Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Golf R32

Vroarrrr!!!

Volkswagen Golf R32
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
15 september 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 34
AutoWeek 2002 week 34

Je leest het in AutoWeek 2002 week 34

'Goh, een V6? Leuk, joh. En jij? Een GTI? Zozo, geinig hoor.' Deze twee snelste Golfjes tot nu toe kunnen wel inpakken als we met de R32 voor komen rijden. Ter info: 3,2-liter V6, 241 pk, 0-100 in 6,6 seconden, top 247 km/h. Rijdt u even mee?

Lichtelijk frustrerend is het wel; heb je net een klein fortuin (33.500 euro's) stukgeslagen op een Golf V6, denk je helemaal het mannetje (of vrouwtje) te zijn, komt Volkswagen doodleuk met een nóg snellere versie. Da's lekker... U heeft inmiddels wel begrepen dat de Wolfsburgers met de R32 de overtreffende trap van 'een erg snel Golfje' op het asfalt hebben gezet. Om dat te realiseren, werd het 3,2 liter metende V6-blok uit de statige Phaeton gelepeld en onder de kap van de Golf gehangen. Hebben we plots 241 pk en 320 Newtonmeter tot onze beschikking in deze compacte donder! De 2.8 V6 moet het stellen met 'slechts' 204 pk (235 km/h, 0-100 in 7,1 s.), terwijl de GTI 'afgescheept' wordt met 180 pk (222 km/h, 0-100 in 7,9 s.). Ter ere van het 25-jarig Golf-jubileum werden er vorig jaar honderd Edition-edities naar ons land gehaald, maar ook zo'n feest-Golf wordt met z'n 210 pk (228 km/h, 0-100 in 7,4 s.) door de R32 gedegradeerd tot stakker. Erg origineel vinden we de toevoeging R (van Racing) trouwens niet; Honda pronkt al jaren met Type R en recentelijk kwam Jaguar nog met de S Type R op de proppen. Maar goed, het bekt er niet minder lekker om. Dat die 32 staat voor de 3,2 liter motorinhoud, dat had u waarschijnlijk zelf inmiddels wel bedacht.

Ter onderscheiding
Om te voorkomen dat de R32 in de anonimiteit zou verdwijnen van het V6- en GTI-gepeupel, heeft Volkswagen 'm voorzien van het nodige uiterlijk vertoon dat helemaal niet zou misstaan in de eerste de beste tuningfolder. Ter verduidelijking: de voorbumper groeide fors en werd van een drietal flinke luchtinlaten voorzien, de dorpels werden verbreed en de dikke achterbumper kreeg twee kloeke, verchroomde uitlaatpijpen. Achttien inch lichtmetaal met plat 225/40 ZR-rubber maken het geheel af. En dan heb je ook wel door dat je hier te maken hebt met een speciaal exemplaar. Dat werkt door in het interieur; onze eerste blik viel op de snelheidsmeter die tot 300 km/h loopt. Da's een beetje optimistisch – bij 247 km/h houdt het écht op - maar 't oogt wel stoer natuurlijk. Chroomomrande klokken, aluminiumaccenten op de middenconsole en de deurgrepen, een dik leren stuurwiel, alu pedalen en last but zeker not least, een paar heerlijke König-sportstoelen. Zet 'm lekker in z'n laagste standje, rugleuning een beetje rechtop en je waant je haast in een raceauto. En dan moet het leukste nog beginnen! Want draaien we de contactsleutel om, kunnen we concluderen dat de afdeling uitlaatsymfonieën een dikke pluim verdient; wat een fantastisch geluid produceren die twee uitlaten. Trap het gas even stevig in en een donkere brom gecombineerd met een felle snerp is uw deel. Voor Michel Vaillant-ingewijden: VROARRR!!! Gas los gaat van 'vrop, vrop, plof' (vrije interpretatie); top. Klinkt allemaal veelbelovend, we gaan maar eens rijden!

Spijkerhard
Het eerste wat opvalt wanneer we wegrijden, is dat het onderstel spijkerhard staat afgesteld – elke oneffenheid wordt genadeloos doorgegeven. Bovendien is het ten opzichte van een normale Golf 20 millimeter verlaagd. Dat heeft natuurlijk z'n uitwerking op het bochtengedrag. Daar kunnen we kort over zijn: overhellen is er zeker niet bij, hij blijft lang neutraal en de R32 kleeft haast aan het asfalt, niet in de laatste plaats dankzij z'n brede banden en de 4MOTION-vierwielaandrijving. Sturen gaat zeer precies en alleen als je behoorlijk enthousiast een bocht instuurt, heeft de R32 de neiging tot onderstuur. De zesbak heeft extra korte overbrengingen meegekregen, schakelt strak maar een beetje hakerig, al neemt dat geen hinderlijke vormen aan. Wél zit je door die zesbak binnen de kortste keren in de toerenbegrenzer bij het optrekken; kwestie van veel poken dus. En die V6 maar brommen en die uitlaten maar ronken! Toch: de R32 is ontegenzeggelijk snel, trekt haast iedereen eruit in tussensprints maar is toch niet zo lichtvoetig als de GTI met z'n 1,8-liter turbomotor. Maar goed, de R32 weegt dan ook maar liefst 1452 kilo schoon aan de haak en dat merk je gewoon. De kwalificatie toerwagen zou 'm beter passen, hoewel de term 'toeren' in de R32 een iets andere betekenis krijgt. Want ofschoon je er best beschaafd mee kunt rijden, nodigt 'ie wel degelijk uit tot flink doortrappen.

Bestellen dan maar?
De R32 is vanaf heden te bestellen bij de Volkswagen-dealer vanaf de lieve som van 40.450 euro. 't Hoort niet meer, maar omgerekend in guldens is dat toch bijna negentig mille. Voor een Golf. Erg veel geld voor weliswaar een érg leuke auto, maar voor ruim tien euromille minder koop je een GTI waarmee het geenszins behelpen is. Als plus heeft de R32 die heerlijke motor met bijgeleverde brom en snerp uit de achterzijde, vierwielaandrijving, een imposant uiterlijk (moet je van houden), een rijke standaarduitrusting met onder meer die fantastische sportstoelen. En het is wél de snelste Golf aller tijden. Aandacht gegarandeerd. Laten we het er op houden dat het een unieke auto is en dat dat nou eenmaal z'n prijs heeft – dan zullen we daar niet verder over zeuren.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

    Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

    • 2013
    • 206.000 km

    € 10.590

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Automaat/Led/Zeer netjes

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Automaat/Led/Zeer netjes

    • 2014
    • 104.236 km

    € 19.850

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

    • 2009
    • 197.000 km

    € 5.500

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    5
    • 8 februari 2022
meer reviews
Volkswagen Golf 1.9 TDI - 2002 - 1.003.674 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf 1.9 TDI - 2002 - 1.003.674 km - Klokje Rond

Met een Klokje Rond-keuring viert Dinand Reiling niet alleen dat zijn auto onlangs de mijlpaal...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf (1987) - Liefhebber Gezocht

    Volkswagen Golf (1987) - Liefhebber Gezocht

    109
    • 14 februari 2022
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    52
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden