Test: Mazda CX-5
Gefacelifte versie is subtiel bijgeschaafd
81 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Mazda heeft de CX-5 subtiel bijgewerkt, zowel van binnen als van buiten is-ie tegen het licht gehouden. De neus is met de retoucheerkwast bestreken en er is veel tijd gestoken in het verder verfijnen van het onderstel. Is dat genoeg om de sterke concurrentie in het fel bevochten SUV-segment partij te geven?
Er is veel nieuws bij Mazda. In de Verenigde Staten is twee weken geleden de productie gestart van een nieuwe midi-SUV, de CX-50. In maart wordt het doek getrokken van de CX-60, Mazda’s eerste PHEV en ook de eerste van een geheel nieuwe SUV-familie waarin zescilinder lijnmotoren gebruikt gaan worden. Je zou haast vergeten dat de vertrouwde CX-5 er ook nog is. Sterker nog: die is net voor de jaarwisseling klaargemaakt voor een volgende levensfase. Het gaat hierbij zowel vanbinnen als vanbuiten om subtiele aanpassingen. De grille is opnieuw getekend, net als de bumper, de koplampen en de indeling van de achterlichtunits. We geven direct toe dat we ook even twee keer moesten kijken om de verschillen te zien. Onderhuids is met name het onderstel verder verfijnd en er is wat elektronische functionaliteit toegevoegd.
Draadloos laden
Het interieur is vrijwel ongemoeid gelaten. Dat maakt nog altijd een verzorgde indruk met prettig aanvoelende materialen en een afwerkingsniveau waar weinig op valt aan te merken. De auto laat zich nog steeds eenvoudig bedienen met logisch gegroepeerde fysieke bedieningsorganen en een helder afleesbaar instrumentarium. Het vorige jaar verbeterde multimediasysteem (het scherm werd groter en de processor sneller) doet keurig wat je ervan mag verwachten. Prettig daarbij is dat het nog altijd is te bedienen met een grote, centrale knop, een item dat bij veel concurrenten helaas steeds vaker wordt wegbezuinigd. Een noviteit in het interieur – de enige bij deze update – is een draadloze telefoonoplader in de middenconsole.
Voorin heb je als bestuurder of passagier in alle richtingen meer dan genoeg ruimte. Ook achterin zul je niet snel met je kruin langs de hemelbekleding schuren, maar als het om beenruimte gaat is de CX-5 niet toonaangevend. Dat laatste gaat ook op voor de 496 liter metende bagageruimte. Nieuw in de achterbak is dat de tweedelige, in hoogte verstelbare vloer in zijn hoogste stand naadloos aansluit op de tildrempel. Bij de Newground-uitvoering is die vloer omkeerbaar. Aan de ene kant is hij normaal bekleed, aan de andere kant is hij voorzien van een waterbestendige coating waardoor hij bijvoorbeeld bestand is tegen nat of modderig schoeisel.
Fijnslijperij aan motoren
Voor de CX-5 houdt Mazda vast aan de benzine- en dieselmotoren die we al kennen. Er is nog geen SkyActiv-X-motor of plug-in hybride techniek. Wel is de elektronica van de automatische transmissie tegen het licht gehouden om te zorgen voor een snellere reactie op het gaspedaal en dat er eerder opgeschakeld wordt. Wij hebben de CX-5 gereden met de 165-pk en 2,0-liter benzinemotor, in Nederland goed voor de bulk van de verkopen. Met een piek van 213 Nm loopt deze turboloze tweeliter niet over van trekkracht, en dat maximum wordt dan ook nog eens pas bereikt bij 4.000 toeren. De automaat reageert vlot op het gaspedaal, maar kan niet voorkomen dat de motor snel in de toeren moet schieten. We hebben de auto ook gereden met de handgeschakelde zesbak en dat prettig schakelend mechaniek geniet onze voorkeur; je bent net even meer baas in eigen bak. Eenmaal op kruissnelheid doet de SkyActive-G in alle rust wat hij doen moet. En dat kan zelfs op twee cilinders: er is actieve cilinderdeactivatie. Overigens is dat laatste meer een gegeven dan dat je daar ook maar iets van merkt. Keurig gedaan! We weten inmiddels dat het bijdraagt aan een verbruik dat doorgaans dichter bij de door de fabriek opgegeven waarde ligt dan dat van de concurrentie met gedownsizede turbomotoren.
Bij Mazda zijn ze druk bezig geweest om het onderstel verder te verfijnen. Nieuwe schokdempers en veren die een fractie soepeler zijn, leveren net iets meer comfort op. Dat overigens zonder dat het weggedrag er ook maar iets onder lijdt. Het doel van deze exercitie is volgens Mazda om ervoor te zorgen dat de hoofden van de inzittenden minder naar voren en naar achteren bewegen op oneffenheden. De fijne balans in het onderstel blijft in elk geval overeind.
De CX-5 was al verkrijgbaar met een hele lijst aan elektronische veiligheids- enassistentiesystemen. Daar komt nu Cruise & Traffic Support (CTS) bij. Dat blijkt in de praktijk een combinatie van adaptieve cruisecontrol en tot 55 km/h een actieve stuurhulp, kortom een file-assistent als opmaat naar autonoom rijden.
Met deze opfrisbeurt heeft Mazda het goede weten te behouden en de CX-5 een klein beetje getweakt om hem klaar te maken voor z’n volgende levensfase. Met een prijslijst die begint bij € 36.490 staat de Japanner in elk geval keurig tussen de basisuitvoeringen van modellen als de Opel Grandland en de Toyota RAV4.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-5 SkyActiv-G 165 Signature |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 45.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 213 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.575 mm / 1.845 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.386 kg |
Laadvermogen | 634 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 740 kg |
Banden | 225/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 153 g/km |
Lezersreacties (81) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.