Klokje Rond: Toyota FJ Cruiser (2008) - 484.280 km

Een flinke investering waard

63 reacties

Video
AutoWeek 15 2021
AutoWeek 15 2021

Je leest het in AutoWeek 15 2021

De weinige Toyota FJ Cruisers die je ziet zijn allemaal afkomstig uit het grijze-importcircuit. Toyota heeft het model in Nederland nooit officieel gevoerd. Rudo de Boer rijdt al dertien jaar in zijn oranje gewrapte exemplaar. De teller staat op een gezonde 300.000 mijl, een kleine half miljoen kilometers.

Dertien jaar geleden nam Rudo de Boer deze FJ Cruiser in gebruik. Toen was het een jonge gebruikte auto met 5.000 mijl ervaring. “Ik had in die tijd een werknemer die drie uur per dag in de file stond. Op een zeker moment vond ik dat hij dat beter kon doen in een auto waar de naam van ons bedrijf op stond. Toen heb ik deze FJ Cruiser gekocht als rijdende reclamezuil.

Inmiddels rijd ik er al jaren zelf mee. Deze auto heeft een luizenleven. Ik rijd ermee vanuit mijn woonplaats naar mijn werk in Almere. Dat zijn kalme snelwegkilometers. Daar slijt die auto natuurlijk niet van. En af en toe mag hij mee op wintersportvakantie.” Dat woon-werkverkeer komt neer op 160 kilometer per dag, zo’n 45.000 kilometer per jaar. “In het allereerste begin reed ik ermee op benzine. Toen was het verbruik 1:6. Ik heb er dus maar gauw een lpg-tank in laten zetten. Nu verbruikt hij 1:5,5 op gas; ongerekend naar kosten is dat zo’n 1:15 op benzine.”

In alle jaren dat Rudo de Toyota heeft, zijn er nooit grote mankementen geweest. “Hij heeft alleen zijn reguliere onderhoud gehad en er zijn slijtagedelen vervangen, zoals remschijven, banden en rubbers van het onderstel. Verder is het enige noemenswaardige dat de dynamo het eens heeft begeven. Toen vielen we, na een rit in het buitenland, op een paar meter van huis stil. Uiteindelijk hadden we dus alsnog ontzettende mazzel.”

Rudo vertelt verder over zijn bijzondere Toyota. “Destijds werd de nieuwwaarde gespiegeld aan die van een Toyota RAV4. Hij staat dus voor € 39.000 in de boeken. Enige tijd later werd de slurptaks ingevoerd en werd de nieuwprijs ineens op € 62.000 gezet. Toen was het meteen over met dit model in Nederland.” Natuurlijk willen we ook nog weten of deze FJ Cruiser wel eens een kar moet trekken. Daarop moet Rudo lachen. “Hij mag een geremde aanhanger van maximaal 2.250 kilo trekken, maar dan heb ik wel een aanhangerrijbewijs nodig. Dus er hangt nooit iets achter.”

Dan over naar het doel van vandaag: “Ik wil eens laten beoordelen of het de moeite waard is om nog verder te gaan met deze auto. Ik zou hem graag nog een paar jaar rijden en hem weer een beetje netjes maken. Zo is de wrap toe aan vernieuwing. Die zit er ook al dertien jaar op en de kleur is een beetje vaal geworden. En de wielen moeten hoognodig eens worden gezandstraald en gepoedercoat. Toen ik deze auto al heel wat jaren had, zag ik die video van ‘Top Gear’ waarbij wordt getracht een HiLux kapot te krijgen. Toen pas werd ik me bewust van het onverwoestbare imago van Toyota. Voor die tijd had ik daar geen idee van. Ik denk dus dat deze auto voorlopig nog wel rondrijdt.”

Als Joep van zijn proefrit terugkeert, is de eerste onheils tijding algauw binnen. “Er zit een trilling in de transmissie. Dat betekent dat die aan revisie toe is. Dat is alvast de eerste grote kostenpost, maar bij deze kilometerstand is dat helemaal niets geks hoor.” Verder merkt hij op dat het motorstoringslampje brandt. “Dat doet hij al 150.000 kilometer”, zegt Rudo. “Het heeft te maken met een opgerekte distributieketting. Als die moet worden vervangen, is dat een heel dure reparatie. Ik heb mijn Toyotagarage gevraagd of dat nuttig was om uit te voeren. Zij hebben me aangeraden het gewoon te laten zitten. Het schijnt vaak voor te komen bij deze motor en ze rijden er allemaal gewoon mee door. Ook bij mij gaat het dus al jarenlang goed.”

Nog een opmerking van Joep is dat de voorruit hoognodig moet worden vervangen. “Die staat heel erg rechtop en vangt dus veel steentjes. Ik denk dat er wel tien barsten in zitten. Als je in het donker bij slecht weer onderweg bent, word je verblind door de tegenliggers. Ik vind dat eigenlijk toch wel een serieus veiligheidsprobleem.” Rudo weet te vertellen dat een nieuwe voorruit gewoon via Carglass te krijgen is. Hoe zit het eigenlijk met de rest van de onderdelenvoorziening van deze zeldzame verschijning? “Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik heb nooit iets nodig. In elk geval is er heel veel van de technische delen uitwisselbaar met andere modellen van Toyota, dus daarvan is de levering nooit een probleem.”

ZWAAR UITGEVOERD

Als Joep onder de auto staat en wat beplating van de onderzijde heeft verwijderd, komen er meteen wat andere zaken aan het licht. “Als je het onderhoud bij de dealer laat doen, gebeuren er alleen maar beurten volgens de voorschriften van de fabrikant. Dan heb je best kans dat dit soort onderdelen nooit wordt losgehaald. Ik kom in elk geval een koelerleiding van de automaat tegen waar ik niet eens aan durf te komen omdat die dan meteen lek is. Dan kom je niet meer thuis. En de leiding van de stuurbekrachtiging is ook lek. Dat hadden ze bij de dealer toch echt wel moeten zien. Kúnnen ze eens iets sleutelen bij de Toyotadealer, gebeurt het alsnog niet.” Daar heeft Joep wel een punt. Zo is er een aandrijfas kapot omdat de aandrijfashoes is gescheurd en het vet daaruit is gelopen. Aan de andere kant dreigt exact hetzelfde te gebeuren. En dat terwijl de garage bij het vorige bezoek van Rudo met het oog op deze keuring een kentekenplaathouder met zijn naam achterop de auto heeft gezet.

Als we verder kijken onder de FJ Cruiser zien we dat alles aan deze auto zwáár is uitgevoerd. Wat betreft het uiterlijk lijkt het misschien een speelgoedachtige Tonka-auto, maar daaronder schuilt toch een serieuze terreinauto. Natuurlijk is er wat oppervlakteroest, maar van slechte plekken of gaten is geen enkele sprake. Niets wijst erop dat deze auto binnenkort gaat instorten; ook deze Toyota lijkt te zijn gebouwd voor de eeuwigheid.

TIKKENDE TIJDBOM

Daarmee is de vraag van Rudo wel zo’n beetje beantwoord. Jazeker is het de moeite waard om nog eens flink in deze auto te investeren. Joep schat in dat de FJ Cruiser er voor zo’n € 6.000 weer heel netjes bij kan staan. “Een heel acceptabel bedrag als je bedenkt dat je zoveel kilometers probleemloos hebt gereden. Ik wil daar wel bij zeggen dat je dan nog steeds rijdt met een tikkende tijdbom, want de distributieketting is dan nog steeds opgerekt. Dat gaat natuurlijk niet voor eeuwig goed. Als die moet worden vervangen, komt er nog eens zo’n ! 6.000 bovenop. En zelfs die investering is deze toch wel erg bijzondere auto nog hartstikke waard.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Alle gebreken die aan deze Toyota zitten, zijn niet gek voor een auto met deze kilometerstand waaraan nog maar zo weinig groots is gesleuteld. Nu is het wel tijd om er serieus geld in te steken. Als dat gebeurt, kan hij zeker nog een ronde mee.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.