Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

Elektro-SUV in joggingpak

163 reacties

Video
AutoWeek 12 2022
AutoWeek 12 2022

Je leest het in AutoWeek 12 2022

Met de Skoda Enyaq iV RS Coupe probeert Skoda de vraag te beantwoorden: kan een elektrische middenklasse cross-over ook leuk zijn? Ze willen natuurlijk dat het antwoord ja is maar is het de Tsjechen ook echt gelukt de EV sportief te maken?

Mag je een vijfdeurs liftback een coupé noemen? En een ruim twee ton wegende EV een sportlabel meegeven? Skoda doet het gewoon, met de Enyaq Coupé RS iV. De aanduiding RS – een afkorting van Rally Sport - staat bij Skoda van oudsher garant voor vuurwerk. Niet dat je een Enyaq snel zult tegenkomen op de rallypaden, maar het RS-logo geeft wel aan waar ze de auto bij Skoda positioneren. De RS is meteen ook de eerste Enyaq Coupé, de carrosserievorm die later dit jaar ook leverbaar zal zijn in combinatie met de meer gematigde aandrijflijnen.

Coupé eerder klaar dan reguliere Enyaq

Skoda zegt dat het coupé-koetswerk eerder klaar was dan de reguliere carrosserie. Op het moment dat de ontwikkeling van de ­Enyaq begon, zagen ze in Tsjechië een elektrische auto namelijk nog als een niche, een speeltje voor early adopters. Maar ­gedurende het traject kantelde dat beeld en werd de EV steeds meer mainstream. ­Hierop besloot Skoda de aanvankelijk ­geplande introductievolgorde van de twee carrosserievormen om te draaien. Zo komt nu bijna een jaar na de eerste Enyaq de ­coupé als tweede carrosserievariant. Waarbij de aanduiding ‘Coupé’ overigens voor rekening van Skoda zelf is, strikt genomen is er sprake van een vijfdeurs liftback.

Zelfde interieur

Het Coupé-interieur volgt dezelfde opzet als die van de gewone Enyaqs. Dat betekent een overzichtelijk dashboard en genoeg ­opbergvakjes, maar ook veel swipen in het multimediascherm. Voorin is de beschik­bare ruimte onveranderd dik in orde. Als gevolg van de aflopende daklijn lever je ­onder het standaard glazen dak op de ­achterbank slechts één centimeter in, ­waardoor je ook wanneer je wat langer dan gemiddeld bent, nog altijd genoeg hoofdruimte overhoudt. Waar we bij andere auto’s met een glazen dak gewend zijn om met een druk op de knop de zonwering te bedienen, moeten we die bij de Enyaq handmatig aanbrengen. Skoda zegt dat dit door de vorm van het dak niet anders kan. Het zal gerust, maar ‘simply clever’ is het niet. Bij een Citigo zouden we het nog accepteren, bij een auto van bijna 60 mille zien we dat toch echt anders.

Minimaal onderscheid voor RS

De RS is aan de buitenkant te herkennen aan zwarte accenten die sportief aandoen, en aan een ander design voor de wielen. Met het RS-logo op het stuur en op de hoofdsteunen ontgaat het je ook in het ­interieur niet dat je met de topper uit de reeks op pad bent. Skoda geeft de RS ­dezelfde aandrijflijn als de Volkswagen ID.4 GTX, wat betekent dat de twee elektromotoren (een voor en een achter) samen goed zijn voor 300 pk. Voor een middenklasser met benzinemotor is dat een serieus vermogen, maar bij EV’s kijken we daar niet echt meer van op; een Volvo XC40 heb je net als een Polestar 2 of een Tesla Model 3 al met meer dan 400 pk. Met zijn 300 pk sprint de RS in 6,5 seconden van nul naar 100 km/h. Netjes, al is het slechts vier tienden sneller dan de reguliere Enyaq 80x met zijn 265 pk. De grote duw in de rug heb je tot pak ’m beet 50 km/h, daarboven gaat het minder sensationeel. Wanneer je flink aan het jagen bent – en daar heb je een RS tenslotte voor – loopt de actieradius rap ­terug. Het accupakket heeft een netto ­capaciteit van 77 kWh en daarmee moet de auto volgens WLTP 505 km ver kunnen ­komen. Toen wij met een volle accu vertrokken gaf de boordcomputer echter al 345 km aan.

10 en 15 millimeter verlaagd onderstel

Met het RS-logo op de flanken verwachten we een lekker sportief onderstel. Standaard is de RS aan de achterkant 10 millimeter en voor 15 millimeter verlaagd. Wij zijn op pad met een auto voorzien van de als optie leverbare adaptieve schokdempers en dan staat de auto net zo hoog als de reguliere versies. Op strak asfalt is alles dik in orde. De vering is niet erg stug, voor alledaags gebruik blijft er genoeg comfort over. De RS helt iets minder over in de bochten dan de gewone 80x. Maar met name achter stellen de adaptieve schokdempers teleur. Ze doen niet wat we verwachten. Het kost ze te veel moeite om op oneffenheden de beweging uit de auto met zijn rijklare gewicht van 2.367 kg te halen. Het onderscheid met de 80x is hier minimaal. Mede dankzij de continue verdeling van aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen gaat de RS mooi neutraal de hoek om. Ook wanneer het wat sneller gaat houdt de auto dat lang vol. Maar een speels randje zoals we dat kennen van andere RS’en, ontbreekt. Natuurlijk, daar is de auto ook te weinig lichtvoetig voor. Verder draagt de besturing niet bij aan de feestvreugde; die is voor een als sportief gepresenteerde auto vrij afstandelijk. De bekrachtiging is minder dan bij de reguliere Enyaqs, maar dat betekent niet dat je daardoor meer informatie krijgt over wat zich tussen banden en wegdek afspeelt.

Devaluatie RS-label

De Enyaq Coupé RS iV is gerust een heel fijne middenklasse EV. Wellicht waren onze verwachtingen te hooggespannen, maar deze auto is een devaluatie van het RS-label. Hij is vanaf april leverbaar voor € 58.990, een stevig bedrag. Zeker wanneer je bedenkt dat je elders voor minder geld ook auto’s met dik 400 pk en minstens ­zoveel rijbeleving kunt krijgen

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (163) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum