Tesla Model S 75D (2018) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Goede EV, belabberde service.
- 55.000 km
Er is al veel gezegd over Tesla en ik sluit me aan bij wat er over het algemeen gezegd wordt.
Als EV is het enorm knap wat Tesla neer heeft gezet. De Model S is er al 10 jaar. Ze zijn echte gamechangers gebleken. Dat verdient lof.
De EV-techniek van Tesla is geweldig. Zowel het rijden als het regeneratief remmen (one pedal driving) als het opladen als de range: goed gedaan. De snelheid is geweldig. Je trekt er vrijwel iedereen uit. Hoge snelheid rijden vind ik niet erg fijn in de auto. Ondanks dat hij laag, breed en zwaar is, vind ik hem dan minder stabiel.
Het Supercharger netwerk maakt een groot verschil. Vakantie naar Zuid-Frankrijk geen probleem. Nu ze beginnen om dit netwerk open te stellen voor vreemde merken, zal het er helaas wel veel drukker worden.
Optimale range is 350 in de zomer en 300 in de winter. Erg afhankelijk van weer en rijgedrag. In zomer bij lange ritten met 100-110 kmu was verbruik soms zo gunstig dat er 400 mee gehaald zou kunnen worden. Maar goed, je laadt zelden 100% op (slecht voor accu) en je rijdt nooit helemaal leeg.
De interface is top. Intuïtief en snel. Navigatie en sound systeem zijn ook erg goed.
Bouwkwaliteit is slecht. Lak is slecht. Voorstoelen zijn goed, achterbank is zeer slecht. Te laag en veel te zacht. De interieurruimte is top.
De verlichting is bar slecht voor een auto van 94k. Dagrijverlichting viel al vaak (deels) uit. De ene koplamp geeft meer licht dan de ander. Tesla vervangt de koplampen als de dagrijlichten half uitvallen, maar ook de nieuwe koplampen waren slecht en ongelijk. Dieptriest.
Wat nog triester is, is de service. Of beter: het gebrek daar aan. Tilburg was niet erg goed. Je merkt dat de mensen de opdracht hebben gehad om je nergens in tegemoet te komen. Zeer kwalijk. Eindhoven was nog erger. Ongeïnteresseerd gastje achter de balie. Einde dag haalde ik mijn auto op en lag de hele middenconsole overhoop. Auto was zo goed als leeg. Koplampen verkeerd afgesteld. Gedoe.
Ik begrijp dat de bouwkwaliteit verbeterd is. Dus misschien dat dat geen reden is om af te haken. Maar ik trek de arrogantie en het gebrek aan service niet. Dus er komt geen volgende Tesla.
Update 65000 km
- 65.000 km
WAAROM ZOVEEL STERREN?
Even vooraf: de auto krijgt veel sterren van me door de categorieën die je sterren moet geven. Comfort/prestaties/betrouwbaarheid/kosten zijn goed. Helaas is er geen categorie voor bouwkwaliteit of service. Dan was mijn totaalscore aan sterren véél lager.
RIJDEN IS TOP: PIJLSNEL EN COMFORTABEL
De auto rijdt nog steeds geweldig. Omdat ik niet extreem veel rijd, is er ook nog niet veel versleten. Ik lease bij LeasePlan en die laten je niet zomaar je banden vervangen. Moet echt tot de laatste mm allemaal. Net nieuwe zomerbanden en dat scheelt wel.
LADEN KAN BETER
Het laden gaat bij Tesla Superchargers regelmatig veel te traag. Deze komende zomer weer op vakantie met de auto naar Frankrijk. We gaan met twee gezinnen en mijn maat rijdt Enyak. Dus deels ook laden bij Ionity enzo. Kijken hoe dat gaat. Omdat ik gratis laad bij Superchargers kom ik nooit bij een ander merk.
VERLICHTING SUCKS
Tja de koplampen zijn echt meuk. Ga er verder niet veel meer over zeggen. Absurd slecht voor een auto van 94k. Heb de koplampen zelf omhoog geschroefd voor wat beter zicht. Randje irritatie voor tegenliggers ;-)
BINNENWERK ACHTERDEUR LAAT LOS
Eén van de achterportieren vertoont kuren. Het hele binnenpaneel schiet los als iemand de deur wat harder dicht gooit. Al ooit eerder op laten lossen door Tesla, maar helaas.
KRAAK IN DASHBOARD
De veelvoorkomende klacht. Tesla lost het niet op. Heb het idee dat ze er niks aan doen en dan zeggen dat ze er aan gewerkt hebben.
CCS UPGRADE GEDAAN
Heb bij Tesla een CCS upgrade laten doen. Dan kan ik ook bij de 'Model 3' laders opladen, en uiteraard ook bij andere CCS-laders. Alleen Type 2 is me wat te beperkt, zeker voor vakanties. Het betreft een soft- en hardware aanpassing + je krijgt een verloopstekker. Deden ze verder prima bij Tesla Eindhoven. Prijs van in totaal 249 euro ook prima.
GETINTE RUITEN
Heb al wat langer geleden de ruiten vanaf de B-stijl laten tinten bij Carglass. Staat de auto goed en zorgt voor privacy. En houdt iets van de hitte buiten.
ZONWERING GLAZEN DAK
Vorig jaar zonweringscherm voor glazen dak gekocht. Hard nodig tijdens hete zomerdagen. Het glazen dak zorgt voor erg veel hitte in de auto. Het scherm helpt wel wat.
That's all for now. Na deze auto geen Tesla meer vanwege de hoge prijs en de belabberde service. Maar op sommige vlakken blijft het een geweldige kar.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasiondubbeltest: Tesla Model S vs Jaguar I-Pace

Tesla Model S wordt cabriolet dankzij Ares Design

Tesla verlaagt prijzen Model S in Nederland

Porsche 911 Turbo S vs. EV's - Dragrace

Tesla Model S Long Range - Eerste Rijtest
