Test: MG Cyberster GT - De coolste Chinees ooit
Een knipoog naar het MG van weleer
197 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
MG is al lang niet meer wat het ooit was, maar voor één keer grijpt het merk terug naar zijn verleden. Het resultaat: de MG Cyberster wellicht coolste EV ever en op zeker de gaafste Chinees ooit.
MG begon zijn bestaan officieel op 1 mei 1924, toen het achthoekige logo werd gepatenteerd. Morris Garages werd van autodealer automerk en -producent en bouwde door de jaren heen een dijk van een reputatie op met heerlijke sportwagens, veelal roadsters. Veel later werd MG het label voor snelle varianten op gewone Rovers, totdat voor dat merk het doek viel. In 2006 gingen Rover en MG over naar het Chinese SAIC. Inmiddels is MG terug in ons land en bepaald niet onverdienstelijk, mede omdat ze het voor elkaar krijgen heel aardige EV’s tegen relatief vriendelijke prijzen op de weg te zetten. Dat doen ze slim, maar voor eenieder die het oude MG in het hart heeft, moet dat een aanfluiting zijn.
Gelukkig zijn de Chinezen niet vergeten waar MG eigenlijk vandaan komt. Eerder al lieten ze een begerenswaardige concept-car zien, gelardeerd met wat insinuaties over productieplannen. Nou horen we dat wel vaker, maar MG heeft de daad bij het woord gevoegd en vandaag zijn we op weg met het resultaat.
MG Cyberster zet je op verkeerd spoor
Wie de MG Cyberster op foto’s ziet, wordt misschien op een verkeerd spoor gezet. Zeker gezien de historie verwacht je van MG een roadster en hoewel hij wellicht ook zo bedoeld is, kwam de Cyberster veel meer als GT uit de verf. Met zijn 4,54 meter lengte is het namelijk een vrij forse auto. Met een paar zwarte strips aan de bovenkant van de koets heeft MG slim de illusie gewekt dat de auto lager is. Anders dan de concept is de Cyberster een vrij conventionele tweezits sportwagen geworden, met wat vleugjes F-Type en Corvette: prima referenties. Met zijn lange, scherpe neus wekt hij de indruk een flinke benzinemotor onder de kap te hebben. De drievoudige dagrijlampen moeten het symbool van radioactieve straling verbeelden, maar ook een kernreactor zoek je tevergeefs. Aan de achterkant bepalen een forse diffusor, een rode ledbalk en opvallend gevormde achterlichten het beeld. De lampen zijn pijlvormig, maar stellen een halve Union Jack voor.Helemaal onzin is dat overigens niet, want de Cyberster werd door Engelse ingenieurs in Longbridge ontwikkeld en het tekenwerk is van Carl Gotham, die net zo Brits is als Mr. Bean en de Queen Mother bij elkaar.
Voordat we over kunnen naar het interieur, moeten we de grootste attractie van de Cyberster prijsgeven: de portieren. Die scharen namelijk schuin naar boven open, wat in het Engels scissor doors wordt genoemd. Wij spreken van vlinderdeuren, maar in dit geval is het Britse woord treffender. Het ziet er in elk geval indrukwekkend uit, zo blijkt uit de vele reacties van passanten tijdens onze filmdag. Wel even een stapje terugdoen tijdens het openen, want de sensoren die moeten voorkomen dat je een kaakslag van je eigen auto krijgt, zijn erg voorzichtig.

MG Cyberster
Rode knop
De cockpit van de Cyberster is helemaal rondom de bestuurder gevouwen en verregaand digitaal. Maar liefst drie schermen staan achter het stuur en nog een vierde op de middenconsole. Het stuur is klein, afgeplat en dik, waardoor het erg goed en sportief in de hand ligt. Met de flippers stel je de mate van regeneratie in en kies je uit de rijmodi Comfort, Individual en Sport. Voor het echt brute werk is er nog Supersport, maar dat schakel je in met de rode knop op het stuur. De stoelen geven wat minder zijdelingse steun dan je op het oog zou verwachten, maar zitten niettemin erg goed. Minder prettig, maar dat is onvermijdelijk met 77 kWh onder je achterwerk, is de voor een sportwagen hoge zit. Al met al zijn afwerking en materiaalkeuze en -kwaliteit van hoog niveau.
Het dak is in slechts vijftien seconden te openen of sluiten en dat kan tot 48 km/h. Hoewel het herfstweer aan de horizon hangt, gaan we open van start. We krijgen de GT mee en dat betekent twee motoren, vierwielaandrijving en 375 kW (510 pk) en 725 Nm. Dit, zo zegt SAIC trots, is de krachtigste MG ooit. Hij gaat er mee in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid is 200 km/h.

MG Cyberster
De stand Comfort maakt zijn naam in elk geval waar. De auto reageert bijna gemoedelijk op het pedaal, maar geeft toch bakken kracht wanneer je nog even snel wilt inhalen. Het onderstel voelt op de snelweg vooral comfortabel en rustig aan. Wanneer we de binnenwegen op gaan en wat meer van de auto vergen, laat het onderstel steken vallen. Het zijn vooral de schokdempers die het zwaar voor hun kiezen krijgen en moeite hebben met golvingen en hobbels in het asfalt. Begrijpelijk, want deze auto weegt op een paar kilo na twee ton. De veerweg is vrij kort en dat is prettig, maar bij uitveren hebben de dempers al gauw een paar slagen nodig om de boel weer tot rust te krijgen en dat leidt tot onaangenaam deinen.
Synthetisch brommetje
Niettemin voelt de Cyberster in bochten prettig en vertrouwd aan. Dankzij de korte veerwegen en het lage zwaartepunt helt hij amper over en de vierwielaandrijving maakt hem lekker neutraal. De besturing is niet heel communicatief, maar meer dan je van een Chinese auto zou verwachten en stiekem voel je best wat weerstand. Het finetunen in Longbridge heeft het onderstel goed gedaan. In stand Sport reageert de Cyberster een stuk feller op het gas. Aangezien er nog een Supersport is, had het gat wel wat kleiner mogen zijn. MG heeft de auto een synthetisch brommetje meegegeven om hem toch nog een beetje fossiel te laten klinken.
Launch control
Natuurlijk moeten we die 3,2 seconden ook even hebben gevoeld. Op een recht en verlaten stuk asfalt schakelen we op het onderste scherm de launch control in. Voet op de rem, pedaal op het metaal en zodra er een raketje naast de teller verschijnt, rem los. Als de exercitie achter de rug is, moet je enkele seconden wachten tot je organen weer op hun plaats zitten. Wát een geweld!
Voor wie dat allemaal wat too much is, heeft MG ook de Trophy Extended Range op het menu. Die mist de voorste motor en is dus achterwielaangedreven met 250 kW (340 pk) en 475 Nm. Deze gaat in 5 seconden naar de en piekt op 195 km/h. Beide versies hebben een 77 kWh accu die maximaal met 144 kW laadt, waarmee je in 38 minuten van 10 naar 80 procent gaat. De 2WD haalt daar 507 km WLTP mee, de GT moet na 443 km weer aan de stekker.

MG Cyberster
Het mooiste aan de MG Cyberster (op de deuren na dan) zijn de prijzen. De Trophy mag voor € 65.490 mee naar huis, de GT kost € 69.990. Natuurlijk is dat een flinke zak geld, maar voor een EV met zoveel pret, charme en prestaties is het een koopje. We vermoeden dan ook dat SAIC er, zeker na de nieuwe importheffingen, niet rijk van zal worden en dat ze er waarschijnlijk zelfs geld op moeten toeleggen. Maar dan heb je wel een uithangbord van jewelste. Wat ons betreft is dit, zijn tekortkomingen als sportwagen ten spijt, de coolste Chinees en wellicht zelfs de gaafste EV van dit moment.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | Cyberster AWD Dual Motor GT |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 69.041 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 375 kW / 510 pk |
Maximaal koppel | 725 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 77 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.535 mm / 1.913 mm / 1.330 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 2.000 kg |
Laadvermogen | 210 kg |
Banden voor | 245/40R20Prijzen |
Banden achter | 275/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 16,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 443 km |
Had je deze auto's al gezien?

MG Cyberster Trophy Extended Range 77kWh | Showroommodel | 507 KM Bereik WLTP | Zwarte Kap | Rood Leder | Inca Yellow
- 2025
- 5 km

MG Cyberster GT 77kWh | Nu in de showroom! | Unieke auto! | 510 PK | Nieuw te bestellen!
- 2025
- 15 km

MG Cyberster GT 77kWh 443 WLTP | Dual-motor 510 PK AWD | BOSE audio | 20'' | Meerdere kleuren leverbaar | Nu te bestellen!
- 2024
- 10 km
Lezersreacties (197) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.