Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Lexus
  • LS

Test: Lexus LS500h

Het beste verbeterd

25
Lexus LS500h
  • Jan Lemkes
  • Autotest
3 september 2021 om 09:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 25 2021
AutoWeek 25 2021

Je leest het in AutoWeek 25 2021

Lexus heeft zijn vlaggenschip LS daar verbeterd waar dat het meest nodig was. Met een nieuw infotainmentsysteem en een volgens de Japanners prettiger werkende aandrijflijn bindt hij opnieuw de strijd aan met de (Duitse) concurrentie in het premiumsegment.

Verbeterpunten zijn er echt wel, zo concludeerden we halverwege 2020 aan het slot van de vorige test met de Lexus LS. We hadden het daarbij over de aandrijflijn die zo nu en dan zenuwachtig was en het touchpad waarmee je de multimedia moest bedienen. We zullen zeker niet beweren dat Lexus naar aanleiding van onze test aan de slag is gegaan met zijn topmodel, maar het is wel opvallend dat juist deze punten – infotainment en aandrijflijn – bij de facelift stevig zijn aangepakt. Aan de buitenkant is trouwens ook het nodige gewijzigd, al is de LS zo’n zeldzaamheid en blijft de uitstraling dusdanig intact dat dit niet eens meteen opvalt. Lexus monteert een compleet andere voorbumper met strakkere, rechtlijnige luchtinlaten aan weerszijden. Ook de koplampen zijn nieuw, waarbij de uitlopers aan de onderzijde zijn verruild voor strakke kijkers uit één stuk. Voor het overige blijft het bij details op het gebied van kleurgebruik, maar de LS is en profil ook zonder grote wijzigingen nog steeds een imposante verschijning. Smaakgevoelig, zeker, maar duidelijk herkenbaar als Lexus en bovenal duidelijk anders dan de Duitse concurrentie in dit segment. Kijk maar eens naar die lange, in het midden iets naar beneden afzakkende zijruitpartij en de relatief korte kont.

 

Als een vorst

Dat laatste heeft wel gevolgen voor het ruimteaanbod, want de bagageruimte en de zitruimte op de achterbank zijn voor dit segment niet overdreven royaal. Dat komt ook doordat de hybride Lexus een fors accupakket mee moet torsen. Niettemin zit je in de Lexus als een vorst. De President-versie trakteert de achterpassagiers op geventileerde, verwarmde en elektrisch verstelbare massagestoelen en biedt de mogelijkheid om de voorstoel met één druk op de knop bijna ín het dashboard te laten verdwijnen. Wie langer is dan zo’n 1,80 meter komt met de stoel in de ligstand echter wel met de voeten tegen de rug van die passagiersstoel. Voorin biedt de Lexus luxe in traditionele vorm en onderscheidt hij zich met bijzondere vormgeving, prachtige materialen, veel voorzieningen en een onberispelijke bouwkwaliteit. Doordat de bestuurder behoorlijk wordt ingebouwd en de voorruit relatief dichtbij staat, voelt de über-Japanner vanaf hier kleiner dan hij eigenlijk is.

De LS 500h is sinds kort voorzien van een touchscreen. Dat is een wezenlijke verbetering voor de auto, die voorheen werd geplaagd door een infotainmentsysteem dat zich louter met een slecht werkend touchpad liet bedienen. Met de komst van een groter en dichter bij de bestuurder geplaatst aanraakscherm is een heleboel ergernis verleden tijd, al is het infotainmentsysteem zelfs voor een auto in dit segment nog steeds niet al te indrukwekkend. Het werkt prima, maar grensverleggend is ook weer niet. Nog een minpunt: de bediening van de stoelverwarming en -ventilatie is ondergebracht in het scherm. Een misser, al moet gezegd dat de mogelijkheid om de boel automatisch in en uit te schakelen de pijn wel verzacht.

 

Dikste variant

De Lexus LS is er in Nederland tegenwoordig alleen nog als 500h. In goede Lexus-traditie is dat een volwaardige hybride zonder stekker, maar dan wel in de dikste variant die de Japanners produceren. Het Multi Stage Hybrid-systeem combineert een 3,5-liter V6 met een elektromotor, een planetair tandwielstelsel (cvt) en een viertraps automaat. Er zijn tien ‘versnellingen’, al is de meerderheid daarvan slechts geprogrammeerd voor een natuurlijker acceleratieverloop. Helaas kwam dit tot nu toe niet zo lekker uit de verf en bleek de LS-aandrijflijn gevoelsmatig niet overdadig genoeg voor een auto van dit kaliber. Door een andere afstelling en een grotere taak voor elektromotor en accupakket heeft Lexus daaraan wat gedaan. Het vermogen blijft met 359 pk gelijk, maar inderdaad lijkt de LS nu gemakkelijker te versnellen. Het motorgeluid blijft meestal op de achtergrond en bij deellast klinkt de V6 mooi krachtig, wat bijdraagt aan het luxegevoel. Alleen als de voet stevig op het gas gaat, steekt het amechtige karakter van voorheen nog de kop op.

De Lexus is voorzien van vierwielaandrijving, al kun je ook kiezen voor een achterwielaangedreven variant. Luchtvering is standaard en dat levert dus veel veercomfort op. Ook op dat punt heeft Lexus de LS dus wat verbeterd. De auto is erg stil en werkt oneffenheden buitengewoon fraai weg.

Oordeel

4 sterren

Belangrijker nog dan meetbare feiten is misschien wel het gevoel dat een supersedan je geeft. Wie dik anderhalve ton neertelt voor een auto wil immers iets speciaals. Dat biedt de Lexus LS 500h zeer zeker, al moet wel worden gezegd dat de Japanner bij een vergelijkbare uitrusting amper goedkoper is dan zijn (Duitse) premium-concurrenten. Lexus verdient wel een welgemeend compliment voor de geslaagde manier waarop deze bijzondere LS is fijngeslepen.

Signalement

Merk Lexus
Model LS 500h AWD Luxury Line
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 150.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, hybride
Cilinderinhoud 3.456 cc
Maximaal vermogen 264 kW / 359 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 5.100 tpm
Accu capaciteit (bruto) 2 kWh
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 5.235 mm / 1.900 mm / 1.460 mm
Wielbasis 3.125 mm
Massa leeg 2.240 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/50R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,5s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 212 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lexus LS
Lexus Lexus LS

Gerelateerde forumtopics

  • Lexus LS (facelift @ pag. 3)

    144
    • 27 juni 2021

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus LS specificaties
  • Lexus LS occasions
  • Lexus LS video's
Advies en informatie
  • Lexus LS tests
  • Lexus LS gebruikersreviews
  • Lexus LS index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus LS 600h President Line (2013)

    Lexus LS 600h President Line (2013)

    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 460 President (2007)

    Lexus LS 460 President (2007)

    52
    • 18 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 President (2005)

    Lexus LS 430 President (2005)

    15
    • 12 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 (2001)

    Lexus LS 430 (2001)

    5
    • 4 april 2015
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 (2001)

    Lexus LS 430 (2001)

    5
    • 27 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 400 (1993)

    Lexus LS 400 (1993)

    • 14 april 2011
  • Gebruikersreview
    Lexus LS 430 (2001)

    Lexus LS 430 (2001)

    4
    • 12 oktober 2010
meer reviews
Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

Lexus heeft vlaggenschip LS daar verbeterd waar dat het meest nodig was. Met een nieuw infotainmentsysteem...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    Lexus LS 430 (2003) - Facelift Friday

    76
    • 20 mei 2022
  • Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

    Test: Lexus LS vs. Mercedes-Benz S-klasse

    • 25 juni 2021
  • Nieuws
    Lexus LS (2021) - Facelift Friday

    Lexus LS (2021) - Facelift Friday

    26
    • 18 juni 2021
  • Lexus LS500h - Achteruitkijkspiegel

    Lexus LS500h - Achteruitkijkspiegel

    35
    • 5 juni 2021
  • Nieuws
    Toyota en Lexus: semi-autonoom met Advance Drive in Japan

    Toyota en Lexus: semi-autonoom met Advance...

    19
    • 8 april 2021
  • Nieuws
    Toyota Mirai en Lexus LS volgens Modellista

    Toyota Mirai en Lexus LS volgens Modellista

    41
    • 20 november 2020
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar ‘Spindle Grille’

    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar...

    45
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    73
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    70
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    37
    • 11 juli 2022
  • Nieuws
    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    234
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    33
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden