Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf. (2012)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 105pk BlueMotion Technology Comf.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst218.000 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van een Polo naar een Golf

  • 114.353 km

De vorige auto (VW polo 1.2 TDI BMT) was eigenlijk nog lang niet op met nog geen 140.000 km op de teller, maar bij nazicht van de dealer waar de auto onderhouden werd bleek de km stand op ''onlogisch'' te staan. Een administratieve fout, gemaakt voor de aankoop door mij.

Na herhaaldelijke verzoeken van mij dit te corrigeren bij de aankoopdealer was de maat echt vol bij mij. Uiteindelijk als tegemoetkoming werd een een interessant inruilvoorstel aangeboden op een auto naar keuze. Uiteindelijk voor deze golf gekozen met een 1.6 TDI omdat ik een baan in België heb en regelmatig naar Duitsland moet hiervoor. Een Golf biedt immers meer comfort dan een Polo.

Bij het wegrijden bij de dealer was direct merkbaar het verschil van een Polo en een Golf. De golf stuurt zwaarder, schakelt beter en zachter en alle materialen zijn hoogwaardiger. De 1.6 TDI heeft 105PK dit houdt niet over maar is voldoende goed mee te komen in het huidige verkeer. Verder heeft de auto voldoende ruimte, we zijn immers maar met tweeën.

De eerste beurt

  • 120.241 km

De auto heeft een onderhoudsbeurt gekregen, dit gebeurt altijd volgens schema. Longlife onderhoud om de 30.000 km uitgevoerd door de Volkswagen dealer. Geen bijzonderheden verder.

Elektrische storing, knipperend interieur

  • 125.561 km

De interieurverlichting van de auto knippert de laatste tijd soms. Het lijkt in de dimmer te zitten, verder geeft de melding dat de kentekenplaat verlichting kapot is. Bij nazicht blijkt deze gewoon te werken. Het lampje in de kofferbak bleek kapot maar na deze vervangen te hebben gaat de melding niet weg. Ik kan de auto momenteel niet goed echt missen en het lijkt me niet iets ernstigs. Bij het volgende garagebezoek zal er naar gekeken worden.

Weinig bijzonderheden

  • 145.253 km

Een paar weken geleden heb ik de LMV vervangen voor een set stalen velgen met winterbanden en VW wieldoppen. Verder bleek de elektrische storing van de kentekenplaatverlichting te zitten in een lampje dat volgens een bekende monteur ''bijna kapot'' zou zijn. Het leek me een raar verhaal, maar moet toegeven: Na het vervangen bleef de melding weg! Verder eigenlijk geen bijzonderheden. Over een maand is deze ongeveer toe aan zijn onderhoudsbeurt+APK Dus dan weer een nieuwe update.

APK+Onderhoud

  • 149.952 km

De auto is vandaag weer op APK en onderhoud geweest bij mijn vaste dealer (Van Mossel Valkenswaard). Buiten het normale onderhoud geen bijzonderheden. Tot nu toe kan ik stellen dat ik erg tevreden ben over de auto. De kosten blijven laag, de auto blijft goed rijden ondanks de wat hogere km stand. Ik heb weinig op te merken, het is een beetje een doorsnee, no nonsense auto die nergens in opvalt (zeker gezien de kleur en het ontbreken van te grote velgen of spoilers). Maar wel een met rijeigenschappen die mij erg aanspreken. Over twee weken ga ik een week op wintersport met de auto, wanneer ik terug ben zal ik hier verslag van doen.

Wintersport

  • 154.238 km

Afgelopen week lekker op wintersport geweest met de Golf naar Oostenrijk. Wat me bij een lange rit +/- 10 uur opviel was het verbruik. Dit lag gemiddeld op 4,8l op 100km met 4 personen + bagage en skibox. Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat dit hetgeen was de boordcomputer aangaf, dus een kleine afwijking is mogelijk. Maar dan nog steeds vind ik dit zeer netjes!.

Wat me wel opviel was dat, zeker in de bergen, het vermogen toch wat tegen viel. De 105 PK is voor Nederland meer dan genoeg, maar wanneer je de bergen in gaat met volle bepakking merk je dat het soms net wat meer had mogen zijn.

APK + Onderhoud

  • 180.000 km

Gisteren is de Auto weer bij de Volkswagen dealer geweest voor APK en onderhoud. De remblokken voor, een ruitenwisser achter en een paar lampjes zijn vervangen. Per jaar rijd ik ongeveer 40.000 km waaronder een wintersportvakantie en aankomende zomer een vakantie naar het zuiden. Ik blijf de auto een prettige metgezel vinden en als ik instap heb ik het idee zo door te kunnen/willen rijden naar Zuid-Frankrijk. Qua wegligging en comfort is de auto super te noemen in verhouding tot de kosten.

200,000 km

  • 200.000 km

Vandaag de 200.000 km gepasseerd. Steeds zonder grote problemen. Wel een aantal keren terug geweest voor lampreparaties.

Distributiewissel + Onderhoud

  • 210.000 km

De auto is weer naar de garage geweest voor onderhoud + het wisselen voor de distributieriem. Ook ging het knipperlicht steeds stuk, het bleek dat de fitting wat lam is, dit is bijgesteld.

Verder merk ik dat de koppeling gaar begint te worden, in januari zal deze dan ook vervangen worden incl de (hierdoor vervroegde) APK Keuring.

Gezien het prettige rijgedrag, de relatief lage kosten, en de dramatische restwaarde mag de auto blijven zolang de onderhoudskosten binnen de perken blijven. Maar een koppeling na 210.000 km, waarvan veel binnendoorwegen, en stadsveerkeer is geen schande.

Nieuwe koppeling

  • 218.000 km

De koppeling is weer vervangen, gelukkig zonder Dubbelmassavliegwiel. Deze bleek nog volledig in orde. Verder merk ik dat de auto de laatste tijd niet echt lekker meer loopt, soms een kleine wisseling in toeren bij stationair. Vooral bij een koude motor. Ik denk aan vervuilde inlaat/verstuivers. Laatst hoorde ik iemand over walnutblasting, iemand ervaring?

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens