Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Mustang Mach-E

Test: Ford Mustang Mach-e

Fijne EV, maar minder Mustang voor je geld

42
Ford Mustang Mach-e
  • Jan Lemkes
  • Autotest
14 mei 2021 om 09:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 10 2021
AutoWeek 10 2021

Je leest het in AutoWeek 10 2021

Fords keuze om een elektrische SUV ‘Mustang’ te noemen leidt tot kritiek, maar maakt van de Mustang Mach-E zonder meer een spraakmakende auto. Hoe doet de nieuwe ‘pony car’ het?

EV's en hun namen, het is een verhaal op zich. De elektrische auto markeert bij veel autobouwers het begin van een nieuw tijdperk en daar horen nieuwe namen bij, denk aan ID en EQ. Ford kiest voor Mustang, en dat is in zoverre uniek dat de naam wél naar het verleden verwijst, nota bene naar een product waarmee Ford al sinds de jaren 60 liefhebbers aan zich bindt. Dat heeft niets met een EV te maken en Ford erkent ook dat de liefhebbers hiermee niet allemaal blij zullen zijn. Maar tegelijk is er een veel grotere groep die zich volgens de marketeers juist wél aangetrokken voelt door de naam en de uiterlijke kenmerken van de Mach-E. Wie om praktische of financiële redenen nooit een Mustang heeft kunnen rijden, kan dat nu immers wellicht wel.

 

Coupéachtig

Van een merk als Ford zou je wellicht een Volkswagen ID4-rivaal verwachten, maar de Mach-E is duidelijk voor een hoger deel van de de markt bedoeld. Snelheid, rijbeleving en uitstraling zijn dus belangrijker dan bij de gangbare modellen van het merk, waarmee de Mach-E ineens eindigt op een plek waar we normaliter zogeheten premiummerken verwachten.

Deze Mustang Mach-E in AWD-trim is een SUV met twee elektromotoren en een groot accupakket en oogt langgerekt en coupéachtig. De aflopende daklijn is deels het gevolg van een slimme designvondst, want in onopvallend zwart loopt het eigenlijke dak verder naar achteren door dan de zijruitpartij suggereert. Als gevolg daarvan is de hoofdruimte voor mensen tot ongeveer 1,85 meter nog goed te doen, terwijl de beenruimte vrij riant is. De auto biedt een handige opbergruimte voor losse spullen onder de laadvloer en een extra bagageruimte in de neus van 82 liter.

Vanbuiten is de Ford doorspekt met Mustang-elementen, maar aan de binnenkant blijft dat beperkt tot het logo op het stuur. Het enorme touchscreen is met 15,5 inch niet te missen. Een groot verschil is wel dat het scherm niet in ‘breedbeeld’-, maar in portretmodus is geplaatst. Verticaal dus, als een los element tegen een verder behoorlijk strak en opgeruimd dashboard. Die opzet heeft voordelen, want dat betekent dat er veel informatie onder elkaar kan worden geplaatst. Zo zijn zaken als de climatecontrol-bediening en stoelverwarming altijd in beeld.

Ook present is een fysieke volumeknop, die op een eigenwijze manier uit het scherm priemt. Ford gebruikt de introductie van de Mach-E om zijn SYNC4-omgeving te lanceren en dat blijkt een fijn systeem. Op het hoofdscherm zijn zes tegels te vinden met daarop de laatst gebruikte apps, die na één tik op het grote veld bovenaan worden getoond. Helemaal vrij van kleine onhebbelijkheden was het systeem in de testauto nog niet, maar indrukwekkend uitgebreid al wel.

Ook het instrumentarium is erg compleet en toont altijd kilometerstand, accupercentage en rijbereik. Als het gaat om technologie is de Mustang sowieso lekker bij de tijd. Zo werkt Ford met eenvoudig instelbare persoonlijke profielen, ‘leert’ het systeem de gewoontes van de gebruiker en is er een - wat onoverzichtelijke - app, die de functie van de sleutel kan overnemen.

Ondanks het enorme scherm, de vlakke vloer en de hippe details slaagt het Ford-interieur er niet in om echt futuristisch over te komen. Dat komt vooral doordat er ook nog een heleboel herkenbare onderdelen zijn gebruikt, zoals het stuurwiel, de ventilatieroosters, allerlei schakelaars en – jawel – de startknop. Daardoor ontstaat een ietwat opmerkelijke mix van stijlen. Afwerking en materiaalgebruik zijn prima, maar ontstijgen niet het gebruikelijke Ford-niveau.

 

Speels

Deze EV-Ford heeft met 88 kWh netto een vrij grote accu en toont een aanvaardbaar verbruik op de boordcomputer. Hij maakt in de praktijk de indruk minder vatbaar te zijn voor hogere snelheden en lagere temperaturen dan andere EV’s en is daardoor geschikt voor wie geregeld langere ritten rijdt. Wie het zonder vierwielaandrijving kan stellen, komt trouwens nog wat verder in de Mustang. Wij rijden de voorlopige topversie en die combineert de grootste accu met twee elektromotoren. Samen zijn ze goed voor 351 pk, waarmee de Mustang meer dan goed is bediend. De beloofde 5,1 tellen van 0 naar 100 halen we niet, maar met ruim onder de 6 seconden is de Mustang alsnog bovengemiddeld snel. Ga van het gas af en de auto komt geheel tot stilstand, althans als dat via het menu is ingeschakeld.

Opvallender dan zijn snelheid is dat de Mach-E duidelijk een speels karakter heeft. Wie in een bocht (te) hard op het gas gaat staan kan de kont eenvoudig een stapje opzij laten doen, om hem daarna met speels gemak weer op te vangen. De Ford reageert snel op stuurbewegingen, laat zich precies plaatsen en helt nauwelijks over, en dat voor een SUV van bijna 2.200 kg.

Het Mustang-gehalte gaat dus verder dan het logo en wat uiterlijkheden. Keerzijde is dat het onderstel aan de stevige kant is. De Mustang in AWD Extended Range-trim moet minimaal €67.140 kosten. Je kunt een kleiner accupakket nemen of één elektromotor weglaten, waarmee de auto wel mooi zo’n tien mille goedkoper wordt dan in de hier geteste configuratie.

Oordeel

4 sterren

Fords eerste serieuze EV is een erg indrukwekkende auto. Over het Mustang-gehalte kun je twisten, maar de goede rijkwaliteiten en slim uitgedokterde digitale omgeving staan buiten kijf. Bovendien komt de Ford best ver op een lading stroom.

Signalement

Merk Ford
Model Mustang Mach-E 98kWh AWD First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 69.440

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 258 kW / 351 pk
Maximaal koppel 580 Nm
Accu capaciteit (bruto) 99 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.713 mm / 1.881 mm / 1.625 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.082 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden225/55R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s (fabrieksopgave: 5,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,6s
Stroomverbruik (WLTP) 18,7 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 540 km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mustang Mach-E
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Ford Ford Mustang Mach-E Elektrische Auto Nieuwe auto's

Uitgelicht aanbod

    Ford Mustang Mach-E 98kWh Extended RWD 294pk

    Ford Mustang Mach-E 98kWh Extended RWD 294pk

    • 2022
    • 950 km

    € 70.525

    Ford Mustang Mach-E 98kWh Extended AWD First Edition Full Options / Eerste Eigenaar / Alarm Klasse 3

    Ford Mustang Mach-E 98kWh Extended AWD First Edition Full Options / Eerste Eigenaar / Alarm Klasse 3

    • 2021
    • 17.618 km

    € 68.900

    Ford Mustang Mach-E 75kWh AWD | 12% bijtelling | Geregistreerde voorraad auto | Snel leverbaar |

    Ford Mustang Mach-E 75kWh AWD | 12% bijtelling | Geregistreerde voorraad auto | Snel leverbaar |

    • 2021
    • 500 km

    € 64.940

Meer Ford Mustang Mach-E occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Mustang Mach-E

    78
    • 30 mei 2022
  • Het Ford Mustang Mach-E owners topic

    3
    • 15 december 2021

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mustang Mach-E specificaties
  • Ford Mustang Mach-E occasions
  • Ford Mustang Mach-E video's
Advies en informatie
  • Ford Mustang Mach-E tests
  • Ford Mustang Mach-E gebruikersreviews
  • Ford Mustang Mach-E index
PREMIUM
Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

“De eerste Volvo ooit die uitsluitend is ontworpen voor volledig elektrische aandrijving”,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Mach-E 75kWh AWD (2021)

    Ford Mustang Mach-E 75kWh AWD (2021)

    9
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Mach-E 98kWh RWD (2021)

    Ford Mustang Mach-E 98kWh RWD (2021)

    1
    • 27 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    15
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    27
    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    14
    • 27 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

    7
    • 1 oktober 2021
meer reviews
Test: Ford Mustang Mach-E GT

Test: Ford Mustang Mach-E GT

Ford Mustang GT. Die naam betekende tot nu toe dat er een V8 in het spel is, maar Ford durft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Terugroepactie voor alle Nederlandse Fords Mustang Mach-E

    Terugroepactie voor alle Nederlandse Fords...

    14
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Ford: 'Mustang Mach-E niet meer winstgevend'

    Ford: 'Mustang Mach-E niet meer winstgevend'

    84
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E kan mogelijk uitvallen

    Ford Mustang Mach-E kan mogelijk uitvallen

    89
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    72
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Hoger trekgewicht voor Ford Mustang Mach-e

    Hoger trekgewicht voor Ford Mustang Mach-e

    113
    • 3 mei 2022
  • PREMIUM
    Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

    Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

    • 11 januari 2022
  • Nieuws
    New York kiest Ford Mustang Mach-E als nieuwe politieauto

    New York kiest Ford Mustang Mach-E als...

    30
    • 30 december 2021
Merk
Merk
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    20
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden