Porsche Taycan Cross Turismo prototype - Eerste rijtest

Elektro-toerist

42 reacties

Video
AutoWeek 8 2021
AutoWeek 8 2021

Je leest het in AutoWeek 8 2021

De Porsche Taycan Cross Turismo zit al een tijdje in de pijplijn. Aan de vooravond van z’n officiële debuut gaan we alvast een blokje om met een gecamoufleerd prototype van ‘s werelds eerste elektrische stationcar. Is dit een serieuze toevoeging?

Begin 2018 staan we in Genève oog in oog met de Porsche Mission E Cross Turismo, een opgeruigd studiemodel van een elektrische stationwagon. Hoe serieus we dat concept moeten nemen?

We zijn nu drie jaar verder en kunnen aan de vooravond van de onthulling van de productieversie alvast op pad met een zo goed als uitgerijpt prototype. Het studiemodel was dus behoorlijk serieus, al heet de auto als volwaardig lid van de Taycanfamilie begrijpelijkerwijs inmiddels geen Mission E Cross Turismo meer, maar Taycan Cross Turismo. Dat het trouwens Cross is en niet Sport (zoals bij de Panamera Sport Turismo) komt doordat de Cross Turismo een paar centimeter hoger op zijn poten staat dan de ‘gewone’ Taycan.

Overigens spreekt Porsche niet tegen dat een lagere Sport Turismo-variant van de Taycan een mogelijkheid is. Het koets werk hebben ze nu tenslotte al en bij de Panamera is de Sport Turismo goed voor meer dan de helft van de verkopen.

GEEN BESTELWAGEN

Maar enfin, laten we niet te veel op de zaken vooruitlopen. Nu dus de Cross Turismo, die overigens niet zoals Porsche ons wil doen geloven de eerste elektrische stationwagon ter wereld is. Die eer valt toch echt SAIC Motor te beurt met de MG5 EV, die later dit jaar mogelijk ook in Nederland leverbaar wordt.

De bediening van deze auto gaat dan ook niet anders dan wat we al kennen. Wel zien we dat de overkapping van het eerder nog vrijstaande glazen instrumentarium nu iets anders loopt. Dit wordt veroorzaakt door het head-up display waarmee alle Taycans voortaan als optie leverbaar zijn. Waar het natuurlijk echt om gaat, is het achterste deel van de auto, dat veel anders is dan bij de vierdeurs sedan (hoewel zijn aflopende dak lijn anders doet vermoeden, is de normale Taycan geen hatchback). Als passagier achterin profiteer je van maar liefst zes centimeter extra hoofdruimte, waardoor je nu ook met een langer postuur prima achterin kunt zitten. Via de grote achterklep heb je toegang tot de bagageruimte.

Zuffenhausen geeft nog geen maten op, en al is het niet meteen een bestelwagen, de kofferruimte is er zeker op vooruitgegaan. Er is meer ruimte onder de hoedenplank en daar bovenop kun je ook nog wel wat jassen kwijt. De bagageruimte aan de voorkant is met drie liter gegroeid, met ingang van het nieuwe modeljaar geldt dat overigens voor alle Taycans.

GRAVEL-MODUS

De Cross Turismo staat een paar centimeter hoger op zijn poten, maar de basistechniek is gelijk aan die van de sedan. De extra centimeters komen voor rekening van de luchtvering; die kent namelijk extra stapjes. Bovenop de bestaande rijmodi is er de Gravel-modus, een extraatje voor onverhard én voor de dikke laag sneeuw waarmee een groot deel van onze testroute bedekt is.

Uiteraard kun je de auto ook gewoon in de bekende Sport-modus zetten en dan rijdt hij zoals het een Porsche betaamt. De winterse omstandigheden zorgen ervoor dat we helaas nog niet hebben kunnen ontdekken of de grenzen van het 2.493 kg zware prototype dan ook net zo ver liggen als bij de sedan, maar we zijn een eind gekomen en maken ons wat dat betreft weinig zorgen. In lijn met zijn stoere karakter komt de Cross Turismo er uitsluitend met vierwielaandrijving. Een achterwielaangedreven variant met één elektromotor, zoals bij de sedan, zit er voor de Cross Turismo niet in.

Omdat het hier nog een prototype betreft en de Taycan Cross Turismo nog officieel moet worden gepresenteerd, willen ze er bij Porsche nog niet alles over kwijt. De opschriften op de sierlijsten op de dorpels en in het leer van de middenarmsteun verraden in elk geval dat we op pad zijn met de Taycan Cross Turismo Turbo S. En ga ervan uit dat er naast de Turbo S ook een gewone Turbo komt, net als een 4S, alle met dezelfde Nm’s en pk’s als de overeenkomende versies in de sedan. Ongeacht de aandrijflijn heeft de Cross Turismo standaard het 93 kW metende Performance Plus-accupakket. De accu met de kleinere capaciteit is niet gepland. De auto is namelijk zwaarder en hoger en ze willen hem bij Porsche toch een zo fatsoenlijk mogelijke actieradius geven. Bij het prototype is dat 340 kilometer, 50 kilometer minder dan opgegeven voor de sedan. Door het hogere gewicht en de hogere lucht weerstand liggen de acceleratietijden enkele tienden hoger. Maar goed, in drie seconden van nul naar 100 met een cross-over is toch nog altijd indrukwekkend.

SPEELRUIMTE

De Turbo S is in ‘overboost’ goed voor 761 pk en 1.050 Nm. Dat zijn serieuze getallen voor een auto op winterbanden in de verse sneeuw. Evengoed wekt hij niet de indruk dat hij overgemotoriseerd is; ongemerkt maar volcontinu is de elektronica bezig om de aandrijfkrachten te verdelen tussen vooren achterwielen. De Cross Turismo beschikt over dezelfde sublieme elektronische vangnetten als de andere Taycans, waarbij de aangedreven voor wielen eigenlijk ook onderdeel uitmaken van het stabiliteitssysteem om de auto weer in het gareel te trekken. Hoewel alles elektronisch wordt gecontroleerd, geeft de Porsche na een druk op dan wel draai aan de knop ook heel veel vrijheid om de grenzen tussen rijden en glijden te verkennen; de speelruimte is groot. We beginnen rustig, maar allengs gaat het sneller en sneller, zonder dat het ESP-lampje ook maar één keer knippert.

Het is ongekend, wanneer je je realiseert dat een elektromotor ongeveer tien keer directer op het gaspedaal kan reageren dan een verbrandingsmotor dat kan. Wat een vertrouwen geeft deze auto! Als we het strakke asfalt verruilen voor wegen die beter aansluiten op de Gravelmodus – die we met een snel toets kiezen – zorgt de luchtvering automatisch voor extra bodemvrijheid en gaat de Taycan Cross Turismo onverstoor baar verder.

Het studiemodel van drie jaar terug had stoere zwarte randen langs de wielkasten. Of het door ons gereden prototype die ook heeft, weten we niet. De van oorsprong grijze auto is namelijk van voor tot achter zwart gewrapt om zo wat details aan het oog te onttrekken. Of toe te voegen: de richtingaanwijzers in de voorbumpers zijn nep en gewoon stickers. Wanneer straks de productieversie verschijnt, kun je die stoere wielkastranden in elk geval bijbestellen als onderdeel van een offroadpakket om de auto visueel nog wilder te maken dan hij technisch al is.

Of de Taycan Cross Turismo daarmee bij Porsche de ontbrekende schakel vormt tussen de lage sportwagens en de hoge SUV’s of wellicht zelfs de geestelijk opvolger is van de 959 die naar Dakar ging? Dat mag je zelf invullen. Het prototype komt in elk geval zonder een krimp te geven op rottige ondergrond verder dan we hadden gedacht, maar nog belangrijker: hij voegt met zijn praktischer carrosserie werkelijk iets toe aan de Taycan-familie. Missie E geslaagd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum