Volkswagen Transporter 2.5 TDI – 2005 – 706.841 km - Klokje Rond

Familiebeest

92 reacties

Video
AutoWeek 16 2022
AutoWeek 16 2022

Je leest het in AutoWeek 16 2022

De meeste Volkswagen Transporters wacht een treurig lot. Ze worden ingezet als bedrijfsauto en gereden tot ze economisch afgeschreven zijn. Veel aandacht voor het onderhoud en het proces van ouder worden is er niet. Toch zijn er uitzonderingen. Ton van der Meijs kocht zijn bus bijna zeventien jaar geleden en houdt hem keurig bij. Eens kijken of dat allemaal de moeite waard is.

Als we de bus van Ton van der Meijs bij de Klokje Rond-garage voor de deur zien staan, is al meteen duidelijk dat dit niet zo maar een Transporter is. Allereerst is er de rode kleur, die je niet vaak op zo’n auto ziet. Verder ziet hij eruit om door een ringetje te halen. Dat er al 700.000 kilometer op de teller de zomer gaan we met de hele familie kamperen en dan gaat de meeste bagage in deze bus”, vertelt Ton. We krijgen foto’s te zien van een volgepakte Transporter met een aanhanger vol met fietsen. “Het is echt ons familiebeest”, zegt de eigenaar.

Schoonzoon Ronald heeft een aantal klassiekers in de schuur. Die rijden af en toe mee op de trailer achter de bus. Zo heeft de Transporter dus al die jaren vrijwel probleemloos zijn kilometers weggetikt. “Ooit kwam ik bij het tankstation een Transporter tegen die een opeenvolgend kenteken had van deze, dus maakte ik een praatje met de eigenaar. Die had er alleen maar ellende mee.”

RIJDT HEERLIJK

Keurmeester Tim de Leeuw kent deze Transporters goed. “Eerst kwamen ze hier in de garage als bedrijfswagen, daarna zijn ze een tijd weggeweest en nu zien we ze vaak weer terug als camper”, vertelt hij als hij terugkomt van de keuring. “Ze hebben inderdaad hun problemen”, stelt hij vast. Omdat hij deze auto’s zo goed kent, is de eerste vraag hoe vaak er al een nieuwe cilinderkop op is gekomen. Het blijkt dat de Transporter van Ton nog met de eerste rijdt. “Dat is echt heel bijzonder. Normaal gesproken gaan die bij kilometerstanden van 150.000 al kapot. Je moet wel een heel voorzichtige chauffeur zijn.”

De proefrit is Tim goed bevallen. “Mijn complimenten hoor, hij rijdt heerlijk. Het enige wat ik heb genoteerd, is een vervelende rammel in het onderstel”, zegt Tim. Die was Ton natuurlijk ook al opgevallen. Hoewel de mensen in de Klokje Rond-garage doorgaans niet zo gecharmeerd zijn van het onderhoud dat een dealer aan oudere auto’s doet, is dit toch een uitzondering. “Die heeft echt goed werk geleverd”, zegt de keurmeester. Ton beaamt dat, al kwam er laatst wel een krasje in de goede relatie. “Ik stond op Kerstavond stil met een kapotte brandstofleiding in Frankrijk. Hoewel ik zeventien jaar heb betaald voor mobiliteitsservice kwam echter niemand mij ophalen en ook de ANWB gaf niet thuis. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.”

OPGEZWOLLEN

Als wij de motorkap open­zwaaien, zien we toch wel enkele aandachtspunten. Zo zijn er wat koelslangen opgezwollen en wordt de turbo als ‘vettig’ beoordeeld. “Helemaal geen schande bij een auto met deze kilometerstand en van deze leeftijd, maar het zijn wel aandachtspunten. Die moet je vernieuwen voordat het kapot gaat.”

Het subframe onder de auto verdient enige zorg. “Dat is op sommige plekken opgezwollen door de roest. Het is niet een heel grote klus om daar een nieuwe onder te zetten, maar het zal ook nog heel wat jaren duren voordat het apk-afkeur wordt”, oordeelt Tim. “Als je slim bent, zoek je een subframe op de sloop”, geeft hij als tip. Eveneens minder mooi is een gat voorin de rechter dorpel. “Die is gaan roesten op de bevestigingspunten van de sidebar. Dat is jammer, maar het is nog uitstekend te repareren”, weet de keurmeester. Het lijkt allemaal niet tegen dovemansoren gezegd. Ter plekke smeden Ton en schoonzoon Ronald plannen om de boel weer te fiksen.

Dan moeten we uiteraard nog op zoek naar de kraak in het onderstel. Als Tim eens stevig aan de auto trekt, horen we het kraken al in de linker wielkast, dus is er speciale aandacht voor de veer op die plek. “Die is weliswaar niet gebroken, maar toch echt stevig verroest. Als je de veer en al het montagemateriaal eromheen vervangt, ben je ervan af. Als je het helemaal tot in de puntjes wilt verzorgen, zou je dat aan alle vier de kanten moeten doen. Dan rijdt hij pas echt weer als nieuw”, zegt Tim. Dat is namelijk de conclusie van deze keuring. Er zijn wat aandachtspuntjes, maar de bus van Ton is nog in perfecte staat. De VW is al die reparaties nog dubbel en dwars waard.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Als je hem ziet, valt al op dat deze er nog erg netjes bij staat, helemaal als je weet dat deze rode kleur erg moeilijk is om mooi te houden. Hij is lekker schoon en staat op A-merk-banden. Er zijn wel zaken waar ruimte is voor verbetering, maar er is niets ernstigs aan de hand.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum