Volkswagen Polo 1.2 TSI LPdi
De TSI aan 't gas
- Marc Klaver
- Eerste rijtest
De best verkochte auto van Nederland, maar dan anders. We proberen de Volkswagen Polo op gas uit.
Sinds de komst van de direct ingespoten benzinemotoren staat de lpg-branche voor een nieuwe uitdaging. Want met de brandstofinjectoren direct in de cilinder is het niet meer zo simpel om een gasinstallatie te monteren. Vialle heeft nu een antwoord: LPdi (Liquid Propane Direct Injection). In eerste instantie zijn die bestemd voor bijna alle TSI-motoren van de Volkswagen Groep, maar het is de bedoeling om daar de direct ingespoten benzinemotoren van alle gangbare merken aan toe te voegen. Voor de gasliefhebbers een uitkomst. Wilde je een VW, Audi, Seat of Skoda op gas rijden, dan zat je vast aan de 1,6-liter basismotor of bijvoorbeeld de 2,0-litermotor met 115 pk in de vorige Alhambra. De oude 1,8-liter turbomotor kan ook nog, maar daar houdt het dan wel mee op. Nu die motoren van het strijdtoneel zijnverdwenen, moet er een andere oplossing worden gezocht. De 1,2-liter TSI heeft het vaandel overgenomen van die oude zestienhonderd en dat is een hele vooruitgang. Minder cc's en toch meer daadkracht, rust en souplesse. En bovendien een lager brandstofverbruik.
Wij reden een Polo met die motor, voorzien van de nieuwe LPdi-installatie van Vialle. Een fraai stukje techniek, zo blijkt. De iets meer in techniek geïnteresseerde lezer zal zich meteen afvragen hoe dat precies werkt. Eenvoudig gezegd zo: het LPdi-systeem maakt gebruik van de hogedrukpomp van het benzinesysteem. Dus in plaats van benzine vloeit er vloeibaar gas door de aderen van deze Polo. En dat wordt via de injectoren van het reeds aanwezige brandstofsysteem ingespoten.
Starten op lpg
Waar de conventionele lpg-auto nog start op benzine, loopt de motor van de TSI altijd op lpg. Vialle adviseert daarom ook om een paar keer per jaar een stukje op benzine te rijden, om te voorkomen dat de brandstof in de tank veroudert en de benzineleidingen uitdrogen. De extra tank ligt in de uitsparing van het reservewiel en achter het klepje van de tankdop vinden we de vulopening ervan. Met een speciale adapter is de vulslang aan te sluiten. Is de gastank leeg, dan schakelt het systeem automatisch over op benzine en na het tanken ook vanzelf weer terug. Zelf hebben we 'n paar keer overgeschakeld om verschillen te bespeuren, maar die zijn niet voelbaar. Tijdens de acceleratiemeting met onze testapparatuur zien we een klein verschil, maar in de praktijk is de 1.2 TSI LPdi een fijne combinatie. Met 'n gemiddeld gasverbruik van 1 op 12,5 en een bruikbare tankinhoud van circa 40 liter heb je een acceptabele actieradius. Qua kosten kan de lpg-versie natuurlijk nooit op tegen de belastingvrije 1.2 TDI, maar wat rijplezier betreft ruimschoots.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.0 BlueMotion Edition TOPSTAAT! DEALER ONDERHOUDEN! APPLE/ANDROID! CRUISE! AIRCO! LM VELGEN!
- 2016
- 96.652 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI COMFORTLINE BUSINESS R
- 2017
- 98.398 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline Business R / Navi / Adaptive Cruise / Automaat / Climate
- 2020
- 127.541 km
Lees ook
De bijna vergeten Toyota Urban Cruiser of toch iets anders cross-overigs voor €5.000?
Volkswagen Polo 50 Edition: 50 jaar Polo moet gevierd worden
Een Volkswagen Polo met boxermotor achterin en vier andere versies die je niet kende
Volkswagen Polo populairste tweedehands auto van Nederland
Autoverkoop-Top 10: de Volkswagen Polo uitgelicht
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.