Test: Mitsubishi Colt (2023) - Clio in Japanse dienst

Meer Clio voor de particulier

41 reacties

Video

Mitsubishi plakt zijn eigen logo’s op de Renault Clio waarna de auto door het leven gaat als Colt. Vervolgens rekenen ze voor de die Colt meer dan Renault voor de Clio. Dat klinkt als een kansloze missie, waarom zou je de Mitsubishi-showroom nog binnenlopen?

Waarom past Mitsubishi badge-engineering toe?

De nieuwe Colt is niets anders dan een Renault Clio met andere logo’s. Eerder klopten Franse autofabrikanten bij Mitsubishi aan voor badge-engineering: toen Peugeot en Citroën nog geen SUV’s bouwden (maar de markt er wel al om vroeg) voorzagen ze de Outlander van een leeuw dan wel dubbele chevrons op de neus, en toen er bij PSA in allerijl een EV moest komen werd het rebadge-kunstje nog eens herhaald met de iMiev. Nu is het andersom en plakt Mitsubishi zijn logo’s dus op de Renault Clio. Mitsubishi zegt al zijn geld momenteel te investeren in elektrische auto’s. Om toch met een auto te kunnen komen die in het gamma het gat vult tussen de Space Star en de ASX (in basis de Renault Captur)  is voor deze oplossing gekozen. Dat juist voor de Clio is gekozen is niet helemaal verwonderlijk, Mitsubishi maakt deel uit van de alliantie met Renault en Nissan. En omdat de Nissan Micra inmiddels uit productie is, bleef de Clio als enige optie over.

Met andere logo's wordt de Renault Clio een Mitsubishi Colt.

Hoe ruim is de nieuwe Mitsubishi Colt?

Net als het uiterlijk is ook het interieur op de verwisselde logo’s na helemaal gelijk aan wat we kennen van de Clio, zelfs de bekledingsstof is identiek. De bediening is dan ook helemaal hetzelfde, inclusief het overzichtelijke instrumentarium en het enigszins trage multimediasysteem. Net als bij de Clio heb je voorin genoeg ruimte terwijl het op de achterbank vrij krap is. De achterbak is er in twee maten: met een inhoud van 391 liter voor de versies met conventionele aandrijflijn terwijl in de bagageruimte van de hybride 301 liter past doordat onder de bagagevloer het accupakket zit.

Met hybride aandrijflijn lever je 90 liter bagageruimte in.

Hoe rijdt het?

Net als de Clio is de Colt verkrijgbaar met een 999 cc driecilinder turbobenzinemotor (90 pk) met handgeschakelde zesversnellingsbak en een 1,6 liter viercilinder met hybride aandrijflijn (145 pk). Daarnaast biedt Mitsubishi in tegenstelling tot Renault ook nog een atmosferische versie aan van de driecilinder die dan goed is voor een uiterst bescheiden 60 pk en gekoppeld wordt aan een vijfbak. Om met de 90 pk versie een beetje vlot met het verkeer mee te kunnen komen moet je de motor flink op toeren houden. Pas wanneer de naald van de toerenteller richting de 3.000 omwentellingen per minuut klimt begint de motor levenslust te vertonen. Bij lagere toeren moet het echt vanuit zijn tenen komen, voor vlot invoegen of inhalen moet je dus even terugschakelen. Hoe de atmosferische motor zich gedraagt, houd je van ons tegoed, die versie was bij onze eerste kennismaking niet beschikbaar. Mitsubishi zegt die basisvariant voornamelijk aan te bieden voor Space Star-rijders die wat meer auto willen. Het onderstel kan de aandrijfkrachten in elk geval prima de baas. De Colt is lekker koersvast en gaat mooi stabiel over het asfalt.

Het fijne onderstel van de Clio is één op één overgenomen.

Is het origineel gunstiger of juist de kloon?

Als de Colt niets anders is dan een Clio met andere logo’s, waarom zou je dan de showroom van de Mitsubishi-dealer binnen stappen? Wellicht omdat je al een Colt hebt vanaf  € 21.990 terwijl de prijslijst voor de Clio begint bij € 22.950. Maar goed, dan heb je de Colt met de 60 pk-motor en de Clio met 95 pk. Met vergelijkbare motor is de Colt ruim twee mille duurder dan de Clio. Dan maar naar de Renault-dealer? Nee, niet direct. De Colt is net iets rijker uitgerust, zo krijgt de Mitsubishi met de turbomotor of hybride aandrijflijn standaard een achteruitijcamera mee terwijl dat bij Renault een optie van € 500  is. Sowieso kent de Colt slechts een handje vol accessoires zoals een trekhaak en een mattenset terwijl we in de Clio-prijslijst maar liefst elf optiepakketten zien. Het is dus zaak om te kijken welk uitrustingsversie het meest aansluit bij jouw wensen en wat je daar dan voor kwijt bent. Verder zegt Mitsubishi zich met name op de particuliere klant te richten door tot maar liefst acht jaar garantie te geven. Renault kan daar niet meer dan twee jaar tegenover zetten.

De vorige Mitsubishi Colt kwam bij NedCar vandaan en was een broertje van de Smart ForFour, nu loopt hij tussen de Clio's van de band.

Mitsubishi Colt
Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)Mitsubishi Colt (2023)

  • +Fijn onderstel
  • +Overzichtelijke bediening
  • -Krap achterin
  • -Traag multimediasysteem

Oordeel

3 sterren

De nieuwe Mitsubishi Colt rijdt precies zo als de Renault Clio. De keuze zal vooral afhangen bij welke auto je de gewenste uitrusting (standaard dan wel optioneel) voor de gunstigste prijs krijgt en of twee jaar garantie genoeg is of dat je liever op safe gaat met acht jaar garantie.  

    PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

    Lease'm
    Mitsubishi Colt 1.0T Intense
    € 409
     

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (41) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum