Test: Rolls-Royce Spectre Black Badge - Tuning op topniveau

Waftability

Rolls-Royce Spectre Black Badge

Rolls-Royce is vermoedelijk het meest geschikte automerk voor elektrische aandrijving ter wereld en de Spectre past dan ook goed in het gamma.  Toch bewijst de Rolls-Royce Spectre Black Badge dat het zelfs op topniveau moeilijk is een ‘getunede’ elektrische auto echt veel beter te maken dan het standaardmodel.

Zo, deze test van de Rolls-Royce Spectre Black Badge ziet er indrukwekkend uit?

Zoals met elke Rolls-Royce, is ook de Spectre Black Badge in deze test meteen imposant. Rolls-Royce heeft daarbij het geluk dat het merk standaard al niet bekendstaat om een sportief uiterlijk met veel opsmuk én dat de traditionele 12-cilinder motoren bijna net zo stil, sterk en trillingvrij hun werk doen als elektromotoren. Dat sluit dus perfect op elkaar aan. De standaard Spectre is dan ook een verkoopsucces. Niet in de laatste plaats overigens doordat de auto met een verkoopprijs van ruwweg vier ton verreweg het 'voordeligste' model is binnen het Rolls-spectrum. Dat komt uiteraard doordat er veel minder belasting wordt geheven op elektrische auto’s.

Rolls-Royce Spectre Black Badge

Het interieur van de Rolls-Royce Spectre Black Badge is volledig naar eigen (wan)smaak in te richten.

Oké, maar hoe is de Black Badge in deze test anders dan de 'normale' Rolls-Royce Spectre?

De Rolls-Royce Spectre Black Badge in deze test is met 659 pk 75 pk sterker en ook de trekkracht ligt met 1.075 Newtonmeter (was 900) hoger dan die van het standaardmodel. Het zijn verbeteringen die je alleen merkt als je de twee uitvoeringen naast elkaar rijdt. Maar dat is ook niet de essentie van de Black Badge. Het submerk van Rolls-Royce werd in 2016 geïntroduceerd en we redel alleen met een versie van de Ghost in 2021 en was vooral opgericht om ​​jongere klanten naar het merk te trekken. Het biedt – behalve iets betere prestaties en zwarte carrosseriedelen in plaats van verchroomd - een nieuwe wereld op het gebied van maatwerk, waarmee de extreemste wensen kunnen worden vervuld. En nog iets meer uiterlijk vertoon, in dit geval in de vorm van een verlichte bestuurdersdislay in vijf kleuren achter de grille en 23-inch vijfspaaks gesmede aluminium velgen. In het interieur zien we 5.500 (!) glasvezelsterren op een paneel voor de bijrijder.

Rijdt de Rolls-Royce Spectre Black Badge in deze test merkbaar anders?

Als het gaat om de prestaties heeft de Rolls-Royce Spectre Black Badge in deze test twee zaken die het standaard model ontbeert. Wanneer je een knop op het stuur indrukt, dan activeer je een nieuwe Infiniti-modus (Infiniti is het symbool voor dit Black Badge-submerk) en dat ontgrendelt nog eens 75 pk voor een totaal van 659 pk. En dan is er nog de Spirited Mode. Door de rem en het gaspedaal tegelijk in te drukken en vervolgens de rem los te laten schiet het koppel omhoog naar 1.075 Nm en schiet je binnen 4,3 seconden naar de 100 km/h. Inderdaad: launchcontrol. Dat klinkt als vloeken in de kerk, maar de inspiratie voor het oproepen van extra vermogen is geïnspireerd op de Rolls-Royce Merlin-motor die in de Tweede Wereldoorlog in de Spitfires werd gebruikt en waarmee piloten zich uit hachelijke situaties konden redden.

Is het onderstel van de Rolls-Royce Spectre Black Badge in deze test veranderd?

Rolls-Royce heeft de wegligging van de Spectre Black Badge geoptimaliseerd. In het geval van de Black Badge rept Rolls-Royce van een iets zwaardere besturing, snellere gaspedaalrespons en een verbeterde rolstabilisatie en stijvere dempers, vooral om het duiken en achterover hangen bij het remmen en accelereren te verminderen. Om te kijken of dit klopt, rijden we vanuit Barcelona via de bergen naar circuit Castellolí. We verheugen ons al op enkele snelle ronden over het 4,1kilometer lange circuit, maar dat blijkt een brug te ver voor de Black Badge. We mogen een slalomproef doen en een launchcontrol test, om vervolgens via een bocht of drie weer de pits op te zoeken en daar blijft het bij. Afgezien van de besturing, die voelbaar minder licht is, gaat het ook hier om marginale verbeteringen. Toch blijft het indrukwekkend om te ervaren hoe je dit bijna 5,5 meter lange en 3.000 kilo wegende gevaarte om obstakels kunt loodsen. Lichtvoetig voelt hij alleen aan bij de acceleratie, maar je hebt nooit last van piepende banden tijdens de slalom en ook het overhellen blijft beperkt tot het absolute minimum. De Rolls blijft te allen tijde ‘cool and collected’, zoals de Britten zeggen. Bij Rolls-Royce hebben ze er nog een andere term voor: ‘waftability’.

Rolls-Royce Spectre Black Badge

Kost wat, maar de Rolls-Royce Spectre Black Badge heeft dan ook een van de meest begerenswaardige logo's ter wereld.

Wat kost de Rolls-Royce Spectre Black Badge in deze test?

De Rolls-Royce Spectre Black Badge in deze test is verrassend goedkoop en schrikbarend duur tegelijk. Tot op de euro precies weet je pas wanneer je hem moet afrekenen, van tevoren vragen is toegeven dat je het niet kan betalen. Maar van een Rolls-Royce verwacht je toch minimaal een half miljoen en de Spectre is er vanaf zo'n vier ton. Dat is uiteraard exclusief opties. Is het Black Badge label van deze Spectre zijn meerprijs waard? Objectief gezien niet. Maar als eigenaar van een Rolls-Royce wil je graag het beste van het beste. En dus vormt deze Black Badge voor de superrijken ongetwijfeld een niet te versmaden snoepje binnen het Spectre-gamma.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum