Volkswagen Golf R32 - 2003 - 332.185 km - Klokje rond

Bijna maniakaal

62 reacties

Video
AutoWeek 17 2019
AutoWeek 17 2019

Je leest het in AutoWeek 17 2019

Jean Paul mag dan de tiende eigenaar zijn, niemand had deze Golf R32 zo lang in bezit als hij. Er was ook niemand die er zo veel geld inpompte! Het resultaat mag er zijn, de VW ziet eruit alsof hij nieuw uit de doos komt. Niets is minder waar, want op de klok staat al dik drie ton. Eens zien of de techniek net zo fris is. Kom er maar in, Joep.

De eerste flinke financiële injectie volgde al kort na de aanschaf van de R32, toen Jean Paul besloot om de distributieketting te laten vervangen. Een flinke klus, vooral doordat bij dit model de distributie aan de koppelingszijde van de motor zit en zodoende ook de versnellingsbak er af moest. En ja, als je dan toch bezig bent, pak dan meteen de koppeling en aanverwante zaken maar mee, besloot hij in al zijn wijsheid. En de oliepomp. En de nokkenassen. Kassa! Ruim zes mille.

Jean Paul: “Toen ik de auto kocht, wist ik al dat die ketting moest worden vervangen, de vorige eigenaar wees mij erop. En ik heb het er graag voor over, de R32 was al heel lang mijn droomauto. Ik was ongeveer 16 jaar toen ik de R32 voor het eerst zag, sindsdien ben ik verkocht. Mijn eerste auto was mede daarom een Golf VR6, hoewel dat een groot drama werd. Ik heb die auto maar een jaar gehad, daarna besloot ik om het eerst eens wat rustiger aan te doen en kocht ik een redelijk gewone Golf 1.6. Maar ja, het bleef kriebelen, zodoende ben ik mij gaan oriënteren op de R32.

Veel erover lezen, veel advertenties op internet bekijken, hoewel het ruim driekwart jaar heeft geduurd voordat ik de auto zag die aan mijn wensen voldeed. Hij moest origineel Nederlands zijn en als opties wilde ik een schuifdak en navigatie.” De droom-R32 werd gevonden en dat was nog maar het begin, want de auto moest weer als nieuw worden. Ook thuis komt de liefde voor dit type Golf tot uiting, in de vorm van een vitrinekast vol schaalmodellen, documentatie en een speciale R32-sleutelhanger met bijbehorend aluminium doosje. Kortom, we hebben hier met een ware fanaat te maken.

OP TWEE VAKKEN

Joep, die in het verleden de nodige snelle Golfs heeft gezien en nog altijd in een opgefokte TT rijdt, is stiekem heel enthousiast, al spreekt hij in eerste instantie van ‘een Golf met obesitas’. Dat klopt enigszins; de R32 weegt meer dan 1,5 ton. “Tijdens de proefrit heb ik vooral heel erg van het motorgeluid genoten. We zijn met de ramen open de tunnel in gereden. Terug naar de tweede versnelling en dan vol gas. Fantastisch! Toch zijn er nog enkele pijnpuntjes. Zoals een ratelend geluid dat optreedt tussen de 3.500 en 4.000 toeren. Ik denk dat de kleppen in het inlaattraject niet goed werken, dat is een bekend kwaaltje. Het kan op zich geen kwaad, maar als het systeem goed werkt, loopt de motor meteen een stuk beter en veel mooier.

Verder bespeurde ik wat trillingen, die horen niet bij een auto van dit kaliber.” Aan de onderkant zien we lichte olielekkage bij het aluminium carter. Joep maakt het grondig schoon en al snel stuit hij op een een haarfijn scheurtje waar een drupje olie door naar buiten komt. Misschien is het nog te repareren, anders wordt het een nieuwe carterpan. Jean Paul: “Ik had al gezien dat de motor een beetje olie lekte. Nu ken ik de oorzaak. Want wanneer zie je je auto nou van de onder kant? Ik houd mij vooral met de rest bezig.

Hij is helemaal overgespoten en een bevriende autopoetser heeft een glascoating op de lak aangebracht. Zo blijft hij mooi.” Vriendin Jessica, ook aanwezig bij de keuring, heeft daar nog iets aan toe te voegen: “Hij parkeert soms over twee vakken en koopt dan ook twee kaartjes. Dat heeft wel eens tot een leuke discussie met een controleur geleid, maar een bekeuring kreeg hij niet.”

FONKELNIEUWE WIELEN

Onder de motorkap oogt alles fonkelnieuw. De afdekkappen van de motor en de accu zijn in de carrosseriekleur gespoten en de van oorsprong rode dopjes op de bobines zijn vervangen door zes blauwe exemplaren. Past beter bij de dashboardverlichting, zo horen we. Een luxe olievuldop, afkomstig van een Audi R8, mag niet ontbreken. Dan komen we bij de wielen. Die zijn bijna nieuw. Kostten een klein fortuin. Grote, blauwe remklauwen van Brembo glimmen ons tegemoet aan de voorkant. Jean Paul: “Die komen van een Porsche Cayenne, zes zuigers per klauw. Aan de achterkant komt ook een Porsche-set, dat vergt iets meer aanpassingen doordat de originele klauw op een andere plek komt. Die doet dan alleen nog dienst als handrem.”

Op de achterruit zien we een sticker van de Nordschleife, maar daar is deze R32 nog niet geweest. Staat wel op de planning. Dan het interieur. Nieuw! Klopt, de sportstoelen van König kregen nieuw leer, net als de deurpanelen. Het zwarte hemeltje bestelde Jean Paul bij de dealer, inclusief alle delen voor de A-, Ben C-stijlen. Oef. “De onderdelen kwamen vanuit alle windstreken, nergens was alles op voorraad. Bij VW Motorsport bestelde ik de speciale nummerplaathouders. De onderkant laat ik elk jaar schoonmaken en waar nodig tectyleren. Voor mij is dit de auto van mijn leven. Als ik hem parkeer, kijk ik bij het weglopen altijd nog even om.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“In zijn tijd best een sensationele auto en ook nu nog heel bijzonder, met die dikke V6. Maar ook een heel erg zware Golf, dat merk je wel. Hoewel er heel goed voor deze auto wordt gezorgd, ben ik toch nog best veel tegengekomen tijdens de controle. Dus een opgestoken duim zit er niet in, maar gezien de zorg die Jean Paul aan zijn auto besteedt, verwacht ik wel dat hij de puntjes op de i gaat zetten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf R32
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 42.270

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.189 cc
Maximaal vermogen 177 kW / 241 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.149 mm / 1.735 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.518 mm
Massa leeg 1.452 kg
Laadvermogen 548 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 700 kg
Banden225/40ZR18Prijzen
Topsnelheid 247 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,6 s
Brandstofverbruik 11,5 l/100km
CO2-uitstoot 276 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum