Tesla Model X P90D (2016)

Tesla groeit door

Tesla Model X P90D (2016)
Tesla Model X P90D (2016)Tesla Model X P90D (2016)Tesla Model X P90D (2016)Tesla Model X P90D (2016)Tesla Model X P90D (2016)
Tesla dendert met de Model X de markt van de grote SUV's geruisloos binnen. Letterlijk, vanwege z'n elektrische aandrijving en figuurlijk met z'n niet-alledaagse deuren en onvoorstelbare prestaties. We kijken hoe hij in andere opzichten presteert.

Zelfs als je glazen bol een beetje troebel is, dan is het eenvoudig te voorspellen hoe de toekomst eruit zal gaat zien. Als het over auto's gaat, tenminste. SUV's en afgeleide cross-overs zullen het straatbeeld gaan bepalen én de volledig elektrische auto zal meer en meer terrein gaan winnen. En dan is er nog de autonoom rijdende auto. Wat dat betreft, zou deze Tesla Model X dus uit de toekomst hierheen gezonden moeten zijn. Een volledig elektrische SUV-achtige auto, met roemruchte Autopilot en futuristisch openende achterportieren.

De Model X moet je bekend voorkomen, want de auto is niet alleen technisch, maar ook visueel gebaseerd op de Model S. Oneerbiedig gezegd is in de laatste wat lucht geblazen om het ontwerp van deze auto te maken. Bijzonder aan de Tesla is de voorruit die extreem ver doorloopt in het dak en bijzonder uitzicht op de sterren geeft. De vleugeldeuren voor de achterpassagiers zijn een heuse bezienswaardigheid. Ze openen uiteraard ook elektrisch en ontvouwen zich in slow motion als de vleugels van een roofvogel. Het zal ook wel daarom zijn dat Tesla ze liefkozend Falcon Doors noemt. Wanneer er geen belemmeringen zijn, dan staan ze uiteindelijk in een hoek van 90 graden op de auto. Zijn er obstakels, dan blijken ze op meer punten te kunnen scharnieren.

Een ander uniek onderdeel van de Model X in deze P90D-uitvoering is de acceleratie. Hoewel lancering een beter woord is, waarschijnlijk. In de 'Ludicrous-modus' knalt de Tesla in 3,6 seconden naar 100 km/h – en dat voor een auto van 2.440 kilo. Het is te danken aan de twee elektromotoren van de Tesla, op elke as een. Ze zijn goed voor een gezamenlijk vermogen van 532 pk en een koppel dat de 1.000 Nm benadert.

De luchtgeveerde Tesla rijdt soepel, maar in bochten en bij stevig remmen merk je dat het een zware auto is.

Video

Oordeel

4 sterren

De Tesla Model X is feitelijk een Model S die aan de bovenkant is uitgerekt. De meest opvallende verschillen zijn de imposante vleugeldeuren voor de achterpassagiers en de voorruit die tot ver in het dak doorloopt. De P90D-versie is zo onvoorstelbaar krachtig dat hij in staat is supersporters op achterstand te zetten in korte sprints.

Signalement

Merk Tesla
Model Model X P90D
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 133.500

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 341 kW / 463 pk
Maximaal koppel 967 Nm
Accu capaciteit (bruto) 90 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.036 mm / 1.999 mm / 1.684 mm
Wielbasis 2.965 mm
Massa leeg 2.440 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.268 kg / 0 kg
Banden voor255/45R20Prijzen
Banden achter275/45R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,7 s (fabrieksopgave: 3,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,2s
CO2-uitstoot 0 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.