AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI Comfortline (2005)

Het is iets méér...

Volkswagen Golf PLus 1,9 TDI
De Golf Plus is 'n 'gezinsauto's met een welvaartsbuikje'. Hij is ruimer, zwaarder en vooral op comfort en gemak ingesteld. Je  zou bijna zeggen dat de naam Golf Plus dat hele verhaal in twee woorden samenvat.

De Golf Plus is de logische stap omhoog als je Golf te weinig ruimte  en veelzijdigheid biedt. Hij kost niet eens  veel meer en dat kun je bij Volkswagen  zelden zeggen. De Plus is een allemansvriend, waarin vrijwel iedereen gezien wil worden. Hij kon wel eens net zo populair worden als de gewone Golf, hij bestrijkt  ongeveer alle doelgroepen vanaf het punt waar een mens de Golf ontgroeit. De Plus oogt vanbinnen netjes, met aandacht voor detail. Bergbakjes rondom, zelfs vier stuks  in het dak. De Golf Plus toont dat hij ruimtewagen-DNA heeft, met verschuifbare achterstoelen die 1/3 -2/3 verdeeld zijn. Het is allemaal plezierig groot en hoog en de passagiers hebben prima de ruimte. En er zijn klaptafeltjes, aparte ventilatieroosters achterin en een 12-voltaansluiting  voor de passagiers. Zelfs met de achterstoelen naar voren geschoven, kun  je nog zitten. Dat komt goed uit, want de Plus heeft met de achterste  zitplaatsen in de 'comfortstand' niet veel bagageruimte: 395 liter.

Helaas moet je echt opletten bij het  instappen, want de toegankelijkheid is niet optimaal. Oké, het is niet de Houdiniact die menig gestroomlijnd automodel vereist, maar soepel voor instappen kost moeite. Voor moeders met dikke buiken en wat oudere rijders een detail om te noteren. Zit je eenmaal op je plek, dan is alles prima geregeld. De zitpositie is plezierig overeind en de stoelen geven veel  steun. Wat in de Golf Plus opvalt, is 't nogal ver naar binnen stekende dashboard.

De console komt zelfs tot schuin boven de schakelpook naar binnen. Het overzicht op meters en bedieningselementen is prima, maar wat ons betreft hadden de hendels aan het stuur wel verder naar achteren mogen zitten. Je komt er nu wel eens tegenaan bij het sturen.

Kritiekpunten

De driehoek van A-stijlen van de Golf Plus zijn samen zo dik dat ze het zicht schuin links flink hinderen. Complete auto's kunnen uit zicht verdwijnen. De brede middenstijlen zitten in de weg als je omkijkt. Het niveau van exterieurafwerking laat trouwens te wensen over. Op afstand zie je al dat de naden van deuren en achterklep niet mooi strak lopen. Is het een symptoom van kostenbesparing? Aspirantkopers moeten in de showroom hun ogen de kost geven. Het is een van de weinige echte kritiekpunten die de Plus laat noteren. Hij maakt veel goed met slimme details. Denk aan de op dorpelhoogte zwevende bodemplaat in de bagageruimte.

Samen met omklapbare flappen op die plaat kun je de laadvloer bijna perfect glad afsluiten wanneer je de achterstoelen plat voorover klapt. Hij schakelt redelijk vlot en ook de remmen doen het goed. De dieselversie met 105 pk doet prima werk. Hij mag bij volle acceleratie best iets stiller zijn, maar hinderlijk wordt het geluid nooit en je merkt algauw waarom de TDI zo populair is. Hij gaat er met grote stappen vandoor en beschikt over veel trekkracht. Gewoon een plezierige krachtbron zonder nukken. Met zijn gewicht en de relatief zachte vering - hij voelt comfortabeler aan dan een gewone Golf - is de Plus geen liefhebber van snelle koerswisselingen. Hij laat zich desondanks heel gemakkelijk dirigeren, de besturing voelt plezierig aan en hij helt in een bocht niet gek veel over. De VW verrast met een hoge stabiliteit en verrassend hoge bochtensnelheid. Als hij eenmaal 'ligt', is hij niet makkelijk uit zijn hum te brengen.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Plus 1.9 TDI 105pk Comfortline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.385

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.206 mm / 1.759 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.370 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 730 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 12,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,4 s / 5,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 11,1 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km