Test: Nissan Juke - bijna vergeten hoe fijn de Juke eigenlijk rijdt

Nissan Juke 2024

De Nissan Juke is al heel lang een echte allemansvriend. Zelfs de eerste met zijn ‘kikkerogen’ verkocht prima en daarna werd het alleen maar beter. Nu is het tijd voor een facelift van de tweede generatie, die vrij bescheiden uitpakt.

De Juke, dat is toch de eerste succesvolle compacte cross-over?

De Nissan Juke is bijna eigenhandig verantwoordelijk voor het ontstaan van de voertuigcategorie die we nu omschrijven als de compacte cross-over. Toen de Juke in 2011 ten tonele verscheen, was dit het enige model in zijn klasse. Maar binnen vijf jaar waren er ineens twintig rivalen en inmiddels zijn het er ruim veertig. Daardoor neemt de druk op deze kekke en goed rijdende Japanner ieder jaar toe.

Wat verandert er aan de Juke?

Geen schokkende zaken zoals elektrische aandrijving of een nieuwe kop en kont. Nissan acht dit niet nodig en terecht, want het gaat prima met de tweede generatie  die in 2019 op de markt kwam. In januari en februari van dit jaar zijn er nog 130 stuks verkocht en in juli vorig jaar was er zelfs sprake van een heuse verkooppiek, met 289 verkochte exemplaren. 2023 was het op een na beste jaar ooit voor de Juke in Nederland, met in totaal 1.634 verkochte exemplaren. Niet verkeerd voor een model dat in feite alweer ruim 14 jaar meegaat.

Zijn er uiterlijke wijzigingen?

Wel wat maar wat opvalt is dat het uiterlijk uitzonderlijk goed houdbaar blijkt. Zeker in de door ons gereden knalgele exemplaren met zijn naar beneden aflopende zwarte dak en prachtige gele kleur. Het is een uniek kenmerk van de zogeheten N-Sport-uitvoering. De raamstijlen, de buitenspiegels, velgen, wielkasten en grille zijn bij dit model eveneens zwart gespoten. De felgele kleur verwijst naar de eerste generatie Juke en is volgens Nissan opnieuw geïntroduceerd op verzoek van klanten en Juke-liefhebbers. Andere wijzigingen aan de buitenzijde blijven beperkt tot een nieuw design van opnieuw de N-Sport-uitvoering.

Het interieur wel aangepakt?

Geen ingrijpende facelift dus, maar wel een drastisch herzien dashboard. De cockpit begon immers sleetse trekjes te vertonen in vergelijking met rechtstreekse concurrenten als de Skoda Kamiq, Ford Puma en Opel Mokka. De binnenzijde telt nu een flink aantal elementen van de Nissan X-Trail en ziet er in één klap weer fris en modern uit. Althans, zo lang het gaat over de hardware. Want softwarematig word je vooral door de gedateerde graphics van het navigatiescherm naar de jaren 90 gestuurd.

Het nieuwe, maximaal 12,3 inch grote infotainmentscherm kan draadloos overweg met Apple CarPlay en Android Auto. Verder zien we onder het scherm andere ventilatieroosters. Daaronder bevindt zich de nieuwe klimaatregeling , die je nog steeds met fysieke knoppen bedient. Daar weer onder zien we zowel een usb-a én een usb-c-aansluiting. Het instrumentarium is nu digitaal en wordt weergegeven op een eveneens 12,3 inch metend scherm. Dat is vanaf nu gevat in een anders vormgegeven overkapping, vervaardigd van hoogwaardiger materialen. Het geheel ziet er modern, maar toch smaakvol en mooi opgeruimd uit. Desondanks zijn er nog meer dan voldoende knoppen aanwezig, die je bijna instinctief weet te vinden. De door ons gereden N-Sport is voorzien van gele alcantara accenten op het dashboard, in de stoelen en op de achterbank. De stiknaden van de stoelen, deuren en het dashboard zijn eveneens geel van kleur. Helaas is geel de enig leverbare kleur wanneer je de binnenzijde van Nissan wilt opvrolijken. Om die reden is de Juke niet leverbaar in de buitenkleuren rood en blauw. De combinatie met een geel interieur zou volgens de ontwerpers te veel ‘vloeken’.

Is er aan de techniek nog iets veranderd?

Wat betreft motorisering verandert er niets. Dat betekent dat je nog steeds de keus hebt uit een 114 pk sterke 1-liter motor en een hybride van 143 pk. De Nissan Juke blijkt, zeker als Hybrid, nog altijd een auto die je uitdaagt om overal een extra toefje gas te geven. Tijdens onze testrit in de omgeving van Barcelona voelden we zelfs even de aandrang om net als de Dukes of Hazzard uit de gelijknamige tv-serie - plankgas door te rijden op een binnenweg waarvan een brug was afgesloten.Er is meer dan genoeg vermogen, de afstemming van het onderstel is sportief-comfortabel en de solide besturing geeft je de indruk dat je ‘premium’ rijdt. Daarbij komt dat je nooit het gevoel hebt in een SUV-achtig model te rijden, waardoor je bochten op hoge snelheid kunt en durft te nemen. De integratie van benzine- en elektromotor verloopt naadloos en het is dan ook niet moeilijk te begrijpen waarom dit model na ruim 14 jaar nog steeds onverminderd geliefd is bij jong en oud. De prijzen van de vernieuwde Nissan Juke beginnen bij €31.790 voor de 1.0, de Hybrid rijd je vanaf €35.640.

  • +Rijdt leuker dan je zou verwachten
  • +Uiterlijk veroudert niet
  • -Graphics navigatie ouderwets
  • -Onderstel sportief maar ook stug

PRIVATE LEASE Nissan Juke

Nissan
Nissan Juke DIG-T 114 Acenta (5D/6H)
€ 541
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum