Tesla Model X 90D (2016) #2

autoreview

Tesla Model X
Tesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model X

Signalement

UitvoeringModel X 90D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overwinteren in Spanje met de Tesla X 90D

  • 88.000 km

Intro:
Als echte autoliefhebber heb ik al heel veel bijzondere autos mogen bezitten. Van oldtimer Mercedessen (W111/W114/W126SEC) en snelle Opels (Vectra, Calibra) in de jaren 90/00 tot Porsches 911/911 Turbo en een BMW i8 in de recente jaren.
Nog niet eerder had ik echter ervaring met Tesla`s en electrische autos, dus toen we wilden gaan overwinteren in Spanje leek het me leuk om een dergelijke auto eens uit te proberen.

Zoektocht:
Bij het inlezen kwam ik erachter dat het heel moeilijk is om appels met appels te vergelijken wanneer je op zoek bent naar een Tesla. Het lijkt overzichtelijk (immers slechts 4 modellen --> Model S , X , 3 of Y) maar door de diverse uitvoeringen en opties zijn de mogelijkheden eindeloos. Al vrij snel ben ik mij daarom gaan richten op de basiseisen:
- grotere accu vanwege de lange reis (dus minimaal 90kWh)
- goede accu (kun je enigzins beoordelen door bv de Tessie app, resterende range, afgelegde km stand en natuurlijk spreken met de verkoper)
- 6 persoons versie van de Model X (door de ruimte tussen de stoelen in de middenrij konden we extra baggage meenemen.
- omdat ik las dat de draagarmen bij de Model X kwetsbaar zijn vooral bij vroegeren modeljaren, heb ik hier bij aanschaf extra op gelet

Uiteindelijk vonden we een mooie Model X met slechts 88.000 km op de klok. Ik wilde voor minimaal een 2017 model gaan, echter omdat deze auto uit de kennissenkring kwam, had ik meer vertrouwen in de auto en eigenaar en werd het een wat oudere november 2016 versie. Wel was het entertainment systeem al geupgrade naar MCU2 met Netflix en Youtube, was deze auto voorzien van Enhanced AutoPilot (EAP) + CCS update en waren er al erg veel onderdelen (zoals de draagarmen en interne oplader) vervangen. Hiermee konden we op reis!

Voorbereiding op de reis / service:
Na enkele weken in bezit hoorde ik toch wat gekraak als de voorwielen een drempel namen. Via de app aangemeld en snel daarna een afspraak ingepland bij Tesla Arnhem.
Bij aankomst en controle van de auto bleken de draagarmen (die amper 20.000 kilometer geleden waren vervangen) alweer aan vervanging toe! Omdat ik net een paar honderd km buiten de garantie van de vorige draagarmen zat, werd dit meteen mijn eerste uitgave van 462EUR. Reparatie kon wel direct worden uitgevoerd en anderhalf uur later kon ik weer huiswaarts.
In Spanje meende ik weer wat gekraak te horen. Via Tesla NL kreeg ik eenvoudig een afspraak in Tesla Valencia. Daar is de auto kosteloos nagekeken en wat anders afgesteld. Ook hier werd de auto bij wijze van service weer volgeladen en kon ik dus na een middag Valencia weer naar huis. Mijn andere auto (i8) staat veel te vaak met problemen bij BMW van Poelgeest en dus kan ik 2 premium auto`s goed met elkaar vergelijken. Het niveau van de Tesla service (incl. de mobiele service) staat mijlenver boven de service zoals BMW van Poelgeest die levert.

Reizen van en naar Spanje
Heen en terug reden we via de Route de Soleil. Niet 1 keer "range anxiety" gehad en overal zijn opladers of Superchargers te vinden. Tussendoor sliepen we in hotels met een Tesla Destination Charger, geweldig om met een lege auto aan te komen en de volgende dag weer met een (gratis!) volle accu te vertrekken. Voor de 2000 kilometer naar Javea in Spanje waren we zowel heen als terug slechts 160EUR per rit aan electra kwijt (4 personen en echt tot de nok gevuld met baggage). Absoluut fantastisch en dus naar mijn idee totaal onnodig om een Tesla met gratis supercharge account te kopen (vaak dure auto`s met hoge km stand)
Sorry voor de superlatieven, maar de AutoPilot optie is voor lange reizen ook echt geniaal. 95% van de rit stond de autopilot erop en dat gaf veel rust. Reizen wordt zoveel meer ontspannen en papa kon eindelijk ook heerlijk om zich heen kijken tijdens de rit.

Omdat we met 2 jonge kinderen reisden, duurde het luier wisselen / hapje eten&drinken altijd langer dan Tesla nodig had om op te laden.

Enkele kritische noten
- de Tesla Superchargers zitten altijd net naast de autoroute. Je moet dus altijd de tol (peage) verlaten en kunt (zover ik weet) niet bij een leuke Aire met (kinder-) faciliteiten stoppen.
- de Superchargers zijn altijd voorzien van een hotel o.i.d. om te kunnen eten of van het sanitair gebruik te maken. Echter zijn de locaties die wij zijn tegengekomen altijd net wat verlept / shabby

Verblijf van 3 maanden in Spanje
De auto was hierin onmisbaar voor de dagelijkse tripjes. Met een Spaans NIE nummer (soort lokaal BSN nr) kun je via de aanbieder Iberdrola op veel plekken gratis opladen. We hebben vele kilometers gereden tegen werkelijk waar 0 EUR kosten. Heel gek om een dagje naar een stad te gaan en dan met een volle (80%) accu weer terug te rijden.
Zonder een NIE nummer kun je (tegen betaling) opladen met bv. de Shell Recharge app maar zijn de mogelijkheden wel een stuk beperkter. Iberdrola kent helaas nog erg weinig opties voor bezoekers zonder NIE nummer.

Conclusie:
De auto is sneller als een Porsche, ruimer als een XC90 of Range Rover, afgeladen met gimmicks, een geweldig entertainment systeem en prima looks (subjectief, ik weet het).
De auto is buiten NL nog een zeldzaamheid en dus volop aandacht en bewonderende blikken als de Falcon deuren open gaan.
Als echte petrolhead moet ik toegeven, Tesla heeft een prachtig product afgeleverd. Er is over zoveel zaken nagedacht (dog mode, camp mode, summon, autopilot) dat iedere andere auto al heel snel oubollig overkomt. Qua kwailteit zijn er nog volop stappen te maken en haalt hij het echt nog niet bij andere premium Duitse merken (lak, vering, krakende deuren en windgeruis bv) maar dat weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de pluspunten. De Falcon deuren bevallen heel goed. Fijn om je kind recht in de auto te kunnen tillen en deze deuren hebben minder ruimte nodig om te openen dan gewone deuren (heel gek, had ik vooraf niet gedacht).
Apart ook om te zien hoeveel aantrekkingkracht het merk Tesla heeft op kinderen. Ik droomde vroeger van Lamborghini`s en Porsches, nu is Tesla dat voor voor kleintjes ook. Laat dat nou net de consumenten van de toekomst zijn

Mijn kritische punten:
- De auto (mind you, met een gewicht van 2500kg!) accelereert razendsnel. Altijd lachen bij mensen die Tesla niet gewend zijn. Maar de remmen zijn naar mijn idee ronduit levensgevaarlijk voor een auto van dit gewicht en acceleratievermogen. Mijn schijven en blokken zijn lang niet aan vervanging toe, maar de remweg in geval van een noodstop is verschrikkelijk.
- voer een lange route in en Tesla bepaalt waar jij kan Supercharger. Tot zover prima als dit ook voor jou uitkomt. Als jij echter een ander idee hebt (bv. je stopt liever bij een nabijgelegen supercharger naast een winkelmall) dat weigert het systeem om over te schakelen naar een alternatief en moet je lopen klooien met Google Maps naast je Tesla navigatie. Misschien is daar iets aan te doen, ik heb het echter niet gevonden
- er zit geen voorcamera in (2016 versie). In Spanje heb je veelvuldig hoge stoepen die je vanuit de cabine niet ziet, en net te laag zijn voor de parkeersensors. Gelukkig nooit iets geraakt maar camera zou wel erg fijn zijn.
- kwaliteit (zoals die van de versleten draagarmen) moet verder worden verbeterd

Zou ik overnieuw een Tesla overwegen? Denk dat de vraag beter omgekeerd kan worden, zou ik ooit nog iets anders willen?

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens