Volkswagen CrossPolo 1.4 16V (2006)
Stoer speleding
Uitstraling doet heel veel voor een auto. Met een avontuurlijk ogende auto kun je lekker snoeven. Juist bij deze gedachte haakt Volkswagen aan met de CrossPolo. Deze 'avontuurlijke' Polo ziet er een beetje uit als speelgoed, maar dan in de schaal 1:1, aaibaar en stoer tegelijk. Het model is er echter vooral voor de show, want de CrossPolo heeft geen vierwielaandrijving, hoewel het uiterlijk dat toch suggereert. Voor het echte terreinwerk is de CrossPolo dus absoluut ongeschikt.
Het valt direct op dat de CrossPolo hoger is dan de overige Polo's. Dat komt niet alleen door de dakrails, de CrossPolo staat werkelijk hoger op z'n wielen. Andere veren en de grote wielen vergroten de hoogte.
VW wil met deze auto's dus scoren op uiterlijk en dat is gelukt. De oranje CrossPolo springt onmiddellijk in het oog. Hij is de opvolger van de Polo Fun, die de verwachtingen van VW ruim overtrof. In twee jaar tijd verkocht het merk er tweehonderd in Nederland en van de CrossPolo hoopt Volkswagen er minstens evenveel te verkopen.
Het is niet alleen de kleur waarmee de CrossPolo charmeert. De bodykit maakt hem ook aantrekkelijk. Die bestaat uit stoere bumpers, zwarte spatbord-verbreders en dorpelbeschermers. Mooie lichtmetalen 17-inchwielen maken de zaak af. Fraaie details zijn de chroomkleurige buitenspiegels en de glanzende dakrails. Volkswagen heeft tamelijk kwistig gestrooid met chroom; het ziet er hightech uit. Dat doen ook de kleine mistpitjes in de voorbumper.
In de achterbumper vinden we twee uitsparingen, die afgedekt worden door roostertjes. Die suggereren dat de uitlaatpijpen daarachter schuilen. Maar de uitlaat zit gewoon onder de bumper.
Koninklijke kleur
Volkswagen Individual GmbH, een divisie die belast is met het ontwikkelen van speciale versies, heeft z'n best gedaan op het CrossPolo-binnenste. De standaardvariant oogt behoorlijk streng met een zakelijk dashboard. Dat mist ook in de CrossPolo elke vorm van frivoliteit, maar de kleuren van het meubilair maken veel goed. De carrosseriekleur komt terug in de bekleding van stoelen en deuren, in ons geval dus oranje. De sportstoelen geven voldoende zijdelingse steun. Aluminium accenten, zorgen ervoor dat de CrossPolo er vanbinnen leuk uitziet.
Bodemvrijheid
De Volkswagen heeft een behoorlijke bodemvrijheid. Je verwacht dan ook flinke overhelneigingen, maar de CrossPolo rijdt vrijwel hetzelfde als een standaard-Polo. Net als bij de overige versies van de Polo mag de besturing best een tikkie communicatiever. Naar wat er zich onder de wielen afspeelt, moet je enigszins raden.
De 1,4-litermotor moet z'n best doen om de CrossPolo aan te zetten tot aansprekende prestaties. Met een maximumvermogen van 75 pk heeft de motor niet zo veel spierballen. De CrossPolo lijkt echter sneller dan hij is, zo blijkt bij de metingen. Hij heeft een handgeschakelde vijfbak, waarvan de pook fluks door de verzetten gaat.
Het is jammer dat onder het stoere uiterlijk van onze testauto geen off-roadtechniek schuilgaat. Dan zouden we kunnen spreken van een leuke aanwinst in het segment van compacte terrein-auto's. Maar ja, de CrossPolo ziet er alleen smakelijk en robuust uit, maar is beslist geen terreinauto.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | CrossPolo 1.4 16V 75pk |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.525 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.925 mm / 1.671 mm / 1.499 mm |
Wielbasis | 2.465 mm |
Massa leeg | 1.062 kg |
Laadvermogen | 518 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 580 kg |
Banden | 215/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 166 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,3 s (fabrieksopgave: 14,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 9,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,3 s / 17,7 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Fiat Sedici – Suzuki SX4 – Volkswagen CrossPolo
Volkswagen CrossPolo
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.