Volkswagen Sharan

In de pas

Volkswagen Sharan
AutoWeek 2000 week 16
AutoWeek 2000 week 16

Je leest het in AutoWeek 2000 week 16

Vijf jaar na z'n introductie vindt VW het tijd z'n grote MPV, de Sharan, een facelift te geven. Uiterlijk en interieur hebben de hedendaagse VW-look en er zit standaard een zesversnellingsbak in. Mooi, maar alles heeft z'n prijs.

De belangstelling voor multifunctionele auto's met veel binnenruimte en plaats voor vijf tot zeven personen neemt in de tijd dat VW z'n Sharan introduceert sterk toe. Volkswagen is best tevreden over de verkoopresultaten van z'n grote MPV. In Duitsland is hij de best verkochte auto in z'n klasse en in West-Europa behoort hij tot de top-3 in z'n segment. Maar na vijf jaar wordt het toch eens tijd voor een facelift. Al is het alleen maar omdat het familiegezicht van Volkswagen in de loop van de tijd wat andere trekken heeft gekregen en de Sharan daardoor een beetje uit de pas begint te lopen. We kunnen niet zeggen dat de Sharan na z'n facelift een totaal andere auto is. Toch heeft Volkswagen vrij veel aan z'n uiterlijk veranderd. Alleen het dak en de deuren zijn nog hetzelfde. De rest van de carrosserie is gewijzigd. Het eerst valt natuurlijk het nieuwe front van de MPV op. De Sharan heeft nu, net als de Golf en de Bora, koplampunits met helder glas. Achter dat glas zien we twee grote ronde lichten (dimlicht en grootlicht) en twee kleinere (richtingaanwijzers en parkeerlicht). Als optie biedt VW de vernieuwde Sharan ook met xenonlicht aan. Tussen de helder uit hun ogen kijkende koplampen zit de herkenbare, in de kleur van de carrosserie gespoten grille met het uit de kluiten gewassen VW-logo. De motorkap is licht gewelfd, en de neuspartij ziet er als geheel steviger uit, waardoor de wagen nu een zelfbewustere indruk maakt. Wat dat betreft doet de facelift van de Sharan aan die van de Polo denken. Vorig jaar kreeg ook die VW een krachtiger front. Bij de nieuwe neus hoort ook een nieuwe voorbumper. Die is een ietsje forser uitgevallen, waardoor de Sharan 'nieuwe stijl' anderhalve centimeter langer is dan de oude. Hij meet om exact te zijn 4,634 m. VW heeft de achterkant evenmin ongemoeid gelaten. De achterlichten worden met elkaar verbonden door een rode reflecterende band over de achterklep waarin het achteruitrijlicht en het mistachterlicht zijn opgenomen. Stootstrips op de bumpers en de portieren helpen lakschade voorkomen.

Blauw licht

Maar nu hebben we de vernieuwde Sharan lang genoeg van buiten bekeken. Het wordt tijd om in te stappen. Binnen zijn de veranderingen eigenlijk opvallender dan buiten, want de MPV heeft een heel nieuw dashboard. Dat laat de langzamerhand bekende stijl zien die we bij zoveel modellen van de Volkswagengroep tegenkomen. Het dash is glad en heeft een smalle rand met daarin ventilatieroosters met lamellen. De kunststof die nu gebruikt wordt, is donker en heeft een structuur die hinderlijke weerspiegelingen in de voorruit tegengaat. De instrumenten zitten, net als in de Polo en de Passat, onder een simpel koepeltje. Klokken en meters zijn voorzien van een metaalkleurige rand. Diezelfde kleur hebben de schaalverdelingen en de cijfers, tenminste als de verlichting uit is. Met licht aan heeft de klokkenwinkel een blauw schijnsel. Dat kennen we van bijvoorbeeld de Golf. In het instrumentarium treffen we de gebruikelijke meters, maar als de Sharan in Trendline of Highline trim is uitgevoerd, krijgt hij ook 'sportieve' klokjes als een olietemperatuurmeter en een voltmeters.

Draaibare stoelen

Als je tot nu toe in de losse spullen wilde opbergen in VW's grote MPV, kwam je niet zo ver. Daar is nu wat aan gedaan. Je hebt flinke portiervakken met daar weer voor kleinere vakjes die je open kunt klappen. Van het dashboardoppervlak is ook goed gebruik gemaakt. Er zit een vak met klep boven de middenconsole en nog één aan de kant van de bijrijder. Bestuurder en voorpassagier zitten op stoelen die meer zijdelingse steun geven dan de vorige generatie. Als extra kunnen ze met een draaibaar onderstel geleverd worden, wat het in en uitstappen makkelijker maakt. Ook de zetels achter zijn verbeterd. Ze geven nu meer steun aan de bovenbenen. Standaard heeft de Sharan twee zitrijen; twee zetels voor en drie aparte stoelen achter. Er blijft dan, onder de ramen, een laadruimte van 825 liter over. Nog eens twee stoelen, voor een derde zitrij, kun je als optie bestellen. De zetels achter hebben allemaal een omklapbare rugleuning. Je kunt ze ook voorover klappen en uit de auto verwijderen. En het is mogelijk een tweede zitrij van twee stoelen naast elkaar te maken, waarbij je aan de zijkanten meer ruimte overhoudt. Dat was al zo en dat is nog steeds zo. Ook onveranderd is de beenruimte op rij drie, die nog altijd tegenvalt.

Hoog en droog

Je zit in de Sharan nogal hoog. Daar moet je van houden, want het geeft toch iets van - we durven het haast niet te zeggen - een busjesgevoel. Maar vooral vrouwen blijken die hoge zit wel veilig te vinden. En het is beslist een voordeel dat je vanaf die hogere zitpositie een beter zicht op het verkeer voor je hebt. Maar wanneer de carrosserie overhelt, voel je dat meer als je hoog zit. Hoe dan ook; de Sharan 2000 is een echte VW. Hij ziet er degelijk uit en hij voelt solide aan. En z'n nieuwe zesversnellingsbak - standaard - schakelt voorbeeldig. Maar er is dan ook speciaal werk van gemaakt om de bewegingen van de pook - via kabels - optimaal naar het schakelmechanisme over te brengen. Als extra kun je de wagen ook met automaat met Tiptronic bestellen, behalve als je er één met 66 kW/90 pk sterke TDI-motor neemt. Dat brengt ons bij de krachtbronnen. De 'zwakste' is de 1.9 TDI met een vermogen van 66 kW/90 pk. Maar deze turbodiesel, met directe inspuiting via pompverstuivers, ontwikkelt wel 240 Nm koppel. De tweede diesel in het Sharan- programma is de 1.9 TDI met 85 kW/115 pk en een koppel van niet minder dan 310 Nm. Je hoort bij die TDI's in de Sharan wel meer dieselgeluiden dan bijvoorbeeld in een Passat. En de versie met 310 Nm krijgt, als het nat is, bij stevig optrekken moeite de kracht van de motor op het wegdek over te brengen. Zelfs met ESP. Datzelfde geldt voor de Sharan met 2.8 V6 benzinemotor, met 265 Nm koppel en 150 kW/204 pk vermogen. Hij heeft ook een koppeling die nogal plotseling aangrijpt. Maar hij is wel goed voor een top van 217 km/h. Behalve de V6 zijn er nog twee andere benzinemotoren. De 1.8 T, met turbo en vijf kleppen per cilinder, komt aan 110 kW/150 pk en 210 Nm. Alleen bij lage toeren heeft hij heel even moeite om op gang te komen. En ten slotte is er de 2.0-liter met 85 kW/115 pk en 170 Nm.

Prijsverhoging

Iedere Sharan heeft standaard ABS, zij-airbags voor, airconditioning, elektrisch te bedienen voorste zijruiten en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
Eind juni wordt de vernieuwde Sharan bij de dealers verwacht. In het najaar zal hij ook met 4Motion vierwielaandrijving leverbaar zijn.
De prijzen? Die laten nog op zich wachten. Maar reken er maar op dat ze omhoog gaan ten opzichte van de vorige Sharan. In Duitsland wordt bijvoorbeeld de versie met 2.0-litermotor 2.150 DM duurder. Inderdaad; nieuwe ronde, nieuwe prijzen.