Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Linea Luna (2006)
Best(s)eller
Met zijn moderne, strak ogende koets is de tweede generatie van de Toyota Avensis niet langer een grijze muis, zoals z'n voorganger. De jongste versie is aan de buitenkant te herkennen aan een gewijzigde neuspartij met een anders gevormde bumper, een meer afgeronde grille met gebogen spijlen en met rookglas
afgewerkte koplampunits. In het huis van de buitenspiegels zit een led-richting-aanwijzer; een nieuwtje op verlichtingsgebied.
In het inzittendencompartiment treffen we vrij zachte stoelen aan, maar ze houden je door hun brede randen goed op je plek. Je kijkt vanaf de bestuurdersplaats
uit op een somber maar robuust ogend dashboard. Voor een vrolijke noot zorgt het zilverkleurige centrale deel van het dashboard. Alles in de Toyota Avensis zit daar waar je het verwacht en de draai- en drukknoppen zijn zo groot en zo ruim opgesteld dat je die onmogelijk kunt missen. Het instrumentarium bestaat uit al even kloeke meters; ze laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Je torent wel boven het dashboard uit, omdat je tamelijk hoog zit. Bukken om de versnellingspook te beroeren hoef je echter niet, want ook die priemt een flink eind de lucht in. Hij maakt korte slagen door het patroon van de zesbak, maar het schakelen had wat ons betreft wel met wat meer gevoel mogen gaan.
Spierballen
Het grootste nieuws van de vernieuwde Avensis schuilt onder de motorkap. Daar ligt namelijk de nieuwe 2,0-liter dieselmotor van Toyota, een afgeleide van de bestaande 2,2-liter zelfontbrander die we al kennen uit de Avensis-reeks. Elke tweeliter D-4D-F die de showroom verlaat, heeft een uitlaattraject waarin een partikelfilter is opgenomen.
De verse D-4D-krachtbron heeft een cilinderinhoud van 1.998 cc, drie kubieke centimeters meer dan z'n voorganger. Het vermogen is opgekrikt van 116 naar 126 pk, het koppel gestegen van 280 naar 300 Nm. Bij 2.000 tpm is de trekkracht optimaal en de turbo verdeelt z'n activiteiten over een breed toerengebied, waardoor je nauwelijks iets merkt van z'n bemoeienis.
De krachtigere spierballen vertaalt hij in grotere prestaties dan z'n voorganger, want de topsnelheid bedraagt volgens de fabriek exact 200 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h voltooit de Toyota in 11,4 seconden.
Ruimte
De Japanners hebben de facelift van het model aangegrepen om nog eens kritisch naar het onderstel te kijken. Vering en demping waren altijd een tikkeltje aan de zachte kant. De stabilisator aan de voorzijde is nu dikker om overhellen in bochten tegen te gaan en een betere rechtuitstabiliteit te genereren. Aan de achterkant heeft Toyota 'm juist dunner uitgevoerd, zodat de Avensis makkelijker de hoek om stuurt. Veren en dempers zijn aan deze wijzigingen aangepast. Een stuurmansauto is de Avensis nog steeds niet, maar gesleutel aan de stuur-inrichting heeft erin geresulteerd dat hij communicatiever en vooral directer stuurt dan voorheen.
Ruimte biedt hij meer dan voldoende en dat garandeert een grote inzetbaarheid. De kofferruimte heeft een inhoud van 520 liter. Op de achterbank is het evenmin
behelpen.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Luna |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.335 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 93 kW / 126 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.715 mm / 1.760 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.440 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 11,0 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |