Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Volkswagen ID3

(Te) hoge verwachtingen?

350 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Autotest
31 juli 2020 om 12:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
AutoWeek 32 2020
AutoWeek 32 2020

Je leest het in AutoWeek 32 2020

Na de Kever en de Golf presenteert Volkswagen de elektrische ID3 als de derde grote stap voor het concern. Geplaagd door elektronische bugs lijkt hij echter niet geboren onder een gelukkig gesternte. Is deze auto evengoed in staat om onze hooggespannen verwachtingen waar te maken?

De vorige generatie van de Golf was als eerste model gebaseerd op wat Volkswagen het MQB-platform noemt. Dat is een universeel platformsysteem dat zich niet alleen leent voor benzine- en dieselmotoren, maar dat ook ruimte biedt voor aardgastanks en plug-in hybridetechniek. Het kan zelfs ingezet worden voor puur elektrische auto’s, zoals de e-Golf. Daarmee is vanaf de eerste schets rekening gehouden. Het idee is aardig, maar hier en daar geldt het toch als een compromis. Bij de huidige Golf wordt nog altijd een doorontwikkeling van die MQB- techniek gebruikt, maar voor puur elektrische modellen heeft Volkswagen alsnog een ander platform gecreëerd: MEB. De eerste auto op dit MEB-platform is de Volkswagen ID3, die de komst van een grote modelfamilie inluidt. We hebben overigens wel even op de ID3 moeten wachten, want er was wat vertraging. Die kwam deels door corona, maar voor een belangrijk deel ook doordat VW de elektronica niet helemaal in zijn greep had. Op een paar pijnpuntjes na lijkt alles nu onder controle en zou niets een goede eerste kennismaking in de weg kun- nen staan. Onze verwachtingen zijn in elk geval hooggespannen.

BEVROREN

Hoewel de ID3 korter is dan de Golf, staan de voor- en achteras bijna even ver uit elkaar als bij de Passat, terwijl de hoogte weinig onder doet voor die van de Golf Sportsvan. Beenruimte is er meer dan genoeg, maar als gevolg van het hoge accu- pakket onder de vloer en de dikke rand rond het glazen dak blijft er achterin niet overdreven veel hoofdruimte over. Bij de eerste aanblik maakt het interieur een ver- zorgde indruk, het ziet er goed afgewerkt uit. Maar als je het aanraakt, blijkt dat de gebruikte materialen voor het overgrote deel uit keihard plastic bestaan. Dat is bepaald niet wat we van VW gewend zijn, het is vrij pover. Het sluit ook niet aan bij de geslaagde en bijna on-Duits frivole opzet van het interieur. Opvallend bij de vormgeving is het ver naar voren geplaatste dashboard met twee omhoog priemende, losstaande schermen: op de stuurkolom het instrumentarium (met daar tegenaan net als bij de BMW i3 een grote draaiknop waarmee je de auto in beweging zet) en het centraal geplaatste multimediadisplay waarin, bij wijze van minimalisatie van de dashboardfuncties, vrijwel alle functionaliteit is weggestopt. Slechts een paar basisfuncties zijn met fysieke knoppen buiten het systeem gehouden, voor de rest moet je vooral swipen.

Daar moet je van houden, want het betekent veel vette vingers op het scherm en ook moet je voor simpele dingen telkens weer een menu in. Nu is de menustructuur gelukkig vrij logisch van opzet en de rekenkracht van het systeem zorgt voor een grote snelheid. Alleen de stabiliteit laat te wensen over. Zo hebben we ruim een half uur met een ‘bevroren’ scherm rondgereden. Zelfs de auto uitzetten, uitstappen en afsluiten en opnieuw ontgrendelen bood geen soelaas. Slechts enkele basisfuncties, zoals het hoger of lager zetten van de verwarming, zijn dan nog te regelen met spraakbediening, op te roepen met de toverspreuk ’Hallo ID’. Gek genoeg heeft het systeem zich uiteindelijk weer spontaan weten te herpakken, maar vreemd is deze gang van zaken wel bij een auto die Volkswagen zelf ziet als het begin van een nieuw tijdperk. We hadden ook graag verteld over het head-up display waarin navigatie-informatie wordt gegeven met augmented reality in 3D, maar dat werkt helaas nog niet. Dat is ook één van de bugs die nog gefikst moet worden, net zoals het nog niet functioneren van Apple CarPlay en Android Auto. Voor die updates moet de auto begin volgend jaar naar de ga- rage, bij auto’s die na die tijd geleverd wor- den is het wel aanwezig.

KEUZE UIT ÉÉN

Volkswagen heeft voor de ID3 verschillende motoren en accu’s in de planning. Het trapt af met een bij 204 pk en 310 Nm piekende synchroonmotor, die zich onder de vloer van de bagageruimte bevindt en de achterwielen aandrijft. Later volgt een 146 pk-motor; wie meer wil, moet weten dat tussen de voorwielen ruimte is voor een tweede motor die van de ID3 een potente vierwielaandrijver maakt. Het is ook de reden waarom de ID3 geen bagageruimte aan de voorkant heeft. De productie begint met twee accuvarianten. De eerste heeft een capaciteit van 58 kWh, waarvoor volgens WLTP een 426 km grote actieradius geldt. De tweede heeft een capaciteit van 77 kWh en is op de rollenbank goed voor 549 km. Aan de gewone laadpaal kunnen deze accu’s geladen worden met maximaal 11 kW en aan de snellader met gelijkstroom gaat dat met respectievelijk 100 en 125 kW. Op termijn staat er ook nog een kleinere accu op de rol. In Nederland wordt voorlopig alleen de versie met 58 kWh aangeboden en staan er ook maar drie van de zeven uitvoeringsniveaus in de prijslijst. Omdat per 1 januari 2021 de bijtelling omhoog gaat, wil de importeur vóór 31 december zo veel mogelijk ID3’s naar Nederland zien te krijgen. Door het aanbod nu uiterst overzichtelijk te houden (anders dan gebruikelijk bij VW zijn er amper opties leverbaar), wordt het risico dat het in de opstartfase van de productie misgaat met lastige bestellingen zo klein mogelijk gehouden.

Met de 204 pk-motor is de VW ID3 prima bediend, zelfs op autobahntempo is er nog meer dan genoeg veerkracht om te versnellen. Afremmen op de motor doet de ID3 trouwens niet of nauwelijks merkbaar, althans niet in D. Wie veel wil regenereren, moet de versnellingskeuzeknop in B zetten of gewoon het rempedaal intrappen. Tot een remvertraging van 0,3 G wordt er dan wél op de motor geremd. De overgang naar mechanisch remmen (schijven vóór, trom- mels achter) verloopt overigens naadloos, als je niet beter zou weten, denk je dat er alleen mechanisch wordt geremd.

VERWACHTINGSMANAGEMENT

Ondanks de toepassing van aluminium en koolstofvezel is de ID3 met z’n massieve accupakket niet bepaald een lichtgewicht. Toch komt de auto niet zwaarlijvig over. Hij is soepel geveerd, maar wel vrij straf gedempt. Op hobbelige wegen ervaren we veel stoten. En dat terwijl we de adaptieve schokdempers in de comfort-stand hebben gezet. De auto is lekker koersvast en ligt met zijn lage zwaartepunt mooi stabiel op het asfalt. De besturing zelf is wel enigszins afstandelijk en de elektrische bekrachtiging is ook niet altijd helemaal eenparig; je voelt het systeem af en toe werken. Wat de besturing ten goede komt, is dat de voorwielen geen aandrijfkrachten hoeven te verwerken.

