Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf.
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020

Eerste 5000km met de ingereden Golf

Dit is mijn eerste gebruikservaring met deze auto. Ik heb de auto gekocht omdat ik vanaf augustus 2020 start met een nieuwe baan waarbij mijn woon-werk verkeer minimaal 200km per maand wordt maar waarschijnlijk 4200km per maand. Derhalve viel de keuze op een diesel (die de meeste milieuzones in komt). Ik heb mijn rijbewijs al 12 jaar maar nooit eerder een auto in bezit gehad, maar wel in circa 105 voertuigen gereden en dus ervaring. Na rondkijken op internet vielen Japanse auto's af; veelal zijn die hybride en aangezien ik veel snelwegkilometers zal maken is het onnodig meezeulen van een accupakket onzinnig.

De Golf sprong ertussen uit naast de vele Ford Focussen, Volvo V40's en C30's, Peugeot 308'en die aangeboden werden omdat de prijs relatief goed is (veel aanbod) en de Golf ergonomisch goed in elkaar steekt. Een klasse kleiner (VW Polo, 208, Fiesta etc.) leek mij vermoeiend rijden bij storm en bar en boos weer, een klasse groter dan de Golf verbruikt veel meer diesel/benzine.

Dan nu m.b.t. de eerste 5000km; eigenlijk heeft de Golf deze motorisch zonder problemen doorlopen. De wagen is aangeschaft met 15.000km garantie (of 6 maand - wat eerst bereikt wordt) dus ik verwacht nog ca 2.5 maand garantie te genieten. De auto ontving ca. 20.000km eerder dan gepland (nl niet bij 210.000km maar bij 186000km) een grote beurt met oliewissel en het vervangen van de distributieriem en waterpomp (uitonderhandeld bij de aankoop).
In de eerste weken rijden bleek er af en toe storing in de knipperlichten achter te zitten, naast een lekkage in de achterklep door een kapotte ruitenwisservloeistofslang. Deze zijn succesvol gerepareerd, schijnbaar grijpen de connectoren waar de lampjes in geplaatst worden, niet altijd goed aan, waardoor er storingen ontstaan.

Motorisch is de wagen probleemloos; zoals een Belgische review opmerkte is de motor wat los opgehangen, wat te merken is bij accelereren vanuit uitrollen in de 4e en 5e versnelling. Verder geen problemen, geen olieverbruik. Het brandstofverbruik is laag bij economisch rijden (100km/h op de snelweg in het kader van NOx-uitstootreductiemaatregelen van onze overheid), en het is zelfs gelukt de fabrieksopgave te evenaren (4.13l/100km is gelukt). Overigens komt de brandstofprijs laag uit doordat ik de mogelijkheid heb in Duitsland te taken aan 0.99 cent/liter).
Ik meld me weer bij bijzonderheden of over een half jaar.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf