Volkswagen Golf 1.9 TDI - 2002 - 1.003.674 km - Klokje Rond
‘Leeftijd gerelateerde problematiek’
170 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met een Klokje Rond-keuring viert Dinand Reiling niet alleen dat zijn auto onlangs de mijlpaal van een miljoen passeerde, maar ook dat hij zijn Volkswagen Golf 12,5 jaar in bezit heeft. En als het aan hem ligt, rijdt hij die tot aan zijn pensioen. Dat is nog negen jaar. Maar helaas is daar Joep Schuurman om een flinke domper op de feestvreugde te zetten.
Als er één auto is die een miljoen kilometer kan halen, dan is het wel een Volkswagen-product met de 1,9-liter TDI aan boord. Als je daar een beetje netjes mee omspringt, gaat die gewoon niet kapot. Toch is Dinand Reiling nooit met dat idee in deze auto gestapt. “Ik heb een vriend met een garagebedrijf. Daar bleek deze occasion wat moeilijk verkoopbaar. ‘Doe hem mij dan maar’, heb ik toen geroepen. Ik heb er verder niet bij nagedacht, maar intussen heb ik er dus zelf 670.000 kilometer mee gereden en doet hij het nog steeds.”
De kilometerteller geeft al jaren alleen maar streepjes aan. Via de MFA (Multi Functional Anzeige) weet Dinand wel de exacte kilometerstand. De eerlijkheid gebiedt echter wel te zeggen dat de Golf vrij recent nog een nieuwe motor kreeg. “Dat was bij 984.000 kilometer. Ik reed te hard over een brug, waardoor de motor het asfalt raakte. Kort daarna begon het olielampje te branden. Ik heb gauw de garage gebeld en daar dachten ze aan een sensor, maar vervolgens liep de motor in de soep. Alle olie was er uitgelopen.”
Dus investeerde Dinand € 1.500 in de montage van een gebruikte motor met iets van 280.000 kilometer ervaring. “Dat voelde alsof ik van een vrouw van negentig naar een vrouw van dertig ben gegaan, want die oude motor was wel op zijn einde. Ik heb een paar keer met samengeknepen billen bij de roetmeting gestaan. Toch was het best zonde dat hij toch net niet met één motor het miljoen heeft aangetikt.”
Vandaag blijkt dat hij het geld voor die nieuwe motor beter in een heel nieuwe auto had kunnen steken, want na een miljoen kilometer is de Volkswagen wel versleten. Na al die jaren is Dinand echter verknocht aan zijn Golf en dus deed hij evengoed de investering. “Ik heb een boel herinneringen aan deze auto. In mijn tijd als zzp’er in de verpleegkunde deed ik er mijn slaapjes in en lag de administratie in de auto. Ik woonde er zowat in. In die tijd reed ik wel zo’n 60.000 kilometer per jaar. Nu heb ik een vaste baan bij het ziekenhuis in Nijmegen en rijd ik dagelijks tweehonderd kilometer aan woon-werkverkeer.”
NOGAL AANWEZIGE GEUR
Als Joep van zijn proefrit terugkomt, is zijn vel met notities al bijna vol. “Al toen ik de straat uitreed, werd ik helemaal gek van alle rammels en bijgeluiden.” Dinand heeft daar zelf geen last van. “Onderweg draag ik een koptelefoon met noise cancellation. Dan hoor ik daar niets meer van.”
Als we eenmaal onder de motorkap zijn beland, is daar allereerst de nogal nadrukkelijke geur van diesel, waarvan de oorzaak niet direct duidelijk is. Al snel liggen daarna de eerste druppels olie op de garagevloer. “Maar er is meer dan dit. Deze auto is wel heel erg versleuteld. Eigenlijk ontbreken alle afdekkappen en een stuk van de onderbumper ontbreekt ook. En moet je eens in de koplampen kijken. Daar liggen allemaal kapotte lampjes in en de houders zitten met ducttape vast.” Dat is een verhaal apart. De Golfjes van deze generatie rijden bijna altijd rond met minimaal één kapotte lamp, als gevolg van een ontwerpfout. De behuizing is te krap bemeten en de lampen worden daardoor te warm. En daar doe je dus helemaal niets aan.
NIET CHAGRIJNIG
Eén van de oorzaken die Joep vindt voor de vele bijgeluiden en vibraties in de auto is een afgebroken bout in een arm van de motorkantelsteun. “Dat is nu een motorkantel-niet-steun”, roept hij triomfantelijk. “Maar er is meer dan dat. Je aandrijfassen zijn ook helemaal versleten. En verder vind ik het vreemd dat er een deuk in het subframe zit. Als dat komt door een drempel of zoiets zouden er krassen op moeten zitten. Deze schade moet zijn veroorzaakt door een krik.” Dinand krijg je niet chagrijnig met al dat slechte nieuws. “In mijn vakgebied zeggen we dan dat het ‘leeftijdgerelateerde problematiek’ is. Ik weet natuurlijk wel dat mijn auto bepaald niet nieuw meer is, maar ik moet je wel zeggen dat ik een beetje opkijk van hoe slecht hij eigenlijk is.”
En dan is er nog de roest. In de rechterdorpel zit een groot gat en ook daaromheen is alles flink verroest. Dinand: “Dat is allemaal een beetje mijn eigen schuld. Het zijn verwaarloosde schades. In de eerste plaats is deze auto een werkpaard. Dat kun je ook zien in het interieur. Onlangs is er een bedspiraal ingeschoven die een paar flinke gaten in de dakhemel heeft achtergelaten. Dat vind ik natuurlijk wel zonde, maar ik lig er niet wakker van.”
Met een waslijst aan gebreken en druk om zich heen grijpende roest dringt de vraag zich op tot wanneer deze Golf apk heeft. Het ziet er naar uit dat het een moeilijk verhaal gaat worden om hem nog een keer door de keuring te krijgen. “Ik kan nog rijden tot maart”, zegt Dinand. “Dan heb ik mooi de tijd om te kijken wat ik hierna ga kopen, want dat ik met deze auto mijn pensioen niet haal, is duidelijk. Ik heb totaal geen verstand van auto’s maar ik zou graag een hybride of iets elektrisch willen. Ik heb goede verhalen gehoord over de Hyundai Kona Electric.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Een waslijst met gebreken en die is ook nog eens verre van compleet. Deze Golf is volledig versleten en wat mij betreft een gevaar op de weg. Hij had al lang op de sloop moeten liggen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.9 TDI 100pk |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.310 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.149 mm / 1.735 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 195/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Lezersreacties (170) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.