Test: Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo

Porsche’s praktische EV

69 reacties

Video
AutoWeek 18 2021
AutoWeek 18 2021

Je leest het in AutoWeek 18 2021

Net als bij de Panamera heeft Porsche nu ook voor de elektrische Taycan een praktischere carrosserievariant: zie hier de Cross Turismo! Gaat de grotere koets ten koste van het rijplezier of is dit win-win?

Nederland gaat schuil onder een vers pak sneeuw wanneer we in februari kennis maken met een prototype van de Porsche Taycan Cross Turismo. Deze auto heeft behalve een praktischere carrosserie ook een ruig randje én hij staat twee centimeter hoger op zijn poten dan de gewone Taycan. De auto laat onder winterse omstandig heden met verve zien waar ‘Cross Turismo’ voor staat, het blijkt een absolute baas op rottige ondergrond. Inmiddels is de Porsche officieel onthuld en zijn we met de definitieve versie op pad voor een eerste kennismaking. Ditmaal zonder winterbanden, droog asfalt is de ondergrond.

Net als de sedan is de Cross Turismo schitterend afgewerkt en ook de bediening werkt krek eender. Het grote verschil in het interieur zit ’m in het ruimtegebruik. Voorin zit je met negen millimeter extra boven je hoofd nog net iets beter dan in de sedan. Een groter verschil merk je op de achterbank: daar heb je bijna vijf centimeter meer hoofdruimte, waardoor die tweede zitrij plotseling een flink stuk bruikbaarder is geworden. En uiteraard leent deze carrosserievorm zich om meer bagage mee te nemen: in plaats van de 366 liter die in achterbak van de vierdeurs koets past, kun je hier onder de hoedenplank 405 liter kwijt en als het moet kun je die hoedenplank ook thuis laten en nog meer meenemen. Voorin kun je 84 liter kwijt, wat het totaal op 489 liter brengt.

ATTRACTIE

In tegenstelling tot de sedan levert Porsche de Cross Turismo alleen met 4WD, luchtvering en het dikste accupakket van 93,4 kWh. Wel zijn er dan vier vermogensvarianten verkrijgbaar. Wij zijn op pad met de dikste, de Turbo S. Dan hebben we behalve een waanzinnige 761 pk ook nog een boom-ontwortelende 1.050 Nm aan trekkracht tot onze beschikking om ons als een pijl uit een boog te laten wegschieten. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h geeft Porsche 2,9 seconden op. Dat is een tiende langzamer dan de sedan, maar aan de andere kant schiet ons even geen snellere stationwagon te binnen. In de praktijk betekent het gewoon dat er instant een overdosis trekkracht aanwezig is. In dat opzicht ervaren we geen verschil met de sedan. Deze auto is net zo’n waanzinnige attractie.

Ten opzichte van de sedan heeft de Cross Turismo een extra rijmodus die je selecteert via een sneltoets op de middentunnel: de Gravel-stand. Niet dat je daarmee nu meteen duinen kunt bedwingen, maar op losse ondergrond kom je evengoed een heel eind, weten we sinds februari. Niet in de laatste plaats doordat de luchtvering de bodemvrijheid in de Gravel-modus met nog eens 10 mm vergroot, bovenop de 20 mm die deze auto al extra heeft ten opzichte van de sedan. Daarnaast regelt de elektronica dat de reactie op het gaspedaal iets minder scherp wordt en dat het ESP wat meer slip toestaat. Ook wordt de verdeling van de aandrijfkrachten aangepast. Het achterdifferentieel kan automatisch blokkeren en hoewel er geen mechanische verbinding is tussen vooren achteras, kan de elektronica net doen alsof het een virtueel middendifferentieel blokkeert en de toerentallen van vooren achterwielen op elkaar aanpassen.

Angst voor bospaden is met deze auto ongegrond, maar voor wie verder het terrein in wil zijn er ook andere auto’s.

IN CONTROL

Uiteindelijk is dit een Porsche en die koop je toch primair om wat hij kan op het asfalt. En dat is veel. In de normale modus rijdt deze auto als op rails, hij lijkt niet van zijn spoor te brengen. Het is een heel prettige reismachine. De attractie zit hem natuurlijk in de standen Sport en vooral Sport+. De auto gedraagt zich nu in de beste Porschetradities als een achterwielaandrijver, met alle speelsheid die daarbij hoort. Ja, de Cross Turismo is 25 kg zwaarder en hij staat twee centimeter hoger op zijn poten dan de sedan, maar dat zijn meer getallen in je hoofd dan dat je daar werkelijk iets van merkt. Het is hetzelfde verhaal als bij het minimale verschil in acceleratietijden.

De elektronica geeft je alle vrijheid en dat maakt de Taycan aangenaam lichtvoetig en scherp. Met de lekker directe besturing en reacties op het stroompedaal gedraagt de auto zich alsof het een verlengstuk is van je ledematen, dan wel zintuigen. Je bent helemaal in control. Nee natuurlijk, het is geen 911, maar wel veel meer een pretmachine dan de Panamera. Ondanks zijn iets ruigere uiterlijk is de Cross Turismo in elk geval de auto die ook op het wat meer uitdagende deel van het wegennet niet onderdoet voor de vierdeurs Taycan.

Mission E accomplished!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Goed op het asfalt
  • +Goed naast het asfalt
  • +Meer hoofdruimte
  • -Zwaar

Signalement

Merk Porsche
Model Taycan Turbo S Cross Turismo
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 2 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 205.250

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 560 kW / 761 pk
Maximaal koppel 1.050 Nm
Accu capaciteit (bruto) 93 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.974 mm / 1.967 mm / 1.409 mm
Wielbasis 2.904 mm
Massa leeg 2.295 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor265/35R21Prijzen
Banden achter305/30R21Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 2,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 24,4 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 419 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (69) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum