Tesla Model S Long Range - Test
Verdedigingswerk
De Tesla Model S, gepresenteerd in 2012, bereikt de voor een auto doorgaans pensioengerechtigde leeftijd van zeven jaar. Recente updates moeten dat moment echter nog jaren uitstellen. De grote elektrische sedan kreeg een ge-update aandrijflijn en moet als Long Range zelf meer dan 600 kilometer kunnen halen op een lading.
Nu pas zie je hoe goed de Tesla Model S al was toen hij op de markt kwam’, is een veelzeggende opmerking in de test die we afgelopen zomer met de Mercedes EQC en de Audi E-tron maakten. De efficiency van de nieuwkomers in het hogere segment kan telkens weer niet tippen aan die van de Model S wanneer we die er voor een vergelijkende test bijhalen. Het bleek bij de test tussen dat model en de Jaguar I-Pace, het bleek in vergelijkingen met de Duitse EV’s, en nu heeft Tesla de Model S opnieuw verbeterd. Iets wat een continu proces is geweest in de afgelopen zeven jaar; naast de zogenaamde ‘over the air-updates’ voor de software zijn er hardware-wijzigingen geweest.
De grote facelift van 2016 en de komst van andere wieldesigns en kleuren in dat jaar zijn de veranderingen in visueel opzicht, technisch ging het er ingrijpender aan toe. Zo heeft de Model S voorin een nieuwe elektromotor en adaptieve luchtvering. De naamgeving loopt nu in de pas met die van de Model 3, wat betekent dat hij er als Long Range en Performance is. De accucapaciteit bedraagt altijd 100 kWh en dat moet de Long Range die wij rijden met volle accu’s een actieradius van 610 kilometer geven volgens WLTP, waarmee het de meest imposante range is in EV-land.
BOVEN DE 450 KILOMETER
Als we de auto de eerste keer volladen, geeft de display een al indrukwekkende 585 kilometer aan. Wij hebben zo’n reikwijdte nog niet eerder in een elektrische auto gezien. 369 kilometer verder geeft de accu aan nog 84 kilometer ver te kunnen rijden, wat neerkomt op een bereik van 453 kilometer. Gezien ons rittenpatroon dat voor 80 procent uit snelwegkilometers en voor 20 procent uit provinciale wegen bestaat, is dat een nette prestatie. Bij meer stadskilometers en ritten binnendoor is meer dan 550 zeker haalbaar, en het gebruik van de auto voordat wij de eerste keer hebben opgeladen, laat zien dat zelfs 585 km haalbaar is, want de actieradius is gebaseerd op de manier waarop de vorige berijders van de auto de acculading erdoorheen hebben gejaagd.
In het display zien we dat het energieverbruik sinds het opladen 19,7 kilowattuur per 100 kilometer bedroeg. Minder dan 20 kWh/100 km is voor een auto van dit formaat netjes. Met de Audi E-tron en de Mercedes EQC kwamen we onder dezelfde omstandigheden 330 tot 340 kilometer ver op een lading, hetgeen neerkwam op een hoger verbruik dan de Tesla Model S Long Range nu laat zien.
VERLEIDING
De Long Range sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 en accelereert door tot 250 km/h. Wil je die 450 kilometer ver komen, spreek het potentieel dan niet te veel aan, en laat het helemaal achterwege als je voor 500-plus op een lading wilt gaan. Maar de verleiding is soms groot; een ritje in een achtbaan biedt een soortgelijke beleving. Met de recente kilometers in de Tesla Model 3 Standard Range en Long Range in het achterhoofd valt op hoeveel groter de S is. Er zitten gevoelsmatig twee segmenten tussen, de sprong is groter dan die van een 3- naar een 5-serie. De Model 3 en de S met elkaar vergelijken heeft dan ook weinig zin. Het comfort ligt stukken hoger door de luchtvering en de rust aan boord. Bovendien is de broosheid op korte oneffenheden eruit die we begin dit jaar nog constateerden in een vergelijking van de S (van voor de update) met een Audi E-tron en Jaguar I-Pace.
Ten opzichte van de Model 3, die zo’n € 30.000 minder duur is, klinken minder rijwinden rolgeluiden door in het interieur, waar het er overigens een stuk minder kil aan toegaat dan in de 3. In dat model brengt alleen het enorme centrale scherm wat opsmuk. Niet dat de S aanvoelt als een warm bad, maar de auto heeft nog enkele afwerkingsdetails die de aandacht trekken. Het gaat er wel beduidend minder luxueus aan toe dan in de elektrische modellen van Jaguar, Audi en Mercedes-Benz, waarvan het materiaalgebruik en de afwerking op een hoger plan staan. Als inzittende heb je niet eens tijd om acht te slaan op het entertainment dat je via het scherm wordt aangeboden. Zoals het digitale scheetkussen waarmee je per zitplaats uit diverse typen windjes kunt kiezen; dat doet het goed bij kinderen.
ELEKTRISCH HET VERST
De meeste indruk maakt de Model S nog altijd met de prestaties van zijn elektrische aandrijflijn, die bestaat uit twee elektromotoren. Komt het op sturen en wegligging aan, dan kan hij ondanks zijn lage zwaartepunt niet tippen aan de dynamiek van de Jaguar I-Pace; de komst van de luchtvering brengt veel comfort. Dat laatste en de indrukwekkende range zorgen ervoor dat de Model S zeker niet verouderd aanvoelt.
Iedere Model Sof X-rijder heeft gratis toegang tot de Tesla-superchargers, waarvan versie 2 in Nederland laden tot 150 kW mogelijk maakt, al zal de laadsnelheid afhankelijk zijn van de bezettingsgraad bij een superchargerstation. Wij kwamen niet verder dan een korte piek van 124 kW bij een plek waar op dat moment 14 van de 32 Tesla-super chargers in gebruik waren.
Maar het feit dat je als Model S- of X-rijder daar kosteloos je auto aan de stekker kunt hangen, geeft aan wat een voorsprong het merk heeft op het gebied van elektrisch rijden. Dankzij die voorsprong hoeft Tesla zich nu pas te gaan bezighouden met verdedigingswerk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Indrukwekkende actieradius voor een ev
- +Prestaties blijven verbazingwekkend
- -Behalve scherm is interieur voor prijsklasse onder niveau
- -Uiterlijk al 8 jaar bekend
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Model S Long Range |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 330 kW / 449 pk |
Maximaal koppel | 660 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 100 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.964 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.960 mm |
Massa leeg | 2.220 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Actieradius (WLTP) | 610 km |