Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Trendline (1998)

Geheid kassucces

Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Trendline
Volkswagen heeft een heel ruime ervaring met de stationwagonversie van de Passat, Variant genaamd. Bij het vorige model was die versie enorm succesvol. Ook de nieuwe Variant is weer zo'n kassucces.

Om te voorkomen dat bij de nieuwe Passat de Variant de sedan weer zou 'ondersneeuwen', besloot men de sedan van de vijfde generatie, die in 1996 uitkwam, een kunstmatige voorsprong te geven en de Variant nog even 'achter de hand te houden'. Met het uiterlijk van de Variant zit het wel goed: het uitgebalanceerde ontwerp oogst alom bewondering.
Dat geldt ook voor het interieur. Voornamelijk omdat importeur Pon de test-Variant heeft uitgerust met het Trendline-pakket (dik 2000 piek). Daarmee ziet het interieur van de Passat er wat flitsender uit dan in standaard trim. Want bij VW is het normaal zakelijk, donker, maar vooral degelijk. Bij de Trendline geven vooral het dikke, met leer beklede driespaaks stuurwiel, de namaak-aluminium accenten in dashboard en portieren, en de fors bemeten sportstoelen een andere indruk dan de standaardversie. De plaatsing van de bedieningsorganen in de Passat is zoals 't hoort.
Bij VW moet je voor zaken als middenarmsteunen, hoogte-verstelling en zelfs een in delen neerklapbare achterbank extra betalen. Het Trendline-pakket voorziet in die behoefte, maar bevat ook sportstoelen (met lendensteunverstelling) die voor prima zijdelingse steun zorgen. In dat pakket zit verder nog elektrische ruitbediening achter. De achterbank is wat vlak, waardoor het zitcomfort nog wel iets beter kan, maar de beenruimte is meer dan voldoende.
De bagageruimte van de Passat mag er zijn. Niet alleen qua liters inhoud, maar ook qua indeling. Onder de afdekking passen aardig wat koffers. Minstens zo belangrijk is de 'rek' die de laadruimte van zo'n stationwagon heeft. Ook op dat punt overtuigt de Passat: de maximale inhoud meet maar liefst 1600 liter en daarmee behoort hij tot de ruimste in zijn klasse. Slim detail bij de Variant: VW heeft de onderkant van de achterklep voorzien van twee handgreepuitsparingen, voor zowel links- als rechtshandigen. Uiteraard is de laadruimte voorzien van vier vastzetogen.
De 1800-cc turbomotor van Volkswagen is ronduit sportief. Hij heeft een hoog koppel (210 Nm) dat tussen 2000 en 4600 tpm beschikbaar is. Maar bij lage toeren is assistentie van de turbo nog niet aanwezig en is er weinig fut in huis. Pas boven 2000 tpm gebeurt er iets in het vooronder, naarmate de toerentellernaald naar rechts draait komt de ware aard van het beestje boven. De Passat biedt echt turbogeweld, al komen we niet aan de 0-100-sprintwaarde van 8,9 s die de fabriek opgeeft.

Enorm stil
De Passat blinkt uit als het gaat om een beperkt motorgeluid. Binnenin de Variant is het met 64,5 en 66,5 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h heerlijk stil. Ook bij hogere snelheden kun je zonder stemverheffing converseren.
't Zal u niet verbazen dat het testverbruik van de Passat een beetje hoog uitvalt. Geen wonder als je extra geïnspireerd raakt door het sportieve karakter van de 1.8 T-motor. Het verbruik van 1:9 is stevig, maar bij een gemiddelde rijstijl moet 1:10 à 10,5 goed haalbaar zijn.
Het weggedrag van de Passat is goed. Hij voelt stevig aan en laat je precies weten wat hij doet. Hij communiceert constant met de bestuurder, die hem dan ook heel goed kan aanvoelen. De Variant laat weten dat hij in het grensgebied komt door over vier wielen goedmoedig wat te gaan schuiven. Maar dat gebied ligt veilig ver weg.
Het schakelen is prima in orde, met korte schakelwegen en zonder haperen. De auto is standaard voorzien van een remsysteem met ABS. Hij vertraagt dan ook zonder mankeren en mooi stabiel.
Als we de prijzen van onze testauto bekijken, zien we dat de Passat Variant 1.8 T met bijna 57 mille niet echt scherp is geprijsd. Helaas is de keuze in losse opties bij Volkswagen gering. Je kunt niet bijvoorbeeld alleen hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel nemen, of elektrische ruitbediening achter. Je bent dus aangewezen op een pakket. Nu bevat het Trendline-pakket van de testauto bijvoorbeeld een sportstuur of sportstoelen.
Mensen die behoefte hebben aan een flinke laadruimte, waarde hechten aan het imago en de degelijke 'looks' van de VW zullen in de Variant niet worden teleurgesteld.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.8 5V Turbo Trendline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.563

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.669 mm / 1.740 mm / 1.496 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.317 kg
Laadvermogen 553 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 630 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,5 s / 12,8 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum