Test: BYD Sealion 7 – Klaar maar nog niet af
Over accu’s hoef je ze bij BYD niets te leren, maar ondersteltechniek is iets anders
87 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
BYD heeft in slechts een paar jaar tijd een compleet modelgamma neergezet. Toegegeven, veel daarvan rijdt in China al een tijdje rond, maar toch. Nieuwste loot aan de stam is de Sealion 7, een grote elektrische middenklasse-cross-over. Voegt die nog iets toe?
Waar moeten we de BYD Sealion 7 plaatsen?
BYD is druk bezig zijn modelgamma compleet te maken, misschien zelfs wel overcompleet. Nieuwste loot aan de stam is de Sealion 7, een cross-over die nauw verwant is aan de vierdeurs Seal, maar die net iets hoger op zijn poten staat dan die sedan. Hij is ook net weer iets lager dan de Seal U, de SUV die ondanks de naamsverwantschap met de Seal daar technisch niets mee te maken heeft. Maar goed, wat voor naam de marketeers ook op de auto’s plakken, in de pikorde en in de prijslijst staat de nieuwe Sealion 7 in elk geval boven de andere twee. Net als de Seal is de Sealion 7 een volledige EV. Varianten met een verbrandingsmotor (zoals bij de Seal U) zijn er niet.

Hoewel de BYD Sealion 7 qua hoogte tussen de Seal in de Seal u valt, staat hij in de pikorde toch bovenaan.
Hoe zit je in deze cross-over?
Voor de Sealion 7 gebruikt BYD een doorontwikkeling van de schaalbare platformarchitectuur die we ook kennen van de Seal. Zijn wielbasis meet een forse 2,93 meter en dat blijkt een prima basis voor een ruim interieur. Voorin heb je zelfs met een bovengemiddeld postuur in alle richtingen genoeg ruimte en ook op de achterbank heb je op dat vlak geen klagen. De voorstoelen staan vrij hoog, waardoor je lekker rechtop zit en goed zicht op het verkeer hebt. Het enige commentaar op de zitpositie is de lengte van de zittingen; die zijn zowel voor- als achterin aan de korte kant. Plek voor losse spullen is er genoeg in het interieur en over bagageruimte valt evenmin te klagen: de kofferbak heeft een inhoud van 520 liter (tegen 400 liter bij de Seal) en aan de voorkant is er nog een 58 liter metende frunk, meer dan genoeg om de laadkabel in op te bergen.

De stoelen staan vrij hoog, waardoor je lekker rechtop zit.
Kan het multimediascherm weer draaien?
Het interieur laat een verzorgde indruk achter. De gebruikte materialen voelen prettig aan en kieren en naadjes zien er mooi strak uit. Het dashboard wordt gedomineerd door een zich over de volle breedte uitstrekkend glimmend zwart paneel met daarin recht voor de bestuurder een digitaal instrumentarium. Boven de middenconsole hangt voor het dashboard een groot multimediascherm, dat in BYD-traditie kan worden gedraaid van landscape naar portrait. Dit kan desgewenst ook met spraakbesturing. Althans zolang je dat in het Engels doet en met de juiste woorden, anders haakt het systeem af. Aardig is dat de spraakbesturing detecteert vanaf welke plaats er een commando wordt gegeven, bijvoorbeeld rechts achterin of links voorin. Op die manier kan bijvoorbeeld voor de juiste persoon de temperatuur worden aangepast. Waar spraakbesturing nog in het Engels werkt, is de tekst op het beeldscherm overigens wel gewoon in het Nederlands. Gelukkig maar, al zouden we wel iets minder tekst en wat meer pictogrammen zien. Het lezen van lange teksten tijdens het rijden leidt te veel af.

Door het commando "Turn the screen" draait het multimediascherm een kwartslag.
Hoe ver kom je op een volle accu?
BYD is van huis uit accuproducent en heeft op dit vlak dan ook een naam hoog te houden. De Sealion 7 krijgt accu’s met LFP-techniek mee. Hierbij bestaat de kathode uit lithium-ijzerfosfaat. Dat heeft weliswaar een iets lagere energiedichtheid, maar daar staat tegenover dat er geen kobalt nodig is en dat de accu een langere levensduur heeft, of in elk geval meer laadcycli aankan. Om de lagere energiedichtheid te compenseren (of eigenlijk het gewicht te reduceren), wordt er geen los accupakket onder de auto geschroefd, maar maakt de accubehuizing een integraal deel uit van de carrosserie: cell-to-body zoals BYD dat noemt. Net als bij de Seal is er een accupakket met een capaciteit van 82,5 kWh. Daarnaast biedt BYD ook een grotere aan met een capaciteit van 91,3 kWh. Die laatste is er alleen in combinatie met vierwielaandrijving, de eerste met zowel achter- als vierwielaandrijving. De kleine accu kan aan de snellader met maximaal 150 kW overweg. Dat is inmiddels niet echt grensverleggend meer. Sneller gaat het met de grote accu, die kan worden geladen met 230 kW. Afhankelijk van de gekozen accu kom je volgens WLTP tot 502 km ver op een volle batterij. Netjes, maar inmiddels ook niet meer grensverleggend.

Het grote accupakket is goed voor meer dan 500 WLTP-kilometers.
Hoe reageert de auto op het gaspedaal?
Onze eerste kennismaking hebben we met de versie met grote accu en 4WD, wat betekent dat we naast de 313 pk elektromotor achterin ook nog een 217 pk elektromotor tussen de voorwielen hebben, 530 pk in totaal. Hiermee komen we bovengemiddeld vlot met het verkeer mee. De motoren reageren lekker gretig op het gaspedaal. Af remmen op de motor kan in twee standen, die je kunt instellen via het multimediasysteem, maar gelukkig ook met een simpele knop op de middentunnel. One-pedal drive wordt het overigens nooit, want voor echte vertraging ben je aangewezen op het prima te doseren rempedaal.
Ligt de Sealion 7 lekker op de weg?
Met het grote accupakket weegt de Sealion 7 bijna 2,5 ton. Om die massa het hoofd te bieden, heeft de auto aan de voorkant dubbele driehoekige draagarmen en achter een multilink-constructie, prima ingrediënten voor een stabiel weggedrag. De veren kunnen prima overweg met het gewicht van de auto, maar de frequentie-afhankelijke schokdempers vragen nog wat fijnafstemming. Met een snelheid van rond de 80 km/h op strak asfalt blijkt de auto opmerkelijk stoterig. Zoiets verwacht je misschien bij een straffe sportwagen, maar niet bij deze comfortabel bedoelde cross-over. Op de autobahn (we maken onze eerste kilometers in Duitsland) blijken de dempers het juist net niet bij te kunnen benen; het lukt ze niet genoeg om de beweging uit de koets te halen. Hier moet nog even een verfijningsslag overheen. En als de engineers toch bezig zijn: graag iets meer communicatie in de besturing. De auto gaat weliswaar keurig de gewenste richting op, maar veel gevoel krijgen we er niet bij; het is vrij afstandelijk. Hoewel we in Duitsland legaal de topsnelheid van 215 km/h mogen aantikken, hebben we ons daar geen moment toe geroepen gevoeld, want de auto nodigt daar niet toe uit.

Het onderstel nodigt niet uit om de topsnelheid op te zoeken.
Voegen de hulpsystemen wat toe?
Beter voor elkaar heeft BYD het met de elektronische hulpsystemen. De adaptieve cruisecontrol doet mooi gelijkmatig zijn werk en is ook eenvoudig aan te passen. Onderwijl zorgt de rijbaanassistent dat de auto keurig in het midden van de rijbaan blijft. Er is absoluut geen sprake van gezwalk tussen de lijnen zoals we dat in het verleden nog wel eens zagen bij BYDs. Ze leren daar wat dat betreft snel, wat hoopvol stemt.

De assistentiesystemen doen het beter dan we op basis van eerdere ervaringen hadden verwacht.
Wat kost de nieuwe BYD?
De drie verschillende aandrijfvarianten hebben elk een eigen uitrustingsniveau, wat in de praktijk neerkomt op verschillende bandenmaten en het al dan niet hebben van leren bekleding en een head-up display. Voor het overige zijn de drie uitvoeringen allemaal lekker compleet uitgerust. Op het moment van schrijven weten we nog niet precies wat de Sealion 7 gaat kosten, maar volgens een zegsman van de Nederlandse importeur begint de prijslijst net onder de 52 mille en heb je de versie met de grootste accu voor minder dan €60.000. Dat is fors meer dan de Seal, die je al hebt vanaf €45.990, net als de Tesla Model Y trouwens, om maar eens een elektrische cross-over te noemen die zich al heeft bewezen.
- +Ruim interieur
- +Keurige afwerking
- -Matige schokdemperafstemming
- -Afstandelijke besturing
Oordeel
Je vind de BYD Sealion 7 niet in de koopjeshoek. Maar mede dankzij zijn fraaie afwerking en complete uitrusting krijg je wel waar voor je geld, althans, zolang je niet opzoek bent naar een echte rijders auto. De onderstelafstemming vraagt namelijk nog wat aandacht.
Had je deze auto's al gezien?

BYD Sealion 7 Comfort 82.5 kWh | Uit voorraad leverbaar
- 2025
- 0 km

BYD Sealion 7 Excellence AWD 91.3 kWh | Leder | Panoramadak | LM velgen | Parkeersensoren | Navigatie |
- 2024
- 12.499 km

BYD Sealion 7 Excellence AWD 91.3 kWh Demo| AWD | 502 WLTP | 20" lichtmetalen velgen |
- 2025
- 7.965 km
Lezersreacties (87) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.