Test: Jeep Renegade - levensverlengende operatie voor 10 jaar oude Jeep
Blijft boven Avenger
De Jeep Renegade is vernieuwd en krijgt voor zijn tiende verjaardag onder meer een digitaal instrumentarium en een nieuw infotainmentsysteem. Dat werd tijd, want in mensenjaren is de auto inmiddels bejaard.
Tien jaar en nog geen opvolger voor de Renegade, da's toch gek?
Jeep is trots op het tienjarig jubileum van de Renegade, maar de vraag is of dat terecht is. Immers: gemiddeld gaat één generatie van een automodel zo’n zeven jaar mee. De Renegade zit daar inmiddels al ver overheen. Zelfs zijn laatste facelift uit 2018 is bijna een compleet autoleven oud. Maar ook hier gaat de Jeep Renegade kennelijk door waar anderen opgeven.
Is de Avenger dan niet de opvolger van de Renegade?
De Renegade is sinds de komst van de Avenger niet langer de kleinste Jeep, maar in vergelijking met zijn Amerikaanse voorvaderen is het nog altijd een ukkie. Dat komt doordat deze Jeep zijn technische basis deelt met de Fiat 500X. En hoewel hardcore Jeep-fans hiermee wellicht niet blij zijn, heeft dat als voordeel dat je voor een relatief laag instapbedrag Jeep kunt rijden. In de Verenigde Staten zijn ze minder onder de indruk van de in Italië gebouwde Renegade, want daar wordt het vernieuwde model al niet meer geleverd.
Kan het uiterlijk nog wel?
Aan de buitenzijde ziet de auto – die in 2014 op de markt kwam – er desondanks nog steeds fris en fruitig uit. Van de bijna vierkante zwarte wielkastranden moet je houden, maar het oogt in ieder geval avontuurlijk én relatief tijdloos. Het dashboard geeft je een echt Jeep-gevoel en dat geldt ook voor de rechtopstaande voorruit en raamstijlen, die de auto direct een avontuurlijke inborst geven. Ook de handgreep voor de bijrijder in het dashboard en de vormgeving van het achterlicht die doet denken aan de jerrycan die vroeger achterop een Jeep hing, zijn sfeerverhogend. Net als uiteraard de iconische grille en de koplampen van Jeep. De rechthoekige carrosserie leidt er tevens toe dat je de achterbank gemakkelijk bereikt en daar voldoende hoofdruimte hebt. De beenruimte volstaat eveneens voor een auto van dit kaliber. De bijna vierkante bagageruimte is met een inhoud van 351 liter niet groter dan gemiddeld.
En het interieur?
We zien binnenin relatief veel hard plastic en het hele dashboard is wat glimmend, waardoor hij zijn ware leeftijd verraadt. Maar het nieuwe centrale beeldscherm haalt de boel wel behoorlijk op. De grote knoppen op het dashboard passen goed bij zijn stoere uitstraling. De schakelpook voelt minder solide dan gehoopt en dat doet enigszins afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. Opvallend is dat er geen verschillende rijmodi zijn waaruit je kunt kiezen. In zijn D zetten is dus het devies. De auto regelt de rest. Voor zijn tiende verjaardag krijgt de Renegade onder meer het chique stuur van grote broer Compass cadeau. Daarachter zien we een digitaal instrumentarium met een diagonaal van 10,1 inch. Ook wordt het infotainmentsysteem vernieuwd. Centraal in het dashboard vinden we voortaan een scherm van 10,25 inch. Je kunt zowel je iPhone als je Android-toestel draadloos met Apple CarPlay of Android Auto verbinden. Ook nieuw: de achteruitrijcamera tovert voortaan beelden in hd-kwaliteit op het scherm.
Hoe rijdt de Renegade?
Het grappige is dat je in de helemaal niet zo grote Renegade toch het gevoel hebt dat je in een lel van een auto rijdt. Dat komt uiteraard door de hoge zitpositie, maar ook door de opbouw van de carrosserie, waardoor de voorruit ver bij je vandaan is. De wegligging is boven verwachting goed, zeker in de bochten. Wel zijn er relatief vaak aandrijfkrachten voelbaar in de besturing. De omschakeling van elektrisch naar benzine verloopt soms haperend en daarmee is de acceleratie een stuk minder vloeiend dan die van de modernere Avenger e-Hybrid. Verder rijdt de Renegade zelden puur elektrisch. Dit kan de Renegade in theorie bij snelheden tot 30 km/h, maar de benzinemotor springt al bij als je je wijk uitrijdt.
Het is toch een mild-hybride?
Dat zou je verwachten van een ‘mild hybrid’, maar deze Renegade is minder ‘mild’ dan gedacht. De e-Hybrid is namelijk voorzien van twee elektromotoren: één is de starter/generator die startmotor en dynamo combineert en via een riem verbonden is met de krukas. Deze zorgt voor de motorstart en levert stroom tijdens het remmen. Ook in de zeventraps automaat bevindt zich een elektromotor, die wordt gevoed door een 48V-accu met een vermogen van 15 kW/20 pk en de auto op Prius-achtige wijze volledig kan aandrijven.
Is hij wel zuinig?
Voor een auto met een hoekige carrosserie als deze Renegade is het gemiddelde verbruik volgens fabrieksopgave met 5,6 liter per 100 kilometer voorbeeldig. Ons testverbruik lag daar flink boven, maar de testroute met zijn hoge snelweggehalte bood de Renegade weinig gelegenheid om hier te excelleren. Conclusie: deze Jeep profiteert van mooie techniek, maar in de praktijk kan de onderlinge afstemming tussen de drie krachtbronnen beter. De laatst bekende nieuwprijs was € 39.905, de nieuwe vanafprijs is nog niet bekendgemaakt.
Specificaties Jeep Renegade 1.5T e-Hybrid
Afmetingen (l x b x h) 4,23 x 1,80 x 1,67 m
Aandrijflijn Verbrandingsmotor, mild hybrid
Verbrandingsmotor 1,5-liter 4-cil. turbo
Max. vermogen 96 kW/130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 1.500 tpm
Topsnelheid 191 km/h
0-100 km/h 9,7 s
Verbruik gem. 5,6 l/100 km
CO2-uitstoot 126 gr/km
Vanafprijs N.n.b.
- +Tijdloos stoer uiterlijk
- +1.450 kg trekgewicht, dus goed voor de caravan
- -Niet heel vloeiende aandrijflijn
- -Hybridebeleving blijft achterwege
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Renegade 1.5T e-Hybrid |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.469 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.236 mm / 1.805 mm / 1.667 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.450 kg / 600 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 191 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 125 g/km |
PRIVATE LEASE Jeep Renegade
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.