en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De hete hatchbacks in het B-segment zijn inmiddels zo heet dat ze hun grotere broers het vuur na aan de schenen kunnen leggen. Een mooi voorbeeld is de VW Polo GTI, die ook al een 2.0 TSI heeft! We gaan eens kijken hoe hij zich verhoudt tot de Performance-variant van zijn grote broer, de Golf GTI. Uiteraard kijken we daarbij vooral naar het rijplezier.
In de loop der jaren is de Polo GTI zijn grote broer Golf GTI steeds dichter op de huid gekropen. Serieus aanvallen mocht hij zijn legendarische broer echter nooit: de motoren hadden een kleinere cilinderinhoud en hij bood minder dwars-dynamiek. Zo werd altijd een respectabele afstand aangehouden.
Voor altijd? Nee, want terwijl de zevende generatie van de Golf GTI op zijn laatste benen loopt, benadert de begin 2018 aan de wereld voorgestelde Polo GTI hem dichter dan ooit. Hij heeft namelijk nu ook een 2,0-liter TSI turbomotor onder de kap, die maar 30 pk en 30 Nm minder biedt dan in de Golf. De Golf wordt echter gered door de marketingstrategie: hij wordt voortaan alleen nog in de sterkere Performance-uitvoering geleverd met 245 pk en 370 Nm. De oude basisversie van de Golf GTI met 230 pk – zonder mechanisch sperdifferentieel – is uit het modellengamma gehaald. Om hem helemaal op smaak te brengen, hoef je bij de Performance alleen nog de 18-inch wielen voor een schappelijke € 632 te bestellen, alsmede de adaptieve demping voor een bedrag van € 1.027.