Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion Trendline (2010)
Groene Golf
Om de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk terug te dringen, heeft Volkswagen onder het Bluemotion-label van de meeste modellen zuinige uitvoeringen in het gamma opgenomen. Bij de Golf betekent dit dat de auto beschikt over een start-/stopsysteem, dat er bij afremmen en uitrollen energie wordt teruggewonnen en uiteraard de inmiddels bekende zaken als een verminderde luchtweerstand (onder andere dankzij een verlaagd sportonderstel en aerodynamische verfijning), langere overbrengingsverhoudingen en banden met een lagere rolweerstand. Ook is het motormanagement iets aangepast. Zodoende weten ze in Wolfsburg de CO2-uitstoot van de Golf inmiddels op 99 gram per kilometer te brengen. Een CO2-uitstoot van 99 gram, dat klinkt magisch, net onder de 100. Alleen is 99 voor de Nederlandse markt gewoon maar een getal, het had net zo goed 107 of 113 kunnen zijn. De grens voor een bijtellingspercentage van 20 procent ligt voor diesels namelijk bij 116 gram, en daar voldoet deze Golf ruimschoots aan. Voor het bijtellingspercentage van 14 procent en het nultarief voor motorrijtuigenbelasting mag maximaal 95 gram CO2 uitgestoten worden en dat is nog net niet in beeld met deze auto.
Mooi in balans
Onder de motorkap van de Golf zit een 1,6-liter commonrail-dieselmotor met turbo, die een vermogen van 105 pk op de been brengt. Het maximumkoppel bedraagt 250 Nm en wordt al bij 1.500 omwentelingen bereikt. Toch zal het niet verrassen dat er geen wereldschokkende prestaties van deze groene Golf mogen worden verwacht. Daarvoor maakt Volkswagen immers modellen die zijn uitgerust met andere, sterkere motoren. Toch kun je prima meekomen met het verkeer. De lange overbrengingen in de vijfversnellingsbak zorgen er wel voor dat je wel even moet terugschakelen om vlot in te kunnen halen. Het brandstofverbruik viel ten opzichte van het fraaie cijfer dat Volkswagen verstrekt wel een beetje tegen. Wij kwamen uit op een gemiddelde consumptie van één liter op 17,6 kilometer. Nog altijd een fraai resultaat, maar het wijkt toch wel fors af van de 1 op 26,3 die de fabrikant opgeeft.
Het weggedrag van de Golf is werkelijk keurig. De auto gedraagt zich heel voorspelbaar. Hoewel de Bluemotion is voorzien van een verlaagd onderstel is de verhouding tussen sportiviteit en comfort nog steeds mooi in balans. Je hebt nooit het gevoel dat het maar behelpen is in een 'groene' auto als deze. De stuurinrichting geeft voldoende informatie door, maar zonder dat het vermoeiend wordt.
De bonkige Golf oogt stoerder dan zijn voorganger, maar is nog altijd heel herkenbaar als Golf. De Volkswagen komt nog net zo vertrouwd over als de vijf voorgaande generaties die in de meer dan 35 jaar vóór het huidige model werden geleverd. Het dashboard is er bij de jongste versie flink op vooruitgegaan: mooie materialen en diepliggende klokken in kokers. De ergonomie van het interieur is top. Zo zitten de knoppen van de spiegels en die van de ruitbediening lekker hoog op het portier en dicht bij het stuur.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 26.917 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.199 mm / 1.779 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.214 kg |
Laadvermogen | 536 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,3 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 3,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank

Kia Cee'd 1.6 GDI - Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 pk - Renault Mégane TCe 130 - Vo

Test: BMW 118d – Lexus CT 200h – Volkswagen Golf 2.0 TDI

Dubbeltest Volkswagen Golf vs. BMW 1-serie

Rij-impressie Volkswagen Golf GTI 35 edition

Test: Alfa Romeo Giulietta – Citroen C4 – Ford Focus – Mazda3 – Opel Astra – Volkswagen Golf
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.