Test: Toyota Aygo 1.0 12V VVT-i Aspiration (2012)
Goedkoop van A naar B
Toyota kwam begin 2009 op de markt met de gefacelifte versie van de Aygo. De jaren beginnen dus te tellen voor deze succesvolle supercompact, want de concurrentie zit bepaald niet stil. Kan de Aygo de strijd nog steeds aan?
De Toyota Aygo is geen op zichzelfstaand model, want de zakjapanner is op wat logo's en designfratsen na identiek aan de Peugeot 107 en de Citroën C1. Wat dat betreft liepen die drie fabrikanten voor de muziek uit; het uitbrengen van dezelfde kleine auto met een ander logo krijgt nu alom navolging.
Hoewel de Aygo onlangs nog een facelift, kreeg, staat hier in feite een redelijk oude auto. Al in 2005 kwam de Japanse versie van de Toyota-PSA-drieling op de markt en ondanks de toevoeging van led-dagrijverlichting is dat wel te zien. Niet dat de Aygo antiek is, maar hier staat duidelijk een vertegenwoordiger van de oude garde; een middel om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen zonder nat te worden. Daar is niks op tegen, want er is weinig mis met de niet-meer-dan-je-nodig-hebtaanpak.
Aan de binnenkant zie je, nog meer dan vanbuiten, dat de Aygo alweer even meeloopt. Je kijkt bij de portieren rechtstreeks op het metaal en de materialen zijn in vergelijking met de concurrentie duidelijk van mindere kwaliteit. Bij de facelift kwam er wel een voornamer ogende versnellingspook, meer in lijn met andere Toyota-modellen, en er is nu zelfs Bluetooth beschikbaar.
Wat helaas niet veranderde bij de modelaanpassing is het meubilair. Op korte ritjes gaat het allemaal nog wel, maar langer dan een halfuur op de Aygo-stoelen raden we niemand aan. Er is weinig steun voor de rug en de zittingen zijn te kort. Daardoor wordt de reis al snel minder comfortabel.
Bescheiden kofferruimte
De Aygo in deze test heeft een vijfdeurscarrosserie, maar er is ook een versie met drie portieren. Over de portieren gesproken: sommigen krijgen daar koekblik-associaties bij. Helemaal achterin heeft de kleine Toyota niet zoveel ruimte in de aanbieding, want met 139 liter is de Aygo-kofferruimte minstens 60 liter kleiner dan veel van zijn segmentgenoten. Bovendien voelt de glazen achterklep wat iel aan.
Driecilinders zijn momenteel zeer populair in kleine auto's. Nog niet zo lang geleden was de Aygo met z'n 1,0-liter driepitter een uitzondering. Bij z'n introductie waren we er al positief door verrast en er is sindsdien weinig veranderd. Het is zeker niet de stilste en meest trillingsvrije motor, maar die tekortkomingen vergoedt-ie deels met z'n enthousiaste prestaties. Omdat de Aygo met zijn 805 kilogram ook een lichte auto is, kom je met 68 pk prima mee met het overige verkeer. Moet je een tandje terug, dan is dat ook geen straf; de pook gaat ietwat hakerig, maar wel precies door het schakelpatroon.
Standaard staat de Aygo op rubber van 155 millimeter breed, en omdat het onderstel bij de facelift soepeler is gemaakt, houdt de grip niet over. Al vrij snel schuift de kleine Toyota beheerst over z'n voorwielen richting buitenkant bocht. Die soepelheid in het onderstel zorgt er dan wel weer voor dat je de auto gemakkelijk door de stad stuurt. In vergelijking met veel concurrenten laat de Aygo wat puntjes liggen, maar prijstechnisch zit de Toyota goed. In Aspiration-uitvoering is het namelijk een uitstekende aanbieding.
Oordeel
De Aygo heeft een vinnig motortje dat goed presteert. Hij rijdt goed, al houdt het comfort niet over. Het interieur is wat gedateerd.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Aygo 1.0 12v VVT-i Aspiration |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.415 mm / 1.615 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.340 mm |
Massa leeg | 805 kg |
Laadvermogen | 385 kg |
Banden | 155/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s (fabrieksopgave: 14,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 10,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,9 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,5 l/100km) |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Aygo
Lees ook
Test: Ford Ka - Toyota Aygo - Seat Mii - Kia Picanto
Vergelijkende Test: Seat Mii vs Toyota Aygo
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.