Volkswagen Transporter en Multivan T6.1 - Eerste Rijtest
Subtiel bijgestuurd
Hoe nieuw is een auto waarvan het overgrote deel al sinds 2003 meegaat? Die vraag diende zich al aan in 2015, omdat de toen geïntroduceerde Volkswagen T6 nog verdraaid veel leek op zijn toen al twaalf jaar oude voorganger T5. Recentelijk, bij de presentatie van de T6.1, stelden we de vraag opnieuw.
Volkswagen gaat nu behoedzamer om met de aanduiding van zijn nieuwe spruit dan in 2015. Met effect, want destijds werd bij de T6 niet voor zoete koek geslikt dat het om een nieuwe auto ging. Ditmaal echter is de stemming onder het journaille milder. De T6.1 wordt geaccepteerd zoals hij wordt gepresenteerd: als een update van het bestaande model. Tijd voor de T7 is het nog lang niet, zo verklaren de woordvoerders; de T6 gaat pas vier jaar mee. Misschien komen we ooit een T6.2 tegen, wie weet.
De letter T staat bij Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfs wagens) sinds 1950 voor de busjes die sinds de derde generatie luisteren naar de namen Transporter (bestelauto en pick-up), Caravelle (personenbus), Multivan (luxueuze MPV) en California (camper). Je mag ook Bulli zeggen; die koosnaam (afkorting van bus/lieferwagen) is zelfs een reguliere uitvoering van de Multivan geworden. Alle genoemde modellen vallen nu onder het label T6.1, dat je nergens op de auto’s zult tegenkomen, maar dat alom als roepnaam wordt gebezigd. De kern punten zijn het nieuwe front met design elementen van de T-Cross, elektrische stuurbekrachtiging, de nieuwe cockpit, toevoeging van assistentiesystemen en de vernieuwde motoren. De eerste indruk is goed; er is net voldoende onderscheid met de voorgaande versie om je als bezitter dat trotse gevoel van een nieuw model te geven.
MEER FUNCTIES
Het idee met een vers model op pad te gaan is nog sterker nadat je bent ingestapt. Het geheel nieuwe dashboard, in sommige uitvoeringen met een volledig digitaal instrumentarium, ziet er modern genoeg uit. Het centrale display is uitstekend afleesbaar en voor aanraakbediening op de juiste hoogte geplaatst. Helaas was er geen ruimte meer voor een ventilatierooster links van het scherm; rechts zijn er nu twee neergezet, feitelijk ter hoogte van de passagier. De horizontale lijnen zijn afgeleid van het Crafter-dashboard, al neigt het voor een deel naar de bestuurder. De stuurspaken hebben erg veel knoppen, waarvan de functie voor VW-leken misschien niet meteen duidelijk is. Zeker nu er veel meer mogelijkheden en functies zijn, met name voor de assistentiesystemen.
De zitpositie valt tegen. De stoelen zelf zijn prima, maar ze kunnen door de scheidingswand niet ver genoeg achteruit schuiven. Een ‘comfortwand’, zoals PSA die biedt op de Expert en consorten (keuze voor meer interieurruimte tegen minder laadruimte), behoort niet tot de mogelijk heden.
GLADSTRIJKEN
De nieuwe Transporter wordt geleverd met 2.0 TDI’s met 90, 110, 150 of 199 pk. De laatstgenoemde heeft een dubbele turbo. Onze eerste proefrit is met een versie met 150 pk/340 Nm en 550 kg in de laadruimte.
De persintroductie vindt plaats op bekend terrein, zodat de eigen testroutes voor het grijpen liggen, zoals de A5 van de Coentunnel naar Hoofddorp met zijn vele diepe dwarsrichels. De Transporter trekt zich daar niets van aan, strijkt ze bijna glad, iets wat later ook gebeurt met een onbeladen auto met 110 pk en 250 Nm. Minder positief is ons oordeel over de motorloop in stadsverkeer: nogal brommerig, met resonanties die tot in het stuurwiel doordringen. Ben je op snelheid, dan draaien de blokken mooi, maar maakt het voor het geluid aan boord wel uit met welke versie je rijdt: de 150 pk-versie met 6-bak is zelfs bij 130 km/h nog stil, terwijl de 110 pk-versie, die slechts vijf versnellingen heeft, al bij 100 km/h een lichte dreun ten beste geeft. Een korte rit met een zeer luxueuze Multivan met 199 pk (en een geheel ingericht interieur met zes luxe stoelen) brengt vooral aan het licht dat die niet vlotter aanvoelt dan de 110 pkversie. Hopelijk kunnen we binnenkort onze meetapparatuur erop loslaten.
SUBTIEL
De nieuwe stuurinrichting levert geen opof aanmerkingen op: niet te licht op de snelweg, niet te zwaar in de stad. De ritten zijn te kort om alle assistentie systemen uit te proberen; duidelijk is wel dat de rijstrook assistent subtiel bijstuurt wanneer je de witte lijnen te dicht nadert. Het illustreert in welke fase de Transporter en Multivan zich bevinden: de fabrikant heeft het enigszins bedaagde, maar nog voldoende gewaardeerde ontwerp kundig in de juiste richting gestuurd. De auto voelt nog steeds aan als de T6 die hij feitelijk is. Dat ‘punt-één’ achter zijn naam is snel vergeten; dit is gewoon een nuttige en wenselijke update. Het is nu wachten op de prijzen en specificaties, die net als de auto zelf medio november in ons land worden verwacht.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.