Test: Renault 4 – Vier is meer dan vijf

Renault 5 voor volwassenen

54 reacties

Video

Na de Renault 5 komt Renault nu met nog een retro model: de Renault 4. Veel van de techniek van de 5, maar dan in een groter, praktischer koetsje. In deze test van de Renault 4 zoeken we uit of het een goede EV is.

Hoe anders is de Renault 4 in deze4 test ten opzichte van de Renault 5?

In de basis staat de nieuwe Renault 4 in deze test op hetzelfde AmpR Small-platform als de Renault 5. Maar de buitenmaten zijn wel allemaal een slagje groter. In de lengte komt er zo’n twintig centimeter bij en de wielbasis groeit met acht centimeter. Aangezien de Renault 5 ongeveer zo praktisch is als een eenwieler, wordt daarmee een belangrijk nadeel van dat model opgelost. Achterin de 4 past namelijk een verdienstelijke 420 liter. Goed, daarbij rekenen de Fransen wel het vak onder de laadvloer mee en dat wordt in de praktijk vrijwel altijd gebruikt door de laadkabel, maar ook boven de vloer heb je alsnog zo’n 380 liter over en dat is voor een B-segment SUVtje echt heel netjes. Daarbij is de tildrempel prettig laag gehouden en kan de passagiersstoel voorin op de meeste versies helemaal platgelegd worden, zodat je spullen tot 2,20 meter makkelijk door kan laden. Het is jammer van die opstaande rand bij de achterbank als je die platlegt, maar verder is het een heel slim karretje. Op de achterbank heb je door de grotere wielbasis ook wat meer bewegingsvrijheid.

Renault 4 E Tech

De Renault 4 heeft voldoende bagageruimte, maar geen vlakke laadvloer.

Welke versies van de Renault 4 zijn er en welke zit in deze test?

Net als z’n kleinere broertje is ook de Renault 4 in deze test leverbaar met twee batterijen. De Urban Range heeft drie modules en een nettocapaciteit van 40 kWh, de Comfort Range voegt daar een vierde module onder de bestuurdersstoel aan toe en komt tot 52 kWh netto. Volgens de WLTP cyclus kom je met de kleine batterij een dikke 300 km ver en snelladen gaat tot maximaal 80 kW, de grote gaat door de 400 km en kan met 100 kW DC laden. Op wisselstroom gaat laden in beide gevallen met 11 kW en de Renault 4 is in staat om bidirectioneel te laden. Zowel Vehicle to Load als Vehicle to Grid, al kan dat laatste vooralsnog alleen in Frankrijk. Wel noemt Renault Nederland als een potentiële kandidaat om op korte termijn eveneens vehicle to grid technologie aan te gaan bieden. Ten opzichte van de Urban Range heeft de Comfort Range ten slotte 30 pk extra vermogen uit de enkele elektromotor op de voorwielen, 150 in plaats van 120 pk. Op het bidirectionele laden na is het allemaal weinig opzienbarend, maar in het heuvelachtige Portugal blijkt de Comfort Range in ieder geval ruim voldoende vlot en met een rustige rijstijl zien we verbruikswaardes die zo’n 350 tot 400 km in de praktijk mogelijk zouden moeten maken.

Renault 4 E Tech

Hetzelfde interieur als in de R5, al heeft de Renault 4 in deze test schakelflippers en one pedal drive.

Hoe is het onderstel van de Renault 4 in deze test?

De grotere wielbasis van de Renault 4 merk je tijdens de test niet alleen aan het ruimteaanbod, maar ook aan het rijden. Waar de 5 voelt als een jonge hond, voelt de Renault 4 meer als een ouder, kalmer huisdier. Nog steeds is de draaicirkel lekker kort, maar het dynamische randje van de 5 is hier vervangen door meer comfort. Dat staat de 4 in principe uitstekend. Dankzij een multilink achteras is er voldoende controle en op slecht wegdek veert de 4 opvallend comfortabel voor een relatief kleine auto. Het enige smetje op het blazoen is de soms wat gebrekkige tractie van de voorbanden. Zelfs op het warme Portugese asfalt draait de tractiecontrole soms overuren en dat gebeurt niet bepaald subtiel. Hou daar dus rekening mee als je op een natte winterdag nog even snel een rotonde op wil draaien.

Wat kost de Renault 4 in deze test?

De prijslijst van de Renault 4 begint bij € 29.990 voor een Urban Range in Evolution-trim. Gezien de niet al te overdadige actieradius is een Comfort Range met stoelverwarming echter wel aan te bevelen en de teller van onze testauto loopt al snel richting de € 35.000. Daarmee komt de Renault 4 in een drukbevochten segment terecht, al heeft de auto zeker de kwaliteiten om daarin mee te komen. Bovendien kan het nog een overweging zijn dat de 4 voor het grootste gedeelte in Europa wordt gebouwd.

Renault 4 E Tech

De Renault 4 in deze test is al klaar voor bidirectioneel laden.

Signalement

Merk Renault
Model 4 E-TECH comfort range techno
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.895

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk
Maximaal koppel 245 Nm
Accu capaciteit (bruto) 55 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.143 mm / 1.796 mm / 1.552 mm
Wielbasis 2.624 mm
Massa leeg 1.462 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden195/60R18Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,1 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 409 km

PRIVATE LEASE Renault 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.