AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf
52

Groene Golf

Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion Trendline (2010)

  • Autotest
18 juli 2011 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een auto moet zo weinig mogelijk CO2 uitstoten. Dat is goed voor het milieu, maar vooral voor de portemonnee van zijn bestuurder. Met de Bluemotionversie van de Golf speelt Volkswagen daarop in. Die produceert maar 99 gram CO2 per kilometer.

Om de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk terug te dringen, heeft Volkswagen onder het Bluemotion-label van de meeste modellen zuinige uitvoeringen in het gamma opgenomen. Bij de Golf betekent dit dat de auto beschikt over een start-/stopsysteem, dat er bij afremmen en uitrollen energie wordt teruggewonnen en uiteraard de inmiddels bekende zaken als een verminderde luchtweerstand (onder andere dankzij een verlaagd sportonderstel en aerodynamische verfijning), langere overbrengingsverhoudingen en banden met een lagere rolweerstand. Ook is het motormanagement iets aangepast. Zodoende weten ze in Wolfsburg de CO2-uitstoot van de Golf inmiddels op 99 gram per kilometer te brengen. Een CO2-uitstoot van 99 gram, dat klinkt magisch, net onder de 100. Alleen is 99 voor de Nederlandse markt gewoon maar een getal, het had net zo goed 107 of 113 kunnen zijn. De grens voor een bijtellingspercentage van 20 procent ligt voor diesels namelijk bij 116 gram, en daar voldoet deze Golf ruimschoots aan. Voor het bijtellingspercentage van 14 procent en het nultarief voor motorrijtuigenbelasting mag maximaal 95 gram CO2 uitgestoten worden en dat is nog net niet in beeld met deze auto.

Mooi in balans
Onder de motorkap van de Golf zit een 1,6-liter commonrail-dieselmotor met turbo, die een vermogen van 105 pk op de been brengt. Het maximumkoppel bedraagt 250 Nm en wordt al bij 1.500 omwentelingen bereikt. Toch zal het niet verrassen dat er geen wereldschokkende prestaties van deze groene Golf mogen worden verwacht. Daarvoor maakt Volkswagen immers modellen die zijn uitgerust met andere, sterkere motoren. Toch kun je prima meekomen met het verkeer. De lange overbrengingen in de vijfversnellingsbak zorgen er wel voor dat je wel even moet terugschakelen om vlot in te kunnen halen. Het brandstofverbruik viel ten opzichte van het fraaie cijfer dat Volkswagen verstrekt wel een beetje tegen. Wij kwamen uit op een gemiddelde consumptie van één liter op 17,6 kilometer. Nog altijd een fraai resultaat, maar het wijkt toch wel fors af van de 1 op 26,3 die de fabrikant opgeeft.
Het weggedrag van de Golf is werkelijk keurig. De auto gedraagt zich heel voorspelbaar. Hoewel de Bluemotion is voorzien van een verlaagd onderstel is de verhouding tussen sportiviteit en comfort nog steeds mooi in balans. Je hebt nooit het gevoel dat het maar behelpen is in een 'groene' auto als deze. De stuurinrichting geeft voldoende informatie door, maar zonder dat het vermoeiend wordt.
De bonkige Golf oogt stoerder dan zijn voorganger, maar is nog altijd heel herkenbaar als Golf. De Volkswagen komt nog net zo vertrouwd over als de vijf voorgaande generaties die in de meer dan 35 jaar vóór het huidige model werden geleverd. Het dashboard is er bij de jongste versie flink op vooruitgegaan: mooie materialen en diepliggende klokken in kokers. De ergonomie van het interieur is top. Zo zitten de knoppen van de spiegels en die van de ruitbediening lekker hoog op het portier en dicht bij het stuur.

Video

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Trendline
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.917

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.199 mm / 1.779 mm / 1.479 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.214 kg
Laadvermogen 536 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 650 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 7,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 15,3 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

Uitgelicht aanbod

    1.5 TSI Comfortline Business

    Volkswagen Golf 1.5 TSI Comfortline Business

    • 2018
    • 47.800 km

    € 21.500

    1.4 TSI GT Sport Business

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GT Sport Business

    • 2008
    • 119.108 km

    € 7.500

    1.4 TSI GTE Connected Series

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Connected Series

    • 2015
    • 124.500 km

    € 7.000

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank

Volkswagen Golf GTI Edition 35 - Op de Rollenbank

We schijven 2011 als de Volkswagen Golf GTI 35 jaar bestaat. Dat moet natuurlijk worden gevierd,...

Lees meer
Dubbeltest Volkswagen Golf vs. BMW 1-serie

Dubbeltest Volkswagen Golf vs. BMW 1-serie

152

De vorige BMW 1-serie was te uitgesproken (sportief) om iedereen te kunnen behagen. De Volkswagen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    3
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    3
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 wordt feesteditie

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 wordt...

    35
    • 24 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)

    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion...

    5
    • 21 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

    4
    • 21 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    1
    • 20 februari 2021
Merk
Merk
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    3
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 6 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen belicht Project Trinity

    Volkswagen belicht Project Trinity

    27
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

    Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden...

    149
    • 5 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air updates

    Volkswagens ID3 en ID4 krijgen over-the-air...

    94
    • 4 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    3
    • 4 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep