Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI – 2002 – 903.317 km – Klokje rond
Eigenaar kocht hem nieuw in 2002 en heeft hem niet gespaard
119 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Rudi Visser en Martinus Hakvoort zijn gezworen kameraden. En Rudi gaf zijn maat op voor Klokje rond. Goed idee, want een Passat met negen ton op de klok, die lusten we wel.
Pakezel
De Volkswagen Passat van Martinus Hakvoort is niet het bezit van Martinus en het is niet zomaar een auto. Nee, het is de pakezel van de familie. “Ik rijd er wel het meeste in”, vertelt Martinus. Aangezien vader Berend-Jan Hakvoort de stationwagon nieuw kocht in 2002 en die malle Passat maar blijft lopen, staat de teller inmiddels op 903.000 kilometers en een beetje. Tijd voor een gedegen check-up.
Berend-Jan Hakvoort reed geregeld in tweedehands auto’s toen hij het op een zeker moment zat was om, naar eigen zeggen, “opgezadeld te worden met de ellende van een ander”. Hij trok de stoute schoenen aan en kocht een nieuwe auto. Dat was deze Passat Variant TDI. De familie Hakvoort doet in schapen en bezit verschillende stukken land. Aangezien de familie de Passat overal voor inzet, is de auto ook altijd heel veel ‘op het land’ geweest. Martinus: “Tot aan trekauto aan toe, om een dood schaap uit de sloot te trekken bijvoorbeeld. Zo’n beest van tachtig kilo trek je zelf niet zomaar even uit een greppel.”
Ja mensen, dit is het echte buitenleven, waar functie boven vorm of uiterlijk vertoon gaat. “Een auto is voor ons in de eerste plaats een gebruiksvoorwerp. Er gaat ook elke week wel een kar achter voor het transport van schapen”, aldus Martinus. Deze Passat is een familiestuk, want iedereen in de familie heeft erin gereden en die familie Hakvoort uit De Tike is wat je noemt ‘omvangrijk’. Martinus heeft drie jongere en drie oudere zussen. “Die hebben er allemaal in gereden!”
Speciale dingen
Zijn kameraad Rudi Visser was dorpsgenoot, maar dreigde op enig moment zijn zwager te worden toen hij iets kreeg met een van de zussen van Martinus. “Toen zat hij nog vaker aan de keukentafel dan nu”, grapt Martinus over de vriend van de familie. Rudi verhuisde van Friesland naar de Randstad en is daar geland, maar uiteraard komen ze samen naar de keuring.
Keurmeester Tim de Leeuw stapt in voor de proefrit en vraagt voordat hij de weg opgaat of hij nog speciaal op dingen moet letten. Waarop Martinus zichzelf hardop afvraagt wat er nu eigenlijk mankeert aan de Volkswagen. Vijftien minuten later is Martinus klaar met zijn opsomming, want er zijn bij nader inzien best nogal wat dingen ...
“Als er wat moet gebeuren aan de Passat, dan gebeurt het, maar we doen niet aan pro-actief onderhoud of zo”, legt Martinus uit. “Een auto die we overal voor inzetten met deze kilometerstand heeft wel wat dingetjes.” Zoals daar zijn: enigszins nukkige remmen bij vochtig weer plus een ABS-lampje dat brandt, een blower die er even mee ophoudt, de centrale deurvergrendeling die dienst weigert, een kofferbak die alleen met geweld sluit, een motor die af en toe in een soort noodloop gaat, een koppeling die tegenstribbelt, een brandend airbaglampje en doffe koplampen. Maar wel een originele motor en dito turbo, wat je gerust bijzonder kunt noemen.
Dat vinden de Hakvoortjes ook, want toen de Passat de drie ton aantikte, kochten ze er uit voorzorg een auto bij. Martinus: “Ons boerenbedrijf draait altijd door, dus we kunnen niet zonder auto’s. Toen de Passat op leeftijd begon te komen, kochten we er voor de zekerheid een Volkswagen Touran automaat bij, voor het geval de Passat de geest zou geven. Maar dat gebeurde dus niet.” Nu is de Touran de auto voor de zondag en mag de Passat nog steeds alle vuile klusjes opknappen.
Een groot deel van die Friese landbouwgrond bevindt zich in en onder de Passat die vandaag de hoofdrol speelt in Klokje rond. Tim haalt op de brug een paar kilo klei onder de voorkant van de Volkswagen vandaan. “Dat is minder onschuldig dan het lijkt”, legt onze keurmeester uit. “Die grond is vochtig en een perfecte basis om roest te veroorzaken aan vitale onderdelen.” Opmerkelijk: de Passat van Christiaan Bondt, in AutoWeek 6, deed eveneens op ruw terrein dienst. Christiaan kwam als adviseur immers regelmatig bij veeboeren over de vloer.
Kramp in de hand
Tim heeft het intussen een beetje zwaar. “Ik heb een beetje kramp in mijn hand van het schrijven. Het is niet heel best wat ik allemaal aantref. Deze Volkswagen is beduidend minder dan de Passat Variant diesel die we onlangs op de brug hadden. Inderdaad, die van Christiaan Bondt.” Martinus en zijn maat Rudi waren er al een beetje bang voor. “Het is een auto met de status van een wasmachine”, legt Rudi uit. “Hij moet het gewoon doen en aan het werk wanneer dat nodig is. En hij moet alles aanpakken wat op zijn pad komt. Onze garagist zit er precies zo in. Doen wat nodig is, niets meer.’’
Dat levert dan dus een nog langere lijst op dan eerste rijder Martinus vooraf vermoedde. Daar zitten onschuldige dingen bij, maar ook een serieus veiligheidsprobleem: de remmen. “Dat moet natuurlijk op orde zijn”, zegt Martinus meteen. “Daarmee gaan we aan de slag.”
Als het Tims auto zou zijn, zou hij zelfs dat niet meer laten doen.“Nee, deze auto is al geruime tijd over de uiterste houdbaarheidsdatum heen. Ik zou er meteen mee stoppen, want er zit absoluut geen enkel perspectief meer in.”
Dat is een hard maar helder oordeel. Een conclusie die de vrienden wel een beetje zagen aankomen. Martinus: “We twijfelden nog over het meedoen aan Klokje rond, want de lat ligt hoog en de keuring is streng. Wij staan er wat gemakkelijker in, want het is inmiddels een auto voor erbij en wij vinden het al geweldig dat deze Passat, waarmee we van alles hebben meegemaakt, nog steeds bij ons is.”
Eigenaar Volkswagen Passat
Naam Martinus Hakvoort
Bouwjaar 1987
Woonplaats De Tike
Beroep veehouder
Eerste auto Volkswagen Passat
Vorige auto Volkswagen Passat
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Roestbestendige dakdragers.”
Langste reis met deze auto? “Zuid-Frankrijk of Polen.”
Onderhoudshistorie
We hebben niet veel, maar wel wat. Bij de dorpsgarage was niets meer te halen, dus we moeten het doen met het geheugen van Martinus en Rudi.
- Koppeling is vervangen, plus synchromeshringen bak
- Dynamo twee of drie keer vervangen
- Waterpomp één of twee keer vervangen
- Storing door lekke kachelslang
- Radiateurslang gescheurd
- Lekkage tot op de mat
- Draagarmen wielophanging
- Fuseekogels
- Wiellagers
- Schokdempers achter
Wat mankeert er aan de Volkswagen Passat?
- Deur linksachter klemt
- Raam werkt ook niet goed
- Kabels van de deur linksvoor liggen open bij de doorvoer
- Airbaglampje, remblokmelding en ESP-lampje branden
- Ruitensproeier voor niet goed afgesteld
- Ruitensproeier achter werkt niet
- Diverse krakende en bonkende geluiden uit de wielophanging en stuurinrichting
- ABS grijpt in bij rustig aanremmen
- Koppeling grijpt laat aan
- Airco werkt niet
- Versnellingsbak jankt iets tijdens het rijden
- Veel speling op het schakelmechaniek
- Koplampverstelling werkt niet
- Storing aanwezig op de wielsnelheidsensor linksvoor
- Oliepeilstok zit los
- Motor lekt op diverse plaatsen olie
- Aan het inlaatsysteem zijn veel leksporen te zien
- Bodemplaat zit alleen nog maar met tie-wraps vast
- Carterstop zit vast met kit
- Stabilisatorstangen hebben veel speling
- Draagarmrubbers worden minder
- Fuseekogelhoes rechtsvoor onder is gescheurd
- Overal zit veel klei/modder
- Flinke roestgaten in subframe rechtsvoor
- Een deel is ook al (matig) hersteld
- Flinke roestplekken op diverse plaatsen aan de carrosserie
- Gat in de uitlaat
- Veel roest op de remschijven voor en achter
- Rubbers van de achteras zijn in slechte staat
- Roest en beschadigingen op de remleidingen op diverse plaatsen
De mening van Carrec Technocenter
“Wie goed kijkt, ziet direct dat deze Passat zelden goed is schoongemaakt is. Met deze auto is duidelijk niet voorzichtig omgegaan. Wat betreft het rijden is dit een van de slechtere auto’s van de laatste tijd. Vooral de ABS-ingrepen tijdens rustig remmen en al het gekraak en gebonk uit de wielophanging zijn erg zorgwekkend. Daarnaast lijkt de motor lang niet meer al het vermogen te leveren. Wat mij betreft was deze auto een paar jaar geleden al klaar. Dit is duidelijk een duimpje naar beneden.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat Variant 1.9 TDI 100pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.460 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.682 mm / 1.746 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.369 kg |
Laadvermogen | 621 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 650 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Lezersreacties (119) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.