Onze testauto heeft een waaier aan assistentiesystemen (die zich via het MMI- scherm kinderlijk eenvoudig laten bedienen). Opvallend is dat de rijbaanassistent de auto nogal tussen de strepen laat ‘zweven’; het systeem is niet in staat om de ID3 strak in het midden van de rijbaan te houden. Natuurlijk is de ID3 geen high-end limousine, maar bij de auto die wordt gepresenteerd als de derde stap na de Kever en de Golf mag je hier toch wel een stap voorwaarts verwachten. Hetzelfde geldt voor de actieve cruisecontrol: het systeem doet het keurig, maar het reageert iets te gretig op de snelheidsborden langs de weg – helaas ook op de borden langs parallelbanen en afritten en ook op onderborden die niet van toepassing zijn. Dat is gewoon hinderlijk. Natuurlijk, het is fijn als het systeem helpt om snelheidsbekeuringen te voorkomen, maar ook hier hadden we beter verwacht.

Met de ID3 laat Volkswagen zien dat het prima in staat is om een elektrische auto te ontwikkelen – die techniek beheerst het merk. Maar daarmee zijn we er nog niet. Hard plastic, systemen die spontaan uitvallen, verfijning missen of pas volgend jaar bij een update tot leven moeten komen ... We hebben blijkbaar te veel verwacht.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Test: Volkswagen ID3

(Te) hoge verwachtingen?

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Test: Volkswagen ID3

(Te) hoge verwachtingen?

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
Test: Volkswagen ID3
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3

PLUS & MIN

  • +Ruim interieur
  • +Stabiel weggedrag
  • -Povere materialen
  • -Software niet feilloos
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen ID3
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Volkswagen Volkswagen ID3 Elektrische Auto Nieuwe auto's Private Lease

PRIVATE LEASE Volkswagen ID3

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (5D/CVT)
€ 514
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Volkswagen ID3 58kWh 204pk Pro Edition (5D/CVT)
€ 669
Bekijk nu ⟩
Volkswagen ID3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen ID3 First Max 58 kWh

    Volkswagen ID3 First Max 58 kWh

    • 2020
    • 16.047 km

    € 42.950

    Volkswagen ID3 First 58 kWh

    Volkswagen ID3 First 58 kWh

    • 2020
    • 14.774 km

    € 38.500

    Volkswagen ID3 1ste 204 pk | Stoelverwarming | Adaptive cruise control | Led koplampen | DAB | Parkeersensoren v+a | Navigatie | 18"LMV

    Volkswagen ID3 1ste 204 pk | Stoelverwarming | Adaptive cruise control | Led koplampen | DAB | Parkeersensoren v+a | Navigatie | 18"LMV

    • 2020
    • 36.802 km

    € 39.900

Meer Volkswagen ID3 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen ID.3

    728
    • 12 oktober 2021

Lezersreacties (350) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen ID3 specificaties
  • Volkswagen ID3 occasions
  • Volkswagen ID3 video's
Advies en informatie
  • Volkswagen ID3 tests
  • Volkswagen ID3 gebruikersreviews
  • Volkswagen ID3 index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Business (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Business (2020)

    1
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    5
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    Volkswagen ID3 45kWh 150pk Pure (2021)

    2
    • 25 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Life (2021)

    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Life (2021)

    5
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    12
    • 26 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020)

    6
    • 14 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020)

    18
    • 11 januari 2022
meer reviews
Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

354

Met de Megane E-Tech Electric heeft Renault voor het eerst een elektrische middenklasse hatchback....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID3 GTX komt met update ID3 in 2023

    Volkswagen ID3 GTX komt met update ID3...

    51
    • 6 mei 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Volkswagen ID3 58 kWh in de praktijk

    Zo ver komt de Volkswagen ID3 58 kWh in...

    113
    • 13 februari 2022
  • Achtergrond
    Zo ver komen EV's als je 130 km/h rijdt - deel 2

    Zo ver komen EV's als je 130 km/h rijdt...

    507
    • 30 januari 2022
  • Nieuws
    De 7 spraakmakendste nieuwsberichten van 2021

    De 7 spraakmakendste nieuwsberichten van...

    18
    • 31 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    45
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    38
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    158
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    262
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    23
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    236
    • 4 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden