Test: Kia EV6

Koreanen pakken voorsprong

160 reacties

Video
AutoWeek 42 2021
AutoWeek 42 2021

Je leest het in AutoWeek 42 2021

Dat de Kia EV6 veelbelovend is, dat zagen we al snel. Maar de elektrische Kia maakt zijn grote belofte in de praktijk meer dan waar. Sterker nog, Kia neemt brutaal een voorsprong op de directe concurrentie. Een conclusie die we na deze test trekken.

Dat de redactie van AutoWeek een gemêleerd gezelschap is, zal de trouwe lezer niet zijn ontgaan. We hebben journalisten, coureurs en autotechnici, maar ook gewoon hardcore autoliefhebbers met een goede pen. Waarbij de ene kwaliteit uiteraard de ander niet uitsluit. Door die verschillende achtergronden heeft iedereen leuke anekdotes uit het verleden, die soms verrassend aansluiten bij de actualiteit. Zo reed ik laatst met collega Frank Jacobs in de gefacelifte Kia Ceed. Dat is voorwaar geen slechte auto, concludeerden we. Frank heeft een Bovag-verleden, hij diende daar als buitendienstmanager om het contact met de dealers te onderhouden. Het bestuur van de afdeling Autodealers bestond vooral uit directeuren van grote dealerholdings, uiteraard van gevestigde merken. Die waren eind jaren 90 niet te beroerd om Kia continu af te zeiken toen het merk zich als nieuwkomer meldde, zo herinnerde Frank zich. Kai, zo noemde een hoge ome (die zelf Mercedessen verkocht) ‘dat merkje’ structureel omdat hij Kia lastig te onthouden vond. Want, ach, weer zo’n raar nieuw merk uit Azië … Niemand nam de Koreanen serieus.

Nieuwe tijden

Het is nogal een understatement om te zeggen dat de tijden zijn veranderd. Vandaag rijd ik de langverwachte EV6, Kia’s nieuwe elektrische topmodel. In de zomer reed ik al eventjes met een prototype, maar vandaag kan ik aanmerkelijk langer op pad met het productiemodel. Het blijft een bijzonder apparaat om te zien. Omdat er veel accu’s in de bodem zitten is de auto vrij hoog, dé reden waarom zoveel nieuwe EV’s cross-overs zijn. Kia gebruikt de EV6 bovendien om zijn designtaal een upgrade te geven. Veel kenmerken van de EV6 gaan we daarom ook in nieuwe modellen van het merk terugzien, denk aan de Sportage. We zien ook alom het kersverse Kia-logo, dat dit voorjaar debuteerde op de EV6.

E-GMP

De auto zelf is zonder meer onderscheidend om te zien, maar tijdloos is hij niet. Zeker de achterkant is op zijn minst dapper, en wellicht een beetje te extreem om mooi oud te worden. De Ioniq 5 van concerngenoot Hyundai vinden we beter gelukt, al blijft het een kwestie van smaak. Beide modellen staan op hetzelfde E-GMP platform van het Koreaanse concern waarop de beide merken nog meer elektrische modellen gaan bouwen. De Koreanen laten in ieder geval zien dat Kia en Hyundai verschillende designtalen spreken. Want niet alleen het ontwerp wijkt af, ook de hoogte, de wielbasis en de spoorbreedte van de EV6 zijn anders dan die van de Ioniq 5. Mede hierdoor heeft de auto een heel eigen karakter. Ook in het interieur is bijna geen overlap te vinden. De indeling van de cockpit is helemaal anders; de Kia heeft een middentunnel met de bediening van de automaat, terwijl dat in de Hyundai met een stengel aan het stuur gebeurt. De Kia heeft separate knoppen voor de klimaat­regeling, de Hyundai integreert ze in het multimediasysteem. En dan hebben we het nog niet eens over het rijden gehad.

58 kWh

De Kia is er vanaf € 43.500, en dan krijg je een 58 kWh accu en 170 pk op de achteras. Dat vermogen is voor veel mensen ruim voldoende, maar 228 pk is ook lekker. Ga je voor dat stapje hoger (meerprijs € 7.500) dan is de stap naar een 77,4 kWh accu fijn, aangezien je actieradius op papier dan stijgt van 400 naar 510 kilometer. Reken op zo’n 320 en 400 kilometer in de praktijk. Voor nog iets meer geld krijg je er een elektromotor op de vooras bij, waardoor je ver­mogen toeneemt naar 325 pk. Dat is niet per se nodig, maar de meerprijs voor zoveel meer vermogen in combinatie met 4WD is relatief laag, wat het aanbod aantrekkelijk maakt. Wij rijden deze variant, maar dan in de dikste GT-Line-uitvoering. Voor nog geen € 59.000 ben je klaar en dan zit alles erop en eraan. Goede multimedia en geluid, stoelkoeling, stoelverwarming op de achterbank, een goede autopilot voor in de file en mooie materialen. Wil je 3-fasenladen en een snellader die tot 240 kW kan laden dankzij een 800 volt-systeem? Dan zit je zelfs bij de 170 pk-instapper al goed, want Kia doet er niet moeilijk over. Die instapper mist wel een warmtepomp wat efficiency scheelt, maar die kun je als optie alsnog krijgen. Als totaalpakket is de EV6 daarmee (samen met de Ioniq 5) in zijn segment een verdomd goede propositie.

Zoeken naar offers

Nu was de prijs van een nieuwe Kia nooit echt een probleem (wellicht op een dikke Kia Stinger na). Maar daar stonden offers tegenover als het ging om kwaliteit en uitstraling. Maar in deze auto moet ik echt naar eventuele offers zoeken. Zo rijdt deze Kia buitengewoon goed. De auto is dynamischer dan de Ioniq 5, waardoor hij beter concurreert met elektrische auto’s als de BMW iX3, de Ford Mustang Mach-E en wellicht ook de Tesla Model Y. Maar evengoed zit er genoeg comfort en rust in de auto op normaal tempo, zo is hij nadrukkelijk minder hard dan de Tesla. Je krijgt geen instelbare dempers, in plaats daarvan zijn er een soort van frequentie-afhankelijke dempers geïnstalleerd, vergelijkbaar met de FSD-dempers van het Nederlandse Koni die destijds op de Lamborghini Gallardo zaten. De beweging van de auto bepaalt of er hard op zacht wordt gedempt, waardoor je op de snelweg veel rust hebt, maar de ingaande demping bij insturen van een snel genomen bocht voelbaar harder is. Het leidt tot een fijne auto met een goede balans, geschikt voor normaal dagelijks gebruik, maar ook voor vlotte ritten op bochtige wegen. Ondanks het onvermijdelijke hoge gewicht liggen er weinig kilo’s op de neus waardoor je op droog wegdek bizar hard moet gaan voordat er onderstuur optreedt. De Kia blijft heel lang neutraal en kan harder over een bergweg dan 95 procent van de EV6-kopers ooit zal gaan. Ondanks die dynamiek is het geen écht sportief model, omdat de communicatie daarvoor lang niet genoeg is. Onderstuur hóór je, maar voel je nauwelijks. Geen onoverkomelijke klacht, want zo extreem zetten de Koreanen de EV6 niet in de markt. Wie echt sportief onderweg wil zijn moet wachten op de EV6 Performance met 585 pk, die later volgt. De specificaties en prijzen vind je al op deze pagina’s, maar verder willen de engineers nog weinig kwijt over het onderstel van dat topmodel. Daarover later meer.

Breed inzetbaar

Intussen is de ‘gewone’ EV 6 breed inzetbaar. Nog los van de uitstekende laadcapaciteiten is de auto erg ruim. Achterin heb je veel beenruimte, wel lijdt de hoofdruimte een beetje onder het lage dak. De kofferbak is met ruim 500 liter in orde. Verwacht niet veel van de frunk, mede door de elektro­motor voorin is die niet bijster groot. De ergonomie voorin is wel goed. Knoppen van stoel- en stuurverwarming worden niet verborgen in het nieuwe multimediasysteem, ook de klimaatcontrole niet. Dat multimediasysteem werkt goed. Het zet geen nieuwe maatstaven in gebruikssnelheid, maar functioneert bovengemiddeld. Het tft-scherm voor je neus is van hoge resolutie en toont veel informatie. Nog allesbehalve gemeengoed in dit segment is het grote head-up display met augmented reality, dat bijvoorbeeld gevaar toont, maar ook navigatieaanwijzingen projecteert. Er is veel aflegplek en het feit dat er zowel een usb-a als een usb-c-aansluiting aan­wezig is zegt veel over de intenties van Kia: de Koreanen willen hun clientèle van alle ­gemakken voorzien.

Dat Kia grote vooruitgang boekt, zal niemand zijn ontgaan. De vorige generatie Sportage was wellicht de grootste sprong voorwaarts tot nu toe. Met die auto kreeg Kia écht de aansluiting met Europa. De EV6 zet de volgende stap: Kia neemt nu zelfs een voorsprong. Lachen doet de ‘gevestigde orde’ allang niet meer. Dat kunnen ze dan mooi overlaten aan de Kia-dealers, die goede tijden tegemoet gaan.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Kia
Model EV6 77.4kWh AWD GT-Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 63.765

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 239 kW / 325 pk
Maximaal koppel 605 Nm
Accu capaciteit (bruto) 77 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.890 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.900 mm
Massa leeg 1.990 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden255/45R20Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s
Stroomverbruik (WLTP) 18,0 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 484 km

PRIVATE LEASE Kia EV6

Kia
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)
€ 729
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (160) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.