Volkswagen Passat 2.0 Trendline (2001)

Onder de loep

Volkswagen Passat 2.0 Trendline
Dat is toch de nieuwe Volkswagen Passat, of is het de oude? Je moet wel twee keer kijken om het verschil te zien. 'Onder de loep nemen' betekent zoveel als aandacht besteden aan. Maar in deze test nemen we het gezegde toch wat letterlijker.

Volkswagen maakt een opwaartse beweging. De VW-dochters Seat en Skoda, zijn in het concern ingedeeld onder het 'eigen merk' en drukken Volkswagen richting Audi. Dat is de nieuwe Passat ook aan te zien. Hij komt dichter in de buurt van het luxemerk van de VW-groep dan z'n voorganger. Dat zie je ook aan het interieur. Het Passat-dashboard doet beslist denken aan dat van de Audi A4 en de middenconsole is - net als in de Audi - breed uitgevallen. Nog een punt van overeenkomst: in allebei de wagens zijn de klokken voorzien van een aluminiumkleurig randje. De indeling van de klokkenwinkel is niet hetzelfde, maar wel zien we bij alle twee de modellen tussen de snelheidsmeter en de toerenteller een display waarop informatie over van alles en nog wat kan worden afgelezen. Volkswagen past in het interieur kunststof en bekleding toe die eenvoud combineren met kwaliteit. Prima, maar een iets luxere uitstraling zou misschien geen kwaad kunnen.

Brillenvak

Met het zitmeubilair voorin is in ieder geval niks mis. Bestuurder en bijrijder zitten op ruime stoelen die het lichaam van opzij goed ondersteunen. Verrassing: de VW-stoelen zijn minder hard uitgevallen dan we van dat merk gewend waren. We kennen mensen die daar blij om zijn. Bestuurders kunnen hun stoel in hoogte verstellen. Bij het zoeken naar een zo goed mogelijke zitpositie helpt ook dat het stuurwiel in hoogte en lengterichting verstelbaar is. Aan leefruimte ontbreekt het niet, maar hoe zit het met de opbergruimte? Aan boord kunnen de losse spullen een plaatsje vinden in redelijk ruime portiervakken; een vakje rechts onder het stuur en in een vak in de middenarmsteun. Ook is er nog wat ruimte in de middenconsole. En dan zouden we het brillenvak boven de deur van de bestuurder bijna nog vergeten, én de bekerhouders; twee stuks, achter de versnellingspook.
Naar de achterbank. De VW Passat heeft een flinke hoeveelheid beenruimte achterin. Achterpassagiers kunnen hun benen prima kwijt. Dat mag ook wel bij een auto met een wielbasis van 2,70 m. De hoofdruimte is minder overvloedig, maar er blijven toch wel genoeg centimeters over tussen schedeldak en autohemel. Ook al omdat je achter in de Passat diep zit. De kofferbak is flink ruim, er gaan heel wat koffers en tassen in. De in ongelijke delen omklapbare achterbank maakt uitbreiding mogelijk. VW levert de Passat standaard met achter twee driepunts rolgordels en twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Voor een derde hoofdsteun en een derde driepunts rolgordel betaal je extra. De Passat krijgt altijd twee 'gewone' airbags en twee zijairbags mee. Hoofdairbags staan in de optielijst en kosten f 1.360 (e 617). Voor deze test kozen we een VW Passat met 2,0-litermotor. De machine in het vooronder is er nog een van de oude stempel, met maar twee kleppen per cilinder. Hij levert 85 kW/115 pk en 172 Nm. Volkswagen stelt dat hij daarmee 200 km/h moet kunnen halen. Alweer volgens de fabrieksopgave kan hij in 11,2 s van 0-100 optrekken. Wij brachten 11,8 seconden op de stopwatch. Tijdens het optrekken vestigt de motor duidelijk de aandacht op zich. Maar dat wil nog niet zeggen dat de auto op snelheid ook rumoerig is. Bij een constante snelheid van honderd kilometer per uur registreerde de geluidsmeter 66 decibel; bij honderdtwintig 68 dB. Dat maakt de VW niet heel stil, maar zeker ook geen lawaaischopper. Het korte pookje gaat altijd volkomen probleemloos door het schakelpatroon. En ook in andere opzichten toonde de VW zich een prima rijmachine. Met een besturing die niet te zwaar en niet te licht werkt, laat hij zich makkelijk en zeker in de gewenste richting dirigeren. Z'n onderstel - met een comfortabele, maar niet weke afstemming - weet ook goed raad met oneffenheden in de bestrating. En de VW voelt solide en stabiel aan. Snel genomen bochten zijn geen probleem. Daar is nog een extra reden voor, want de Passat krijgt standaard ESP mee; een elektronisch systeem dat voorkomt dat de wielen hun grip verliezen en de auto uit de koers raakt. Moet je niets van die elektronische bemoeizucht hebben en vind je dat je zelf wel kunt uitmaken waar de grenzen liggen. Geen punt; je kunt ESP ook uitschakelen. Als we dan toch een auto van de zaak mogen, nemen wij lekker een grote: de Passat, want die ruimte achterin is nooit weg. Alleen, die bijtelling...

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat 2.0 Trendline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.955

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 172 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.703 mm / 1.746 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 650 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum