Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 1.4 16V (1998)

Wat nou basis?

2
Volkswagen Golf 1.4 16V (1998)
  • Autotest
21 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
We gaan het vandaag eens hebben over het begrip 'basis'. Vroeger betekende 'basis' dat je een stuur en vier wielen had; de rest kon je bijkopen. Dat is nu wel even anders, getuigen onze 'basis'-VW Golf 1.4 16V.

De VW Golf 1.4 16V is de absolute bodem van het gamma - voor minder dan zo'n f 34.400 (driedeurs), hoeft u qua Golf niet bij de VW-dealer te komen. Maar is zo'n instapper ook behelpen? Wat zit er dan allemaal op en aan zo'n basis-Golf? Nou, da's niet misselijk. Zo heeft niet alleen de bestuurder een airbag voor z'n neus, maar ook de passagier. ABS, het Eerste Hulp bij Dreigende Ongelukken remsysteem, is ook standaard. Bumpers en spiegels zijn in de kleur van de carrosserie gespoten, die ook nog eens van a tot z verzinkt is, waardoor VW meteen maar even 12 jaar roestgarantie geeft. Het stuur is in hoogte én lengte verstelbaar en altijd bekrachtigd. Centrale vergrendeling? Ook standaard. Wis/was achter? Zit erop. Buitenspiegel verstellen? Het raam kun je tegenwoordig gewoon dicht laten. Verder heeft VW nog wat verwennerij in huis in de vorm van twee verlichte make-up spiegels en vertraagd uitschakelende binnenverlichting. Trouwens: als je de sleutel uit het contact haalt, gaat meteen de binnenverlichting aan. Hoef je dat radiofrontje tenminste niet op de tast te verwijderen. Handig! Wat heeft de Golf niet? Lichtmetalen velgen en hoofdsteunen achter.
Voor iemand die wel eens eerder in een Golf heeft gezeten, zijn er niet al te veel verrassingen. Het interieur is een Golf-evolutie, geen revolutie. De stoelen zitten stevig, wat heet: gewoon hard. Wij vinden dat juist prettig, maar we kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn voor wie het wel wat zachter had gemogen. Steun is er voldoende en mede doordat het stuur aan alle kanten verstelbaar is, kan het vinden van een comfortabele positie geen probleem zijn. Achterin heb je voldoende ruimte voor hoofd en benen. Nadeel: de achterbank kan alleen in zijn geheel worden neergeklapt. Vette pech dus voor een tweede Golf-passagier: die kan gaan lopen.

Gezellig!
Draai de contactsleutel om, zet de lichten aan en de Golf heeft een verrassing in petto. De dashboardverlichting is knalblauw, op het hallucinerende af, en de wijzers felrood. Wij vonden het vooral 's avonds beregezellig in de Golf, maar een passagier zei dat ze 'er een beetje psychedelisch van werd'. Smaken verschillen. Voor de rest borrelen er vooral twee woorden op: zwart en massief. Alles aan deze Golf voelt aan alsof het gebouwd is om een gemiddelde atoombom te overleven. Draai aan de knop voor de ventilatie en je hebt het idee dat je een kluis opendraait, zo zwaar en degelijk gaat dat. En dat geldt voor alle bedieningsknoppen en -schuiven. Het is duidelijk: deze auto kan ouder worden dan z'n bestuurder.
De Golf lijkt wel uit graniet gehouwen - daar kan élke concurrent een puntje aan zuigen.
Dan de motor. Laten we één ding zeggen: de oude Golf 1.3- en 1.4-basismotoren hebben we altijd ondingen gevonden. Goed, ze hielden het eindeloos vol, maar dat 'eindeloos' gold ook voor de tijd die je nodig had om op 'n béétje snelheid te komen. Acceleratiemetingen deed je niet met een stopwatch, maar met een zandloper. En met dat in het achterhoofd: oh, wat een verrassing is de jongste 1.4! Hij heeft er acht kleppen bij gekregen, is 15 kilo lichter en met 75 pk zo'n 15 pk sterker geworden. En daarmee is het VW eindelijk gelukt de Golf een basismotor mee te geven die op alle fronten voldoet. Hij presteert naar behoren, verbruikt niet te veel en klinkt nog ook. Kortom: lekker uitgebalanceerd. We kwamen trouwens bij lange na niet in de buurt van het opgegeven verbruik van 1 op dik 15. Wij reden 1 op 12, en zo idioot hard hebben we nou ook weer niet gereden.
De vering en demping zijn stevig maar comfortabel. Sturen doet-ie strak. Uiteindelijk zal de Golf over z'n voorwielen gaan glijden, maar link wordt 't nooit. Schakelen gaat voorbeeldig. Zo hoort het.

Conclusie
Eén ding staat na deze test als een paal boven water: niemand hoeft zich nog langer te schamen voor het feit dat hij een instappertje gekocht heeft. Op deze Golf is zelfs ABS standaard! Ook in andere opzichten weet de Golf te bekoren. Deze Volkswagen is zó solide en zó doordacht! Het is een briljante vertegenwoordiger van een nieuwe generatie auto's.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.4 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 3.300 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.149 mm / 1.735 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.511 mm
Massa leeg 1.065 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 580 kg
Banden175/80TR14Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,8 s / 18,8 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 550
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 553
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Variant 1.6-16V Comfortline, AIRCO IJSKOUD, CRUISE CONTROL, 4X ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, DAKRAILS, LM-VELGEN, TREKHAAK, YOUNGTIMER, 2E EIGENAAR

    Volkswagen Golf Variant 1.6-16V Comfortline, AIRCO IJSKOUD, CRUISE CONTROL, 4X ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, DAKRAILS, LM-VELGEN, TREKHAAK, YOUNGTIMER, 2E EIGENAAR

    • 2002
    • 194.614 km

    € 1.795

    Volkswagen Golf 1.6 105PK 5Drs Airco Cruise Bleutooth Rockford® NAP

    Volkswagen Golf 1.6 105PK 5Drs Airco Cruise Bleutooth Rockford® NAP

    • 2002
    • 168.292 km

    € 2.450

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline

    • 2000
    • 141.655 km

    € 2.750

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    4
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
meer reviews
Volkswagen Golf 1.9 TDI - 2002 - 1.003.674 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf 1.9 TDI - 2002 - 1.003.674 km - Klokje Rond

Met een Klokje Rond-keuring viert Dinand Reiling niet alleen dat zijn auto onlangs de mijlpaal...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    21
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

    Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd

    17
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Dit is de Volkswagen Phaeton die nooit kwam

    Dit is de Volkswagen Phaeton die nooit...

    30
    • 7 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    207
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID Buzz

    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID...

    28
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    35
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden