Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2014)
Super-Golf met 300 pk
Een huis-tuin-en-keukenhatchback met 300 pk. Is dat waanzin of ontzettend leuk? De nieuwe Golf R geeft het antwoord.
Dat er van de huidige generatie Golf ook weer een R-variant zou komen, was geen verrassing. Maar anders dan vroeger wordt de auto nu gebouwd door het in 2010 opgerichte Volkswagen R GmbH, een aparte divisie binnen de Volkswagen Group. Hiermee kiest VW dezelfde weg als de collega's van onder meer Renault, Audi en Mercedes-Benz, die hun snelste auto's al jaren bij sportieve dochterondernemingen laten maken.
De vorige Golf R, op basis van de zesde generatie, bood weinig meerwaarde ten opzichte van de Golf GTI. Hij beschikte weliswaar over een fikse hoeveelheid extra pk's, maar de vierwielaandrijving maakte hem tegelijkertijd lomp en zwaar. Onder de streep was de lichtere en goedkopere GTI dan ook de leukste van de twee. Wil de nieuwe Golf R beter in de smaak vallen dan z'n sportieve broertje, dan moet hij goed z'n best doen.
Praktische gezins-hatchback met sportvermogen
Aan de buitenkant is er maar weinig dat verraadt dat je met niet zomaar een Golfje van doen hebt. Het meest in het oog springen nog de dubbele uitlaten aan weerszijden. Verder heeft VW een R op de neus en de achterklep geplakt. Misschien dat de kenner hier en daar een afwijkend luchtrooster opvalt, maar de argeloze voorbijganger zal niet vermoeden dat deze doorsnee auto tot sportwagenprestaties in staat is.
Met z'n 300 pk sterke tweeliter turbomotor dendert deze Golf wel degelijk in slechts 4,8 seconden naar de 100 km/h en de inhaalspurt van 80 naar 120 km/h kost niet eens 3 tellen. Dankzij de automatische versnellingsbak en de vierwielaandrijving gaat dit met speels gemak. Toch is deze Golf R allesbehalve saai. De besturing biedt meer dan genoeg gevoel en er zijn extreem hoge bochtsnelheden mogelijk, zonder dat je continu met onderstuur aan het worstelen bent.
Hierbij helt de auto nauwelijks over en houden de fijne sportstoelen je prima op je plaats. Het interieur is minstens zo goed afgewerkt als van elke andere Golf, maar de uitrusting is niet overdreven compleet.
Voor grootbeeldnavigatie en leren bekleding moet je bijvoorbeeld bijbetalen. Gezien de aanschafprijs van ruim 50 mille is dat wat karig. Maar wie het zich kan veroorloven, krijgt in feite twee auto's voor het geld: een praktische gezins-hatchback met een redelijk verbruik (1 op 11,7) en een volbloed sportwagen waarmee je in de bergen moeiteloos Porsches 911 opduwt. Alleen had Volkswagen het uiterlijk wel iets spannender mogen maken.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De fijnst sturende Golf sinds tijden is niet goedkoop. Toch is de R een bijzondere aanbieding. Er zijn immers maar weinig auto’s die voor deze prijs sportwagenprestaties combineren met de praktische bruikbaarheid van een doorsnee gezinsauto.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TSI 4Motion R |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 53.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.276 mm / 1.790 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s (fabrieksopgave: 4,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km (fabrieksopgave: 6,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank
Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion – 2015 – 438.010 km - Klokje rond
Volkswagen Golf 1.6/2.0 TDI - 2013 - 750.286 km - Klokje Rond
Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.