Volkswagen CrossPolo

Schaap in wolfskleren

Volkswagen CrossPolo
Volkswagen CrossPoloVolkswagen CrossPoloVolkswagen CrossPoloVolkswagen CrossPoloVolkswagen CrossPoloVolkswagen CrossPolo
AutoWeek 6 2006
AutoWeek 6 2006

Je leest het in AutoWeek 6 2006

Wie wel eens naar een tuningbeurs is geweest, begrijpt waarom Volkswagen zijn CrossPolo afgelopen december tijdens de Essen Motorshow liet debuteren. Essen kun je immers wel beschouwen als dé Europese show op het gebied van opgevoerde auto's en speciale versies. De CrossPolo ziet eruit alsof hij grondig onder handen is genomen door één van de befaamde tuningbedrijven.

Toch is 't bij deze versie allemaal uiterlijke schijn. Want technisch gezien is er aan de CrossPolo helemaal niets nieuws. Nada, nakko, noppes. Hij heeft geen vierwielaandrijving en komt net zo snel als een gewone Polo vast te zitten in het terrein. Wat is dan eigenlijk het idee achter de CrossPolo? Het antwoord is kort en krachtig: hij ziet er gewoon ruig uit en met een goed smoel kan je goed scoren.

Dat is ook gebleken met de Polo Fun, waarvan Volkswagen in twee jaar tijd zo'n 11.500 exemplaren heeft verkocht. Dat is drie keer zo veel als aanvankelijk was gepland. In Nederland verkocht VW er 200 van, terwijl was gerekend op 100 auto's.
Tegenwoordig geeft Volkswagen geen cijfers meer vrij over de aantallen die men van een bepaald model hoopt te verkopen. Als die te hoog worden ingeschat, wordt het model al gauw als een flop beschouwd (Phaeton) en als ze te laag zijn, krijgt de autofabrikant het verwijt de markt niet goed te kunnen inschatten. Maar het spreekt vanzelf dat men hoopt van de CrossPolo jaarlijks minimaal net zo veel te kunnen verkopen als voorheen van de Fun.
Hoe gemakkelijk dat zal gaan is nog maar de vraag, nu er meer kapers op de kust zijn, zoals de spiksplinternieuwe Suzuki SX4, die zowel met voorwielaandrijving als – de naam zegt het al – met 4WD beschikbaar komt (AW 5). En bovendien nog een stuk beter geprijsd zal zijn dan de CrossPolo, want het ligt in de verwachting dat de prijs van de 1.6 SX4 met 4WD misschien wel onder de E 20.390 van de CrossPolo 1.4 16V 75 pk zal uitkomen. Van de prijzen van de nieuwste versie van de Polo mag je dan ook best wel even schrikken. Je kunt hem krijgen met drie benzinemotoren en twee TDI-diesels vanaf E 19.795 voor de 1.2-12V met 65 pk. De vergelijking van de prijzen van de CrossPolo met die van dezelfde motorvarianten bij de 'gewone' Polo laat een verschil van ruim 4.500 Euro zien. Zet je ze af tegen de goed uitgeruste Sportline, dan ben je met de nieuwe lifestyle-Polo altijd nog een dikke E 2.300 duurder uit.

Vrolijk

Wat krijg je voor die meerprijs terug, behalve het avontuurlijke uiterlijk? De CrossPolo is er alleen als vijfdeursuitvoering en is uitgerust met een leuke bodykit in de vorm van stoere bumpers, kunststof spatbordverbreders en dorpelbeschermers. De auto ziet er door het gebruik van verchroomde buitenspiegels, verchroomde dakrails en de aluminium omlijsting van de luchtinlaat in de voorbumper ook wel een beetje hightech uit. De 17-inch lichtmetalen wielen, met 215/40-banden maken het geheel compleet. De voorbumper is voorzien van mistlampen en in de achterbumper zijn links en rechts uitsparingen gemaakt die zijn afgedekt met een roostertje voor twee denkbeeldige uitlaatpijpen. Eerlijk is eerlijk: het staat echt goed en wie niet beter weet, zou denken dat er ik-weet-niet-wat onder de kap zit.

Binnenin heeft Volkswagen Individual GmbH, de divisie die sinds enkele jaren belast is met het ontwikkelen van versies die in kleine oplages verkocht worden, het interieur een vrolijke noot meegegeven. De carrosseriekleur – er zijn er zes – komt overduidelijk terug in de bekleding van de sportstoelen en de portieren. Zelfs het leer waarmee het stuur is bekleed, heeft een stiksel in carrosseriekleur. Samen met de nodige aluminium accenten, zoals in het stuur en op de pedalen, zorgt dat ervoor dat de CrossPolo van binnen net zo leuk is als van buiten.

Standaard is de auto verder uitgerust met elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische raambediening vóór en achter plus vier airbags.

De normale mens

Uiteraard valt het ook op dat de CrossPolo hoger is dan de basisversie. Dat komt niet alleen door de dakrails, maar hij is daadwerkelijk 15 mm hoger op zijn poten gezet door het gebruik van andere veren, terwijl de grotere wielen zorgen voor nog eens 17 mm extra hoogte, zodat het totaal uitkomt op 32 mm.

Wij reden met de twee beschikbare versies van Nice naar Isola 2000 en terug. Leuk natuurlijk om de auto ook in de sneeuw nog even aan de tand te voelen op het circuit boven op de berg, dat gebruikt wordt voor ijsracen. Maar de route langs de rivier de Var en over het traject met haarspeldbochten door de bergen is voor 'de normale mens' en daar merkten we al gauw dat de grotere bodemvrijheid nauwelijks negatieve invloed heeft op de rijkwaliteiten van deze Polo. In de bochten gedraagt hij zich keurig en helt niet erg over, mits je hem niet de bocht 'omgooit'. Net als bij de standaard-Polo zijn de rijkwaliteiten uitstekend, al mag wat ons betreft de stuurbekrachtiging wat meer gevoel geven. Uiteraard merk je dat de 75 pk sterke 1.4 wel héél erg zijn best moet doen om helling-op uit de haarspeldbochten te accelereren. Dat gaat met de 1.9 TDI met zijn hoge koppel bij lage toeren stukken gemakkelijker. Maar net als de Polo Fun zal ook de CrossPolo voornamelijk te vinden zijn in het stads- of regionale verkeer en dan kom je met de 1.4 goed uit de voeten.

Maar het blijft jammer, dat onder het stoere uiterlijk geen echte off-roadtechniek is gebouwd, want dan zou de CrossPolo een leuke aanwist betekenen in het segment van de compacte terreinwagens .

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum