Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI Comfortline (2005)
Het is iets méér...
De Golf Plus is de logische stap omhoog als je Golf te weinig ruimte en veelzijdigheid biedt. Hij kost niet eens veel meer en dat kun je bij Volkswagen zelden zeggen. De Plus is een allemansvriend, waarin vrijwel iedereen gezien wil worden. Hij kon wel eens net zo populair worden als de gewone Golf, hij bestrijkt ongeveer alle doelgroepen vanaf het punt waar een mens de Golf ontgroeit. De Plus oogt vanbinnen netjes, met aandacht voor detail. Bergbakjes rondom, zelfs vier stuks in het dak. De Golf Plus toont dat hij ruimtewagen-DNA heeft, met verschuifbare achterstoelen die 1/3 -2/3 verdeeld zijn. Het is allemaal plezierig groot en hoog en de passagiers hebben prima de ruimte. En er zijn klaptafeltjes, aparte ventilatieroosters achterin en een 12-voltaansluiting voor de passagiers. Zelfs met de achterstoelen naar voren geschoven, kun je nog zitten. Dat komt goed uit, want de Plus heeft met de achterste zitplaatsen in de 'comfortstand' niet veel bagageruimte: 395 liter.
Helaas moet je echt opletten bij het instappen, want de toegankelijkheid is niet optimaal. Oké, het is niet de Houdiniact die menig gestroomlijnd automodel vereist, maar soepel voor instappen kost moeite. Voor moeders met dikke buiken en wat oudere rijders een detail om te noteren. Zit je eenmaal op je plek, dan is alles prima geregeld. De zitpositie is plezierig overeind en de stoelen geven veel steun. Wat in de Golf Plus opvalt, is 't nogal ver naar binnen stekende dashboard.
De console komt zelfs tot schuin boven de schakelpook naar binnen. Het overzicht op meters en bedieningselementen is prima, maar wat ons betreft hadden de hendels aan het stuur wel verder naar achteren mogen zitten. Je komt er nu wel eens tegenaan bij het sturen.
Kritiekpunten
De driehoek van A-stijlen van de Golf Plus zijn samen zo dik dat ze het zicht schuin links flink hinderen. Complete auto's kunnen uit zicht verdwijnen. De brede middenstijlen zitten in de weg als je omkijkt. Het niveau van exterieurafwerking laat trouwens te wensen over. Op afstand zie je al dat de naden van deuren en achterklep niet mooi strak lopen. Is het een symptoom van kostenbesparing? Aspirantkopers moeten in de showroom hun ogen de kost geven. Het is een van de weinige echte kritiekpunten die de Plus laat noteren. Hij maakt veel goed met slimme details. Denk aan de op dorpelhoogte zwevende bodemplaat in de bagageruimte.
Samen met omklapbare flappen op die plaat kun je de laadvloer bijna perfect glad afsluiten wanneer je de achterstoelen plat voorover klapt. Hij schakelt redelijk vlot en ook de remmen doen het goed. De dieselversie met 105 pk doet prima werk. Hij mag bij volle acceleratie best iets stiller zijn, maar hinderlijk wordt het geluid nooit en je merkt algauw waarom de TDI zo populair is. Hij gaat er met grote stappen vandoor en beschikt over veel trekkracht. Gewoon een plezierige krachtbron zonder nukken. Met zijn gewicht en de relatief zachte vering - hij voelt comfortabeler aan dan een gewone Golf - is de Plus geen liefhebber van snelle koerswisselingen. Hij laat zich desondanks heel gemakkelijk dirigeren, de besturing voelt plezierig aan en hij helt in een bocht niet gek veel over. De VW verrast met een hoge stabiliteit en verrassend hoge bochtensnelheid. Als hij eenmaal 'ligt', is hij niet makkelijk uit zijn hum te brengen.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Plus 1.9 TDI 105pk Comfortline |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.385 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.206 mm / 1.759 mm / 1.580 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.370 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 730 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 5,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,6 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |