Tesla Model S Long Range (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 14.608 km |
KM-stand laatst | 66.209 km |
“Is dat nou wel wat voor jou, zo’n elektrische auto?”
- 66.209 km
“Is dat nou wel wat voor jou, zo’n elektrische auto?”
Ik hoor het mijn vrouw nog vragen, overigens niet zonder reden.
Op mijn BMW 530D was niets aan te merken. Voor corona reed ik 70.000 km per jaar.
Retourtje Frankfurt op één tank diesel, in alle rust en comfort.
Toch moest ik aan de tegeltjes-wijsheid denken: “ je hebt het meeste spijt van de dingen die je niet gedaan hebt”. De stem in mijn hoofd werd luider, en een excuus om het goed te praten gevonden: ”Als ik het niks vind verkoop ik hem toch weer?”
Een paar jaar terug in de tijd. In 2014 was ik in Silicon Valley om een klant te ontmoeten. De mogelijkheid deed zich voor de Tesla fabriek in Fremont te bezoeken. Een gigantisch complex waar voorheen GM en Toyota auto’s maakten. Het werd een typisch Amerikaanse fabrieks-tour in een golfkarretje en een luide gids met te witte tanden. In die tijd was de enige Tesla op de markt de Model S, de Model X was alleen te zien als mule. In een hal stonden BMWs, Mercedessen, Audi’s en zelfs Maserati’s van Hertz. Die werden vakkundig gedemonteerd, “Beter goed gejat dan slecht verzonnen”. Onze gids moest lachen toen we hem met dit Nederlands gezegde confronteerde en hield wijselijk zijn mond. Maar toch: het enige onderdeel dat destijds extern werd ingekocht was de stuurkolom van een Mercedes B-klasse, voor het overige was het eigen Tesla product. Tijdens die rondleiding in de fabriek kreeg ik respect voor het proces van ontwerp en productie. Uit eigen ervaring weet ik hoe complex het is een product met elektronica aan boord op de markt te brengen. Ik beloofde mezelf ooit een Tesla Model S te kopen.
De eerste proefrit met een Model S viel tegen, tegen mijn verachting in was de auto stug. De tijd van Audi’s met dikke velgen en S-Line onderstellen ligt achter me. Ik ben een soort “prinses op de erwt” geworden, gevoelig voor comfort. De Tesla waar ik mee reed was niet voorzien van optionele luchtvering. “Dan zal het wel daaraan liggen” dacht ik. Tweede proefrit gemaakt met een auto voorzien van “smart air suspension”. Het kan aan de 21 inch velgen gelegen hebben, ik vond de suspension verre van smart. Dat veranderde in 2019 toen de raven update kwam voor de Model S. Vanaf deze hardware-matige update is de auto voorzien van adaptieve luchtvering. Opnieuw een proefrit gemaakt: volledig subjectief, maar zelfs met 21 inch velgen was het comfort op het niveau waarop ik gehoopt had.
Op zoek naar een occasion met raven update dus.
Dat bleek nog niet zo eenvoudig. Door de wijziging van bijtellingsregels en de introductie van de succesvolle Model 3 stortte de verkoop van de Model S Europawijd in.
Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op enkele merkwaardige zaken. Zo zag ik in Nederland auto’s die door een gunstige bijtelling als occasion duurder waren dan een nieuwe. Verder heeft Tesla de standaarduitrusting en prijzen van de S fors aangepast in een relatief korte tijd. Een Model S uit 2020 kostte nieuw circa € 60.000,- minder dan een Model S uit 2017 met min of meer hetzelfde prestatie- en uitrustingsniveau.
Uiteindelijk vond ik op Mobile.de een auto uit 2020 net over de grens in Duitsland.
Onder voorbehoud dat alles overeenkwam zoals beschreven met een auto-ambulance naar Duitsland gereden. Het verhaal van de verkoper bleek te kloppen, de auto was als nieuw. Tesla op de aanhanger en terug naar Nederland.
Overigens bleek het onmogelijk de auto te verzekeren op chassisnummer in de tijd totdat de auto voorzien wordt van Nederlands kenteken. Alleen de rit naar het RDW keuringsstation kon verzekerd worden. Volgens mij was dit vroeger anders. Gezien het aantal auto’s dat geïmporteerd wordt moeten meer mensen hier tegen aan lopen. Ik kon er niets van terugvinden op internet, mijn verzekeraar (Interpolis) kon niet helpen. Toch een serieus risico, in geval van diefstal wordt er niets uitgekeerd. Zelfs niet als de auto op eigen terrein of in een afgesloten garage staat.
Bij een Model S uit 2020 valt er weinig te kiezen: kleur exterieur, kleur interieur, velgen af fabriek en full-self driving. Dat is het.
Mijn auto is zwart, heeft een beige interieur, de standaard 19 inch slipstream velgen en full-self driving is geactiveerd.
Sinds vorige week is de Tesla 50.000 km in mijn bezit, goed moment om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Wat viel op, wat is goed en wat kan er beter?
Het verschil in vaste en variabele kosten tussen de 530D die ik reed en de Model S is enorm.
Banden en verzekering heb ik buiten beschouwing gelaten, die zijn voor de BMW en Tesla ongeveer op hetzelfde niveau. Zie de scherm-foto: voor 50.420 km was 8.698 kWh nodig. Gemiddeld ben ik € 0,34 kwijt per kWh. Deels superchargen, deels zonnepanelen en deels energiecontract. Totale energiekosten bedragen circa € 2.960,-. Verdere kosten heb ik niet gehad: geen onderhoud en geen wegenbelasting.
Voor mijn 5-serie zag het er ongeveer als volgt uit: verbruik 1 op 14, dus ongeveer 3.570 liter diesel voor 50.000km. Een liter diesel kost nu € 1,90, als ik uitga van een gemiddelde dieselprijs over 2021 en 2022 kom ik op € 1,72 per liter. Dat maakt € 6.140,- aan brandstofkosten. Volgens mijn administratie was ik voor 50.000 km € 1.220,- kwijt aan onderhoud. Wegenbelasting is € 2.024,- per jaar. Als ik alles op een rij zet is het verschil € 6.424,- op basis van 50.000 km. Afschrijving laat ik buiten beschouwing, daar is in het geval van de Tesla geen peil op te trekken.
Hoewel het design officieel niet op zijn naam staat, schijnt Tesla In 2007 Henrik Fisker ingehuurd te hebben voor het design van de S. Zoals bekend is Fisker verantwoordelijk voor onder andere de Aston Martin V8 Vantage en DB9. Ondanks dat de Model S ruim 12 jaar op de markt is vind ik hem er nog altijd goed uitzien.
De kwaliteit van de zwarte lak is dramatisch slecht. Het is net alsof er geen blanke laklaag over zit, extreem gevoelig voor krasjes. “Hadden ze destijds nou maar beter afgekeken van BMW en Audi” denk ik dan maar. Mijn Honda S2000 heeft een Protech behandeling gehad, wellicht dat ik hetzelfde bij de Tesla moet doen.
Ik vind het Tesla interieur een fijne plek om te zijn. Door het transparante dak en de lichte bekleding doet het ruim aan. De stoelen zijn boven verwachting goed, ook op lange ritten. Het centrale display is met 17 inch te groot, ik begrijp waarom de Model 3 en de nieuwe Model S een kleiner display hebben dat meer op ooghoogte geplaatst is. Helaas kiest Tesla niet voor head-up displays. We hebben dat wel in de auto die we privé rijden, het voegt iets toe vind ik.
Hoewel het zonder enige vorm van emotie gaat is de acceleratie indrukwekkend.
“Dat het heel blijft, zoveel kracht op zoveel gewicht, hoe kan dat?” vroeg ik me af.
Het antwoord is simpel; het blijft niet heel. Onlangs zijn voor de tweede keer onder garantie aandrijfassen vervangen. De eerste keer was wel grappig trouwens. Ik was voor een terugroepactie bij Tesla in Antwerpen. Bij de balie werd gevraagd of er naast de terugroep nog andere zaken waren. “Hij trilt bij volle acceleratie” zei ik. Na een uur kreeg ik de sleutel retour met de mededeling dat twee aandrijfassen vervangen waren. ???? Ik had niet verwacht dat zoiets zo snel kon. Klonk mij redelijk serieus in de oren, is blijkbaar een veelvoorkomend euvel. 30.000 km later moesten er wederom nieuwe assen in. “Er is wel evolutie in de constructie van de assen” werd mij aan de balie verteld “deze zijn beter dan de vorige.”.
In de rij-impressie video van de nieuwe Model X zegt Marc Klaver dat sommige Tesla eigenaren de acceleratie op ‘chill’ mode zetten zodat medepassagiers niet misselijk worden. Ik heb besloten dat ook te doen, maar dan om de techniek te sparen. In deze modus gaat het nog snel genoeg. Blijft overeind dat de assen ontworpen zouden moeten zijn voor veelvuldig maximaal accelereren.
De actieradius ligt bij volledig opladen iets onder 600 kilometer. Dan moet het overigens niet koud zijn, dan kan er minder gereden worden op één lading. Voor mij is dat prima. Vanuit Zeeland rijd ik in één keer naar Parijs waar ik regelmatig moet zijn. Laden bij een supercharger is probleemloos en snel, zie bij de foto’s een screenshot van de Tesla-app.
Logisch, maar ergens ook vreemd is dat wanneer de auto enkele dagen stilstaat de actieradius serieus afneemt door onder spanning houden van de boord-systemen. Net of kaboutertjes elke nacht iets stelen uit de tank…
De vorige eigenaar had 7.500,- euro uitgegeven aan “full self driving”. Aanvankelijk dacht ik “in geen 7.500 jaar zou ik die optie voor dat geld nemen”. Maar nu ik er aan gewend ben zou ik het niet meer willen missen. Vooral als ik ’s avonds rij, wat vermoeid ben of het regent is het systeem ideaal. Ik moest wel een drempel over omdat bijvoorbeeld bochten precies in het midden van de rijbaan genomen worden waar ik de neiging heb eerder in te sturen.
Mooi vind ik dat het systeem beter wordt naarmate updates volgen. Initieel had het systeem last van “spookremmen” en schrok ik me wezenloos als de auto opeens vol in de ankers ging zonder reden. Nu is dat niet meer het geval, tenminste ik heb het de laatste maanden niet meer ondervonden.
Mijn vrouw vindt het ‘self driving’ helemaal niets, eigenlijk vindt ze de Tesla helemaal niets.
“Die auto is tegen mij, met al zijn toeters en bellen” zegt ze steevast als ze er noodgedwongen mee op pad moet. “Jij bent een nerd” hoor ik dan “jij vindt dat allemaal geweldig”. Zoals zo vaak, of altijd eigenlijk heeft ze gelijk. Ik heb er geen problemen mee dat ik de auto moet resetten omdat de spatiebalk op het touchscreen verdwenen is, ik vergeef hem de afwerkingsmissers. Elke keer als ik met de Model S op stap ga geniet ik van het uiterlijk, de rust, het comfort en de uitstekende audio-installatie. Als bonus heb ik volop discussies met mensen die Tesla haten en mensen die het concept omarmen. Op naar de volgende 50.000 km!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasiondubbeltest: Tesla Model S vs Jaguar I-Pace

Tesla Model S wordt cabriolet dankzij Ares Design

Tesla verlaagt prijzen Model S in Nederland

Porsche 911 Turbo S vs. EV's - Dragrace

Tesla Model S Long Range - Eerste Rijtest
