Volkswagen Passat 1.9 TDI 130pk (2004)
Leaseknaller
Restwaarde is bepalend voor leaseprijzen. En in de Volkswagen Passat heeft de leasemarkt blijkbaar een hoop vertrouwen. Vandaar dat je zowel in de ochtend- als in de avondspits menig Passat voorbij ziet kruipen. Maar hoe rijdt deze leaseknaller eigenlijk? Eerst de techniek. Volkswagen heeft immers voor veel autofabrikanten het pad geëffend met de directinspuiters. De afkorting TDI werd een begrip in de Nederlandse taal en de rode letters in het typeplaatje werden een statussymbool. De diesel was ineens trendy.
Voor de Passat zijn inmiddels talloze direct ingespoten diesels leverbaar geweest en onze Passat is voorzien van de 1.9 TDI met 130 pk vermogen en een koppel van 310 Nm. Waar alle andere fabrikanten geloven in common-rail, gaat VW voor de pompverstuiver. Dan krijgt niet elke cilinder z'n brandstof via een gezamenlijke leiding toegediend, maar van een eigen verstuiver. Omdat de druk aanmerkelijk hoger is dan bij common-rail is de verstuiving nog fijner en preciezer, wat moet resulteren in meer prestaties en minder brandstofverbruik.
De 1.9 TDI is gekoppeld aan een vijftraps Tiptronic. Nu is die aanduiding in dit geval aan inflatie onderhevig, want eigenlijk hoor je een originele Tiptronicbak ook met knoppen aan 't stuur te kunnen schakelen. In dit geval doelt VW op de mogelijkheid om de pook naar rechts te schuiven en dan zelf de versnelling te kiezen. Geen slecht idee trouwens, want de automaat van de Passat wil graag dat de motor nauwelijks toeren draait. En dus schakelt 'ie zo rap mogelijk op. Voordat je 't weet pruttel je met 'n hevig protesterende motor – met slechts 1.200 tpm – door de stad.
Rij-eigenschappen
Passat TDI-rijders zijn kilometervreters. Daar is de auto dan ook op berekend. Toch staat Volkswagens middenklasser nogal week op z'n poten. Dat merk je vooral op verkeersdrempels die met grote voorzichtigheid moeten worden genomen. Iets te veel snelheid wordt onmiddellijk afgestraft met een over de straat schrapende neus. Deze weke onderstelafstemming zorgt er ook voor dat de Passat behoorlijk overhelt in de bocht. Aan de andere kant heb je met dit soepele onderstel wel een brok comfort. Je voelt niet elk vogelpoepje op de weg liggen en minder grote hobbels worden soepel verwerkt. De besturing van de Passat is behoorlijk licht en de auto heeft de neiging om in een snelle bocht rechtdoor te gaan. Een behoorlijke portie onderstuur dus, voor deze comfortabele middenklasser.
Geen sfeer
Gezellig is het in de Passat niet. Als bestuurder heb je een zwart dashboard voor je, dat ultrazakelijk is. Alles zit op de juiste plek en de blauwe dashboardverlichting is na het rode knopje voor de alarmlichten het vrolijkste onderdeel van de Passat. Aan de andere kant geeft de lage zitpositie wel een gevoel van geborgenheid. De onderkant van de zijruit zit relatief hoog en dat zorgt voor een veilig gevoel. De stoelen zijn stevig en verlenen een goede steun onder je benen en in je rug. Met een 'krikje' kun je de stoel ook nog ophogen. Achterin heb je veel ruimte voor je benen – al jaren een heel sterk punt van de Wolfsburger. Verder zit je ook daar diep verscholen achter de zijruit. De bagageruimte is riant.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Passat 1.9 TDI 130pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.300 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.703 mm / 1.746 mm / 1.462 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.392 kg |
Laadvermogen | 608 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 650 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,5s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 192 g/km |