AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla Model X P100D

Vlieggewicht

AW 11
Tesla Model X P100D
Dragraces: Tesla Model X P100D vs de rest
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
Tesla Model X P100D
AutoWeek 11 2017
AutoWeek 11 2017

Je leest het in AutoWeek 11 2017

Een Tesla die alles en iedereen zoek rijdt vindt Tesla nog niet snel genoeg. En dus komt er een nog snellere versie. Gewoon, omdat het kan.

Elektrische auto's zijn al snel, maar sinds Tesla op zijn modellen vierwielaandrijving levert door middel van een extra elektromotor – met de D van Dual achter de typenaam – moeten zelfs supercars zich zorgen gaan maken als ze naast een Tesla voor het stoplicht staan. Op papier mogen ze dan een snellere 0-100-tijd hebben, maar de Tesla pakt op de eerste meters zoveel winst dat ze hoe dan ook een inhaalslag moeten maken. Zelfs 700 pkauto's als de Ferrari F12 en de Lamborghini Aventador hebben het zwaar, maar dat was ook al het geval met de P85D-variant van de Model S.

De grote SUV Model X is ook snel, maar hier tellen de kilo's. Toch was motorvermogen wel een dingetje. Tesla stelde dat de P85D ruim 700 pk had, maar dat ging over het maximumvermogen van de elektromotoren. Het bleek niet mogelijk om genoeg stroom naar die elektromotoren te krijgen om dat vermogen in de praktijk te benutten.

BIZARRE SPRINT

Dat de nieuwe Tesla Model X P100D, zoals zijn naam suggereert, een 100 kW-accupakket heeft, volstaat niet om een hoger maximumvermogen te creëren. Zaken als een goede accukoeling en slimme manieren om meer stroom naar de elektromotoren te leiden zorgen voor een reëel vermogen van 612 pk en niet minder dan 967 Nm aan koppel. Hierdoor zit de SUV in 3,1 seconden op 100 km/h. Deze toptijd vergt wel enige voorbereiding: de befaamde 'Ludicrous Mode' moet zijn ingeschakeld en vervolgens moeten de accu's worden opgewarmd om ze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Dit duurt zomaar een uur en kost stroom, maar het resultaat mag er zijn.

Wij hebben er een nieuwe Nissan GT-R tegenover gezet en jawel: de Model X met zijn 2.400 kilo wint de dragrace over 400 meter. Dit terwijl de Nissan in 2,7 seconden op 100 km/h moet zitten en de Tesla er 0,4 seconde langer over doet. Hoewel de Nissan eerder de 100 aantikt, is de winst van de Tesla op de eerste 10 meter zo groot dat de sportieveling een achterstand moet goedmaken. De sprintcapaciteit van een Tesla went nooit. Het is bizar, verslavend en toont dat de toekomst wat dit betreft bij elektrisch rijden ligt.

Uiteraard is het niet de duurzaamste manier om met een volle accu om te gaan, maar omdat de P100D een beloofd bereik heeft van ruim 540 km en bij normaal rijden zeker 400 km haalt, ook in de winter, kun je veel lol maken voordat je strandt. En als je het dak van je huis vollegt met zonnecellen, hoef je je geen moment schuldig te voelen over verspilling. Voor mensen die bang zijn dat een Porsche 911 Turbo S of een Bugatti Veyron toch sneller is: neem dan de Tesla Model S P100D. De sedan is nog sneller dan de SUV en doet 2,7 tellen tot 100 km/h. Waanzinnig!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Signalement

Merk Tesla
Model Model X 100D Performance Ludicrous
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 114.900

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 450 kW / 612 pk
Maximaal koppel 967 Nm
Accu capaciteit (bruto) 100 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.036 mm / 1.999 mm / 1.684 mm
Wielbasis 2.965 mm
Massa leeg 2.440 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.268 kg / 0 kg
Banden voor255/45R20Prijzen
Banden achter275/45R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,1 s

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum