AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Passat W8 4Motion (2002)

Geen plek voor VW?

Volkswagen Passat W8 4Motion
Volkswagen Passat W8 4Motion
Volkswagen Passat W8 4Motion
Volkswagen Passat W8 4Motion
Volkswagen Passat W8 4Motion
Volkswagen Passat W8 4Motion
De Passat wil hogerop. Met een beul van een achtcilinder in topmodel W8 wil Volkswagen zich aansluiten bij de merken die de dienst uitmaken op hoog niveau. Serieuze poging? Moeten de bekende topklassemerken zich zorgen maken?

Heeft Volkswagen wellicht wat last van grootheidswaanzin om met een bikkel van een acht-cilinder, een W8, de aanval te openen op een plekje in de Oberklasse - nota bene met een middenklasser als de Passat? Aan de andere kant; op papier lijkt de VW ruim voorzien van de technische basis om een partijtje mee te kunnen blazen. Op de snelweg én daarbuiten.
Mijn hemel! Wat een drukte, daar onder de motorkap van de Passat! Het motorcompartiment zit echt helemaal tjokvol. Er kan geen haartje meer bij of tussen. Veel zie je overigens niet van de opstelling van de acht cilinders: een groot, zilvergrijs motordeksel sluit de machine grotendeels af voor inkijk.
Een super-Passat, de grote jongen onder al die Passats sedan die in Nederland rondrijden. Bekijks heb je er wel mee, zeg! Elke VW-fan kijkt je na. Want op subtiele maar toch duidelijke wijze laat Volkswagen zien dat het ernst is. Super 17-inch rondom met 225-breed rubber. En dan die grille met W8 erin, natuurlijk. Daar staat iets.
Toch... toch valt de roffel ons iets tegen. En ook de gretigheid waarmee de Passat op het gaspedaal reageert... mwah. Als je de katachtige reacties van een BMW voor ogen hebt, dan manifesteert de VW zich in eerste instantie echt tammer. Nu is snelheid een behoorlijk relatief begrip, want strikt genomen is de VW heus akelig snel. Ook qua brandstofverbruik en geluidscomfort loopt de auto in de pas met de gevestigde orde. Maar als het er écht op aan komt, moet 'ie ze laten gaan.


Zijdezacht opschakelen
Nog iets over de motor; het is bepaald een kick om vol te acceleren. Het is als de lancering van een raket, om even een bescheiden vergelijking te trekken. U plant uw loden rechtervoet helemaal tot op de plank, bent superscherp op wat er om u heen gebeurt en... genieten maar! Het is een genot om lichtjes te voelen en te horen hoe de automatische bak opschakelt. Over het remmen (want bij dit soort grappen moet je daarna geheid weer vól in de ankers): de installatie van de VW vereist relatief weinig pedaalkracht, terwijl hij perfect vertraagt.
In rechte lijn richting (afgeregelde) topsnelheid van 250 km/h (we zijn even naar onze oosterburen gehobbeld) komt de Passat verrassend goed voor de dag. Hij blijft kei- en keigoed sporen in rechte lijn. Daar heeft zijn vierwielaandrijving vast alles mee te maken. Bochtenwerk dan. Hoe doet die Volkswagen Passat W8 het nu? Een beetje dubbel. Als je vooruit rolt met de VW, voelt het eerst aan alsof je op stap gaat met een Passat GTI: stug, direct en heel herkenbaar. Ook logisch en makkelijk qua bediening en handelbaarheid. Geef 'm fors de sporen en hij gaat gretig van kiet, maar eigenlijk niet zo hongerig als je zou verwachten.
Moeilijk, hoor, het veroveren van een plekje in de Oberklasse tussen namen als BMW en Lexus. Want VW probeert het met een opmerkelijke krachtbron, een ingetogen uiterlijk en verder? Ja, waarmee verder dan? De standaarduitrusting? Daar is bij een Volkswagen altijd iets over te vertellen. De W8 is de uwe voor zo'n € 55.000, maar daar is gemakkelijk veel meer van te maken. Maar ook met een hoop opties is hij nog goedkoper dan een vergelijkbare BMW of Lexus. Verder is de Passat een bijzonder ruime auto. Zowel voor- als achterin is er voldoende been- en hoofdruimte.
In onze lederen fauteuils (met verwarming) is het goed kilometers vreten. Wat zien we om ons heen? De klokkenwinkel vinden we behoorlijk druk met die nogal precieze schaalverdeling (teller tot 300 km/h!). Eigenlijk kunnen alleen anatomische probleemgevallen geen goede plek vinden achter het stuur. Want ook het 'multifunctionele' stuurwiel is in diepte en in hoogte verstelbaar. In de VW overheerst vooral een gevoel van 'mooi afgewerkt' en 'neutraal'.
De Passat W8 is bepaald geen sukkelaar. Het is een serieuze knipoog naar topklasserijders die gaan voor de voor de hand liggende merken. Met de handelbaarheid onder slechte omstandigheden is de VW geregeld in het voordeel ten opzichte van alleen achterwielaangedreven concurrenten. Kan dan beter zijn vermogen kwijt dan auto's van 'adel'. Maar in deze klasse zijn andere dingen belangrijker. Uitstraling, status en perfectionisme. Die biedt de Passat nog niet voldoende. En al zit hij aardig qua prijs, op dit niveau wordt nu eenmaal niet over geld gepraat...

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat W8 4Motion
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 61.270

Specificaties

Brandstof benzine
Motor W8
Cilinderinhoud 3.999 cc
Maximaal vermogen 202 kW / 275 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.703 mm / 1.746 mm / 1.461 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.716 kg
Laadvermogen 554 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.200 kg / 750 kg
Banden225/45WR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 13,1 l/100km
CO2-uitstoot 314 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum