Toyota Carina E 2.0 GLi (1994)
Elegant-Comfortabele Euro-Japanner
Met de letter E in de type-aanduiding wil Toyota aangeven dat deze Carina zich vooral richt op de Europese automobilist. De auto is dan ook voor een belangrijk deel ontworpen in Toyota's Brusselse atelier en wordt in Engeland in de Toyotafabriek in Burnaston gebouwd. Dat grapjes over Engelse auto's niet op hun plaats zijn, blijkt uit de afwerking van de 'E'.
Bij een eerste benadering wordt al duidelijk dat deze Carina nauwkeurig in elkaar steekt. De smalle carrosserie-naden verlopen strak en evenwijdig, de ruiten passen tot op de tiende millimeter in hun sponningen en natuurlijk sluiten de portieren met een degelijke kluisdeurklik. Ook het verzorgd gecomponeerde interieur ademt dezelfde sfeer: alles pakt stevig en solide aan, rammeltjes komen niet voor en achter het in hoogte verstelbare stuur heb je een goed zicht op het dashboard en de ordelijk gerangschikte bedieningsorganen. Vanuit de bestuurdersstoel vallen de hoeken van de vrij sterk aflopende carrosserie nog redelijk binnen het gezichtsveld. Dat gaat gelukkig ook op voor kleine bestuurders, want de veelvoudige stoelverstelling biedt de mogelijkheid om de zitting een flink stukje omhoog te krikken.
De zit achter het stuur is dan ook keurig te regelen, maar dat levert merkwaardig genoeg niet altijd een ideale rijpositie op. Dat heeft kennelijk iets te maken met de verdeling van harde en zachte vullingmaterialen in de zitting en de rugleuning: vooral bestuurders met lichte rugklachten moeten nogal eens aan de knoppen en hendels morrelen om van houding te wisselen. Het interieur van de Carina biedt de bestuurder en zijn passagiers overigens erg veel bewegingsvrijheid, maar de hoofdruimte achterin is aan de krappe kant. Dat komt door de coupé-achtig dalende daklijn; de achterbank biedt echter voldoende beenruimte om een beetje onderuit te zakken en daardoor toch lekker te zitten.
Over ruimte gesproken: het is opmerkelijk dat de bouwers van de Carina binnen de redelijk compacte carrosserie niet alleen de inzittenden het volle pond hebben gegeven, maar ook nog eens een kofferruimte van bijna 550 liter hebben geschapen. Dat is genoeg voor een heel forse hoeveelheid bagage. Ook de vorm is mooi recht en strak, zodat de ruimte volledig kan worden benut.
Rijtechnisch valt de Carina op door het hoge vermogen van 133 pk, dat de 16-kleps 2-litermotor met veel vreugde levert. Dat zorgt niet alleen voor een topsnelheid van ruim 200 km/h, maar het bewijst vooral zijn diensten als er even moet worden ingehaald. Wie bij 80 km/h de moeite neemt om even terug te schakelen naar de vierde versnelling, zit binnen 10 seconden riant op de 120; zelfs in vijf kost zo'n passeermanoeuvre maar net 12 seconden. Optrekken van stilstand naar de 100 km/h gaat helemáál flitsend: ruim 9 seconden is voor een flinke middenklasser een bijzondere prestatie
Levendig maar luid
Dit karakter maakt de Carina tot een heel levendige auto, maar jammer genoeg heeft de medaille ook zijn keerzijde. Want zodra je de krachtcentrale écht aanspreekt, antwoordt hij op vrij luide toon. Vooral omdat de Carina qua wind- en weggedruis tot op hoge snelheid opmerkelijk stil is, valt het stevige motorgeluid extra op. Het klinkt mooi rond en muzikaal, maar het is bepaald niet rustgevend om er boven de 3500 toeren steeds mee geconfronteerd te worden. Kalmpjes rijdend in een hoge versnelling is er weinig aan de hand, maar zodra er wat meer vermogen wordt gevraagd, manifesteert de zestienklepper zich nogal nadrukkelijk.
Nu leent de Carina zich erg goed voor een beetje opschieten, want op het weggedrag is erg weinig aan te merken. Vooral omdat de bekrachtigde besturing zich aanpast aan de rijsnelheid en het toerental, laat hij zich makkelijk, gewillig en heel exact over een bochtig parcours sturen. Daarbij toont de Carina zich mooi koersvast en beheersbaar: het stuurkarakter ligt dicht tegen het neutrale aan en als de grens onverhoopt wordt overschreden, zorgt een goedmoedig inzettend overstuur meestal voor een gunstige afloop.
Behalve als een heel plezierige rij-auto maakt de Carina ook een goede indruk met zijn uitrusting, die weinig te wensen overlaat. Dat mag trouwens wel, want met een prijs van circa 45.000 gulden is de Carina E 2.0 GLi in zijn klasse beslist geen koopje. Maar daarvoor heb je dan ook een heel complete auto met elektrisch bediende buitenspiegels en zijruiten, centrale portiervergrendeling, ruitewissers met variabele interval en meer van dat moois. Voor zijn flinke prijs geeft de Euro-Carina dus ook wel iets terug.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Carina E 2.0 GLi |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.509 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 183 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.695 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |