Tesla Model S Long Range (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 170.500 km |
EERSTE EVALUATIE
- 57.000 km
Als je iets aan m'n review hebt gehad en zelf een Tesla gaat kopen, zou je me een plezier doen moest je m'n referral code gebruiken; dan krijgen we allebei een cadeau (bvd. gratis Superchargen, deelname een een Roadster-loterij...)
Hierbij m'n referral code : https://ts.la/thomas63048
WAAROM EEN TESLA MODEL S?
Wie mijn overige reviews gelezen heeft, weet dat ik een tijd met mijn 1991 Mercedes W124 250D heb gereden en dan overgestapt ben naar recentere daily's. Het is er echter nooit van gekomen deze te reviewen, hetgeen ik wel wat betreur. Het betroffen een 2010 Mercedes C220 CDI stationwagon met AMG pack en bomvol opties (verkocht op 255.000 km) en daarna een 2013 Audi A5 coupé 3.0 TDI (verkocht op 173.000 km).
De Audi had ik overgekocht van een goede vriend, maar is me nooit geheel bevallen. Ik ben nogal klein van postuur en kon met de beste wil van de wereld geen fijne zitpositie vinden. De zetel zat altijd te "bol" voor mijn onderrug en doordat ik de zetel zo veel naar voren moest zetten, moest ik stunten uithalen om de gordel te kunnen vastnemen. Dat samen met hele zware deuren, die niet goed in hun hengsels bleven hangen, teveel power op de voorwielen en een ratelende distributieketting, deden mij smachten naar een recentere auto. Want ook met de C-klasse had ik af en toe wel een reparatie.
Waarom dan een nieuwe Tesla Model S? Mijn schoonouders rijden al sedert 2015 met een Model S, nu met 130.000 km. Waar ik aanvankelijk sceptisch was, heb ik moeten inzien dat het een erg mooie, ruime, snelle en betrouwbare auto is. Toen we in de zomer van 2019 samen op reis waren in Italië en zij weer geheel gratis van supercharger naar supercharger gereden waren, werd ik toch wat gezond jaloers. Net toen vertelde m'n schoonbroer dat Tesla in juni 2019 alle voorraad Model S en Model X met gratis levenslang superchargen had verkocht. Ik heb meteen vanop reis contact opgenomen, maar de actie was definitief voorbij. Balen balen balen... Maar wonderwel kreeg ik van dezelfde schoonbroer in augustus een screenshot van een tweet van Elon Musk toegestuurd, waarin te lezen stond dat alle nieuwe Model S en Model X met onmiddellijke ingang met gratis levenslang superchargen kwamen! De dag erop ben ik tegen openingsuur naar een Tesla Center gegaan en een testrit van enkele uren gevraagd. Diezelfde week heb ik een Model S gekocht.
De Model S staat gekend als een peperdure auto, maar dit moet wel in het juiste perspectief worden gezien. In België is deze voor ondernemers 100 % fiscaal aftrekbaar (en tot 2019 zelfs 120 %), je betaalt geen belasting op inverkeersstelling en geen jaarlijkse wegenbelasting en tenslotte geniet ik levenslang onbeperkt superchargen. Ook het voordeel alle aard (bijtelling in NL) is minimaal. Ter vergelijking, de jaarlijkse wegenbelasting voor de Audi bedroeg ong. € 1.000,00 en ik verbruikte € 4.500,00 liter diesel op een jaar tijd. De Audi moest elke 30.000 km op onderhoud, de Tesla pas als er wat mankeert. Zo kwam ik - net als mijn schoonouders al 5 jaar geleden - dat de Model S wél bereikbaar voor me was. Op het moment van aanschaf was ik 34 jaar, dus het was zeker niet evident om de knop om te draaien, daar ik voordien nooit echt veel aan een auto had gegeven, ook al reed ik alleen professioneel al 53.000 km per jaar.
COMFORT
Als de Model S Raven (2de update) ergens in uitblinkt, is het in comfort.
De zetels zitten werkelijk subliem. Dit is echt van het niveau Volvo en dure Mercedes. Het heeft ook hier een tijd geduurd eer ik echt lekker zat, maar het is me gelukt en ik heb nooit ook maar een beetje last of pijn gehad.
Afwezigheid van motorgeluid, op wat gezoem vergelijkbaar met dat van een tram na, draagt ook bij tot het comfort, net als 5 verwarmbare zetels en een verwarmd stuur. Helaas zijn deze op de achterbank enkel te bedienen via het touchscreen. De Tesla is erg goed geluid gedempt, het is zeker niet zo dat je last hebt van windgeluid of afrolgeluiden.
Een automatische transmissie met totale afwezigheid van schokjes en versnellingswissels is de grootst droombare zaligheid na 300.000 manuele kilometers!
Parkeren lukt zeer makkelijk ondanks de kollossale afmetingen dankzij parkeersensoren voor en achter met projectie op het instrumentenpaneel maar vooral door de achteruitrijcamera. Zonder deze laatste, zou parkeren bijzonder stresserend zijn, want achteraan heb je totaal geen goed overzicht. Door de zeer schuin geplaatste voorruit en de zeer dikke A-stijlen, heb je ook geen goed overzicht als je bijvoorbeeld een rondpunt nadert. Ook de B-stijlen zijn zeer dik, waardoor je naar voor moet buigen om op een veilige manier een steenweg over te steken. De geheel nieuwe Raven luchtvering is fenomenaal. Je kan kiezen voor ultra comfortabel tot wat stugger. Je kan de auto ook hoger op zijn poten laten staan en de auto onthoudt zelf waar, zodat wanneer je nog eens op dezelfde plek passeert, de auto zichzelf verhoogt. Zoiets noem ik geniaal.
Andere comfort verhogende goodies : zeer goed geluidssysteem, zeer goede navigatie van Google Maps met met grote weergave van kaart of zelfs Google Earth op het grote display en vogelperspectief in het instrumentenpaneel, perfecte bluetooth-connectie, basis Autopilot, wat neerkomt op adaptieve cruisecontrol met lane assist, van op afstand open- en sluitbare kofferklep, van op afstand verwarm- en koelbaar interieur, memory seats, internetbrowser, Spotify, YouTube, Netflix (€ 9,99 per maand na een jaar gratis), 4 USB-poorten en 1 12V-poort, brede cockpit, 3 volwaardige zitplaatsen achteraan, panoramadak uit 1 stuk, frunk waar een trolley in past, giga kofferruimte en ruimte voor 2 curverboxen onder de kofferruimte, zeer makkelijk reinigbaar "veganistisch leder", goede lichtopbrengst van de LED-verlichting (al merk ik geen meerwaarde t.o.v. xenon dat ik had op de twee vorige daily's), afleesbare bandenspanning per wiel
Enkele minpunten omtrent enkele van de genoemde comfortgoodies :
Doordat ik beroepshalve ongeveer 100 adressen per week invoer in de navigatie, is deze al 2 x gecrasht. De navigatie blijft goed werken, maar je verliest het geheugen, dus geen recente bestemmingen, thuisadres of favorieten bestemmingen meer. 2 x snel geholpen "over the air" en mij werd geadviseerd om af en toe zelf de geschiedenis manueel te wissen, daar anders na verloop van tijd weer een crash zal gebeuren.
De plaatsing van 2 bekerhouders onder de armsteunen, vind ik zeer ongelukkig. Ik vind het niet ok dat ik moet kiezen tussen mijn drankje een plek geven of m'n rechterarm comfortabel te kunnen neerleggen. Om de bekerhouder te kunnen gebruiken, moet je immers de armsteun achteruit schuiven. Ook zijn de armsteunen voor mij net niet lang genoeg uitgevoerd. De armsteun die voorzien zijn in de deuren zelf, zijn iets lager gepositioneerd, maar stoort in de praktijk niet. Je kan in de middenconsole ook drankjes plaatsen, maar dan staan deze nogal laag en veraf. De middenconsole is erg ruim doordat de versnellingen bediend worden via een hendeltje achter het stuur, net zoals dit het geval is bij mijn vaders 1964 Chevrolet Impala. Het is mij een raadsel waarom bijna alle merken liever deze hendel zien waar een manuele schakelpook zich bevindt.
Jammer is ook dat er geen skiluik beschikbaar is, dat het panoramadak zodanig getint is, dat je er weinig aan hebt. Het handschoenenkastje is redelijk klein en de inhoud heeft de neiging eruit te vallen wanneer het klepje geopend is.
De range bespreek ik lager nog uitvoerig, maar het Supercharger-netwerk is ronduit indrukwekkend. 99 % van Europa is gedekt, de Superchargers zijn altijd open, werken quasi altijd en zijn erg gebruiksvriendelijk, daar je geen pasje nodig hebt; in je auto steken en wachten tot je auto genoeg opgeladen is. Aangezien ik levenslangs en onbeperkt gratis kan superchargen en ik thuis maar aan 3 kW laad (in nieuw te bouwen huis voorzie ik 11 kW en zonnepanelen), wordt mijn auto quasi iedere keer opgeladen aan de Supercharger. Ik heb me al enorm verdiept in de kwestie of dit al dan niet schadelijk is voor de accu en persoonlijk ben ik van mening dat het beter is om niet elke keer te snelladen, maar het je accu zeker niet zal beschadigen en dat het niet bewezen is dat je range ervan significant achteruitgaat. Bovendien is het niet zo dat je na een bepaald aantal laadbeurten minder snel kan laden, het is wel zo dat Tesla auto's met een welbepaalde accu (bvb. de Model S 85D) middels een update allemaal (dus onafhankelijk van hoe deze werden opgeladen) van een tragere laadsnelheid heeft voorzien. Volgens mij eerder om mensen aan te moedigen meer thuis te laden of een nieuwe Tesla aan te schaffen dan om de batterij te sparen. Bovendien geniet ik 8 jaar garantie op de accu zonder km-beperking. Het feit dat Tesla het gratis levenslang en onbeperkt superchargen na afschaffing weer 2 x heeft ingevoerd, doet mij vermoeden dat het toch zo slecht niet kan zijn. De accu is trouwens gekoeld en na 57.000 km merk ik omzeggens geen verlies in range. Het is niet ideaal om 3 of 4 x per week 30 tot zelfs 60 minuten te moeten laden, maar de deal die ik met mezelf heb gesloten, is om mijn tijd daar nuttig te besteden. Ofwel werk ik (in de hotellobby of in mijn auto) ofwel jog ik ondertussen, zaken die ik anders ook zou doen. Ik geef wel toe dat ik uitkijk naar meer thuis laden gedurende de dag of de nacht, maar momenteel gaat het dus niet. Ik heb al trips gemaakt naar Nederland en Duitsland en door de aanwezigheid van de vele Superchargers heb je echt geen last van range anxiety. Je rijdt bvb. 200 of 300 km, je stopt en laadt je auto op terwijl je wat eet of een sanitaire stop doet en je kan zo weer 200 of 300 km rijden. Ik meen dat het de reistijd van de gemiddelde mens(die regelmatig pauze neemt dus) niet per se verlengt.
De airco vinden mijn vrouw en ik te "Amerikaans". Koelt echt te hard en dit in tegenstelling tot de Model S van de schoonouders. Ook vind ik dat je hem te hard hoort blazen in de volautomatische stand.
Waar ik me dood aan erger is het zogenaamde "phantom breaking". De adaptieve cruise control is veel te gevoelig vastgesteld, waardoor deze de auto soms knalhard laat remmen zonder dat daarvoor een reden is. Daardoor is het simpelweg onbruikbaar op alle wegen behalve wegen gescheiden door een middenberm en zonder fietspad.
De achterzijde van de auto is dermate breed dat je vaak net niet in een parkeervak langs de kant van de weg past. Daardoor probeer je extra dicht tegen de borduur van het voetpad te staan, met af en toe jammerlijke schade als gevolg.
Super zijn de keyless entry en de afwezigheid van een startknop. Instappen, auto in drive en weg ben je!
Het laatste vermeldenswaardige punt is dat je om de zoveel maanden een gratis update krijgt "over the air". Na een half uurtje is je auto voorzien van soms wel echt zinnige vernieuwingen zoals iets meer pk, een middels een pincode afsluitbaar dashboardkastje, verbeterede luchtvering, herkenning van verkeerslichten en snelheidsborden...
PRESTATIES
Het exacte cijfer is niet bekend, maar aangenomen wordt dat mijn auto minstens 450 pk en 750 Nm koppel heeft. De auto zou in 3,9 sec van 0 naar 100 km/u accelereren. Dat laatste doe je eigenlijk alleen maar om indruk te maken op je passagier(s). Feit is wel dat inhalen en straten kruisen véél veiliger gebeurt en als je als eerste aan de rode lichten staat, je al 100 m ver bent voordat je buur vertrokken is en dat met 10 % indrukken van het gaspedaal.
De standaard 4x4 verhoogt de grip en verhindert elke vorm van wielspin. Nooit wil ik nog een voorwielaangedreven auto.
Wat mij minder bevalt is het feit dat de auto zwaar op de neus wordt wanneer scherpe bochten worden genomen, zoals rondepunten en bochten van 90°. Wanneer je grote bochten pakt op snelwegen, afritten of landelijke routes valt dit absoluut niet op. De auto is wel eerder onder- dan overstuurd en aan het slijt van de banden leid ik af dat het eerder een voorwielaangedreven auto is en de achterwielen bijspringen bij gebrek aan grip van de voorwielen.
RANGE
Deze bedraagt volgens de WLTP-testwijze 610 km.
In de praktijk zit het wel wat anders in mekaar. Tesla adviseert om je auto niet te vaak boven de 90 % op te laden en niet te vaak onder de 10 % leeg te rijden. M.a.w. je doet het als goeie Tesla-rijder meestal met maximum 80 % accucapaciteit. Sinds kort hou ik bij hoeveel km ver ik in de praktijk kom, maar dit is dan bij herfstweer van pakweg 10° C. Met mijn gebruik (hoffelijk, rustig, maar doorrijdend en tot 40 ritten per dag van gemiddeld 15 min.) geraak ik 350 km ver op een lading van 80 %. Zo zou ik dus 440 km ver geraken in theorie. Midden juni 2020 ben ik overdag teruggekeerd van Nederland tijdens een warme dag. Zoals jullie weten, mag je dan maar 100 km/u. Toen heb ik 430 km gehaald uit een lading van 80 %, omgerekend 540 km op een volle accu. Kortom, veel hangt af van je rijstijl, gebruik, temperatuur buiten, temperatuur accu... maar voor de meeste mensen is 350 km meer dan voldoende, zelfs om op reis te gaan. Nu zie ik wel veel andere auto's op de markt komen, met een (veel) lagere range. Dat samen met een veel slechtere (snel)laadinfrastructuur, doet mij wel beslissen voorlopig nog bij Tesla te zweren. Hoedje af voor mensen die met een E-Tron of I3 ver op reis gaan. Het lukt ongetwijfeld, maar het zal onmetelijk veel minder comfortabel zijn dan met een Tesla qua range en laden.
Het overall verbruik is 191 Wh/km (tijdens de rit vanuit Nederland was dit 155 Wh/km).
AFWERKING EN BETROUWBAARHEID
Ik heb nog nooit een professionele review gelezen die niet aanstipt hoe slecht Tesla's afgewerkt zijn. Ik ken al 5 jaar de Model S van mij schoonvader en nu dus ook mijn eigen auto en kan u met de hand op het hart drukken, dat deze zeker niet slecht zijn afgewerkt en geen rammelbakken zijn. Ik meen dat ik recht van spreken heb met een BMW E30 en een Mercedes in bezit en m'n vrouw rijdt met een VM en heeft ook een E30. Hiervoor reed ik dus Audi en Mercedes als daily. De gebruikte materialen zien er ietsje minder sjiek uit misschien, maar komen niet minder duurzaam over. Ik vind dat het erg vergelijkbaar is met de vorige generatie Volvo's (eigenlijk ook van wegligging). En eerlijk gezegd zag het interieur van mijn vaders 2001 Volvo V70 met 265.000 km stukken beter uit dat dan dat van mijn schoonvaders 2001 Audi A6 met 167.000 km...
Dit neemt niet weg dat ik binnenkort wel voor de 4de keer mijn Tesla naar het service center zal brengen. Toen ik de auto pas 1 week had, werden de vloertapijten vooraan kletsnat. Ik heb de auto 6 dagen moeten missen en kreeg als vervanger een Model X (zonder omnium/full casco! pure schande), die mij enorm beviel behalve de range. Een of andere buis van de airco was verkeerd aangesloten en de tapijten moesten gedroogd worden. De tweede keer deed ik de auto binnen omdat ik een rammel hoorde achter het grote scherm, evenals een rammel in het onderstel, ik te maken had met enorm piepende voorruiten bij openen en sluiten (auto heeft stijlloze deuren dus ik hoorde 80 x per dag piepende ruiten - nooit het nut ervan gesnapt behalve bij een cabrio uiteraard), verkleurd Tesla-logo en slechte montage van de linker spiegel. Niet alle puntjes werden echter opgelost, waardoor ik de auto een derde keer binnen moest doen en hierbij ook had opgemerkt dat mijn rechter dagrijverlichting niet volledig brandde. Alles werd toen goed opgelost, maar nu heb ik kleurverlies opgemerkt in de dagrijverlichting links vs. rechters, reden waarom de auto binnenkort een vierde keer binnen gaat. Gelet op de prijs tolereer ik dit niet.
Het klopt dus wel dat de kwaliteitscontrole van Tesla niet te vergelijken is met dat van de overige merken, maar als je je auto een paar keer binnensteekt, brengen ze het wel kosteloos in orde en zowel deze van mijn schoonvader als de mijne hebben ons nog niet laten staan.
KORTOM : Naast de E30 die ik 5 jaar heb en de W124 die ik al 8 jaar heb, heb ik nu eindelijk een daily die me geheel bevalt, maar ik ben niet te fier om ook de mindere punten te benoemen. Ik hoop dat ik jullie een informatieve review heb gegeven en hoop dat haatreacties uitblijven. Als je anti-EV of anti-Tesla bent, dan hoor je geen Tesla-reviews te lezen! Als je vragen hebt of iets kan verduidelijken, lees ik dat graag in de comments. Ik zal de review ook regelmatig aanvullen tot ik de auto van de hand doe.
2 JAAR IN BEZIT
- 92.000 km
Inmiddels heb ik de auto twee jaar en wordt het tijd om jullie nog eens een update te geven.
Sedert mijn vorig verslag ben ik nog 3 x langs het Servicecenter geweest. Op een gegeven moment ging het airbag-icoontje op het dashboard branden en werd gemeld dat ik contact moest opnemen met een Servicecenter. Even gebeld en de man aan de andere kant van de lijn kon m'n auto uitlezen en zei dat er iets aan de hand was met een airbag-sensor en dat daardoor m'n airbags niet werkten. Slik! Ik kon telefonisch heel vlot een afspraak maken voor een tijdstip kort daarna. Daarbij werd de sensor onder garantie vervangen. Beetje rare affaire, want het is niet zo dat ik een paaltje of wat dan ook had geraakt. Niet zo lang daarna stap ik 's morgens in m'n auto en zie en hoor ik dat de klink van de chauffeursdeur kuren heeft. Zoals ik al zei moet ik beroepshalve enkele tientallen adressen per dag bezoeken en met het vorderen van de uren, ging het van kwaad naar erger. Opeens kon ik de deur niet meer openen van buitenaf en moest ik dus instappen via de passagiersdeur. Finaal wou de deur niet meer in het slot; ze sprong steeds vanzelf weer uit het slot. Ook hier gebeld naar het Servicecenter. Ik mocht de auto meteen brengen en ik was ook dicht in de buurt. Men kon me wel geen leenwagen meegeven wegens Corona. Hier heb ik wel even flink doorgepraat. Ik heb gezegd dat ik absoluut een leenauto moest hebben, daar mijn andere auto's niet in de LEZ van de stad waar ik die dag moest zijn binnen mochten en ik niemands auto zo plots kon lenen. Men bleef maar hameren op het feit dat het echt niet kon. Dan heb ik gezegd dat het een dure, bijna nieuwe auto betreft en dat het zeer bedenkelijk is dat de klink het nu al en van de ene dag op de andere het begeeft. Meneer stond er ook van te kijken wan het betreft al de derde generatie klink. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik echt een leenauto moest hebben, al was het een splinternieuwe Tesla of een wrak, als het maar de stad binnen mocht. En plots kon er wel een auto voorzien worden. Uiteindelijk heb ik m'n werk kunnen doen met een rode pre-facelift Model S P85. De auto reed voor z'n leeftijd en 160.000 km echt perfect, maar de zetels zaten veel minder lekker.
Bij mijn alle-merken garage ook 4 nieuwe zomerbanden laten steken. Ik hou nauwgezet bij hoeveel kom ik met elke set heb gereden en ik heb exact 50.000 km met de zomerset kunnen doen. Gelet op het aantal pk (het zou 650 pk zijn volgens Bjorn Nyland en dus niet 450 zoals ik dacht), het hoge gewicht en mijn vele stedelijke ritten, heb ik geopteerd voor dezelfde banden, meer bepaald Michelin Pilot Sport 3 extra load. Hiervoor was ik € 864,00 kwijt. Alle 4 de banden waren dankzij het roteren gelijk versleten en echt wel tot op de indicatieblokjes. De dag voordat ik de banden zou laten monteren, stond ik iets te eten naast de auto, die met gedraaide wielen stond geparkeerd. En opeens zag ik dat de band die rechtsvoor zat op talloze plaatsen letterlijk brokken rubber had verloren! Nog nooit zoiets gezien! Ik heb er een foto van bijgevoegd voor de geïnteresseerden. Het vertrouwen in Michelin was (en is) helemaal zoek, maar m'n garagist had de banden al in huis gehaald... Dus toch maar laten steken, maar hierna ga ik voor een ander merk. Wel jammer, want ze zijn stil, kleven goed enz...
Sedertdien (en dat mag ook wel) heb ik zorgeloos enkele tienduizenden kilometers kunnen maken. Je leest het vaak over Tesla's dat je in het begin toch tegen enkele foutjes aanloopt, die dan kosteloos worden rechtgezet en je dan vertrokken bent voor een lange zorgeloze periode; fingers crossed!
Aangezien ik geen zonneschermen kon vinden en m'n zoontje vaak last heeft van de zon, heb ik beslist de ramen te laten tinten. Er werd Xpel XR20 geplaatst, daar deze zorgt voor warmtewering en uv tegenhoudt. Dit kostte € 339,00. Vanaf dag 1 stoorde ik me ook aan het vele chrome, dus meteen ook gekozen voor een chrome delete. Daar de wrapper een kameraad van me is, de vriendenprijs van € 726,00 hiervoor bekomen. Ik ben blij als een kind met het resultaat! Kijk maar naar de foto's. De auto is zoveel mooier met die donkere ruiten en zwarte strips, het is alsof ik een andere auto heb gekocht! Wel heb ik ervoor gekozen de Tesla-logo's voor en achter en de T E S L A-letters tussen de achterlichten in het chrome te laten. Nu zou ik natuurlijk ook graag de grotere wielen hebben om het hele plaatje af te maken, maar ik heb dus nieuwe banden gestoken. Plus dan kost elke bandenwissel een heel stuk meer, moet ik een nieuwe set velgen kopen, wordt het comfort en de range wat minder, dus ik kan er (voorlopig zeker) aan weerstaan. Ik vin de 19 inch wielen ook echt wel mooi. Ik heb ook de indruk dat mijn Raven-versie wat lager ligt dan voorheen, dus vind de "kleine" wielen niet storend.
Even geïnformeerd bij Tesla hoe het nu zit voor onderhoud. Ik kreeg een duidelijke mail terug, meldende dat onderhoud niet verplicht is en dus geen invloed heeft op de garantie, maar dat ze wel een beurt adviseren om de 2 jaar ongeacht de km-stand, met opgave van wat dan allemaal wordt gedaan. Daar ik altijd zeer zuinig ben op m'n spullen, heel vaak hoest door overgevoelige luchtwegen en allerhande allergieën en we met het gezin een autoreis hadden gepland eind augustus, heb ik ervoor geopteerd de auto te laten nazien en vooral het interieurfilter te laten vervangen. Mag denk ik wel na 90.000 km. Dit betreft dus het laatste bezoek aan het Servicecenter. Aangegeven dat ze het volgende niet mochten doen : ruitenwisservloeistof vervangen, ruitenwissers vervangen, batterij autosleutel vervangen en de banden roteren. Dat zijn dingen die ik zelf al heb gedaan en zal blijven doen. Ook had ik aangegeven dat de auto vooraan steeds kreunt/kraakt wanneer je vanuit P naar D of R gaat en uit een parkeervak manoeuvreert. Dit werd nagekeken en Tesla kon niks vinden en meent dat het de remblokjes zijn die nog even contact maken met de schijven. Pure onzin en helaas werd ook € 55,00 + BTW hiervoor aangerekend. In totaal was ik € 310,50 kwijt, wat ik prima vind na 90.000 km en 2 jaar.
En dan eindelijk met de auto op reis gegaan. Volgens A Better Route Planner kon ik de afstand van 775 km overbruggen mits één enkele laadstop. Echter, mijn blaas en/of m'n zoontje eisten dat eerder werd halt gehouden, dus zowel in het opgaan als in de terugkeer 2 x een laadstop gedaan. Wel heb ik eens 397,5 km gereden tussen 2 stops; toen was ik met 99 % SoC vertrokken en had toen nog 21 % ver (zie foto). Ik kon dus de volgende SuC halen die 50 km verderop lag en dan zou ik nog + 10 % SoC hebben gehad. Ik vind dit zeer goed! Over de 1.600 km die ik heb gemaakt, haalde ik een verbruik van 175 Wh/km en dat met een volgeladen auto. Wel gold bijna overal een snelheidslimiet van 110 km/u. Tijdens 1 stop heb ik even in de rij moeten staan. Ik had niet goed m'n huiswerk gemaakt en had een SuC gekozen met maar 8 stalls, die allemaal bezet waren. Dit had ik nochtans kunnen zien vanuit m'n auto en daar zal ik in de toekomst beter op letten. Mijn vrouw en ik ervaarden de auto als ultra-goed tijdens de rit. De airco deed z'n werk, de GPS zocht een goeie weg uit, de boksen klinken goed en de auto spoort zo waanzinnig goed. Je hoeft bijna geen stuurcorrecties uit te voeren. Wat een verschil met m'n A5 die zich in elk spoor trok met geweld. De zetels zitten zo lekker zacht, de luchtvering is zo lekker zacht, de auto is zo lekker stil, ik meen te weten hoe een Rolls min of meer zal rijden. Ik was op reis samen met o.a. m'n schoonouders, die rijden met een 6,5 j oude Model S 85D met 144.000 km op de teller. Beiden laadden we onze accu's op tot 100 % SoC aan de destination chargers van het hotel. De mijne gaf dan een range van 563 km aan en die van m'n schoonouders 398 km. Tesla heeft dus op 4 j tijd een winst van bijna 50 % aan range geboekt. Ook snellaadt mijn auto nog zoals het hoort, terwijl de oudere flink begrensd werd door Tesla. Dit maakt dat ik wel véél sneller kan reizen. Toen de auto veel nieuwer was, heb ik ook eens de batterij geheel vol geladen en toen gaf deze een range aan van 578 km. In maart 2020 op een km-stand van 27.500 km was het 560 km (minder dan onlangs dus). T.o.v. de 578 heb ik dus te maken met een degradatie van 2,5 %. Maar het is normaal dat een auto tijdens het eerste half jaar een 3-tal % van z'n range verliest, dus eigenlijk heb ik geen enkele degradatie so far en dat met steevast snelladen. M'n schoonvader kende in het begin een range van 425 km en nu dus 398 km oftewel een degradatie van 6,5 % en ook met steeds snelladen.
Concluderend : toch weer 2 mankementen meegemaakt, die wel weer vlot en gratis onder garantie werden opgelost. Maar dit maakt me zeker niet blij en ik hou m'n hart vast voor de toekomst. Maar ik kan er de auto niet voor wegdoen ook, ik zou er teveel op verliezen, plus de auto zit echt in m'n hart itt m'n vorige 2 daily's. Ik ben echt héél erg blij met deze auto, ondanks z'n mankementen. Ook zal ik er bij de volgende auto op letten dat deze met wat meer plezier wat scherpere bochten neemt, want hier voel je echt dat de auto liefst rechtdoor wil. Pas op, dit betekent niet dat hij onderstuurd is, het is eerder dat het stuur zwaar wordt als je op snelheid een grote omwenteling wil maken, alsof hij je wil laten voelen dat hij rechtdoor wil. Dit doet wel afbreuk aan het rijplezier en is net het omgekeerde van wat ik ervaar in m'n BMW 318 iS (E30). Voor de rest ziet de auto er nog als nieuw uit zowel vanbinnen als vanbuiten en is er ook niets dat piept of kraakt. Ik snap echt niet waarom de vakpers steeds zo negatief schrijft over de afwerkingsgraad... Je zou haast een hidden agenda gaan vermoeden.
Als jullie vragen of opmerkingen hebben, lees ik ze graag hieronder! Na de nodige kilometers of wanneer er zich iets vermeldenswaardigs voordoet, schrijf ik weer een verslag.
NAAR DE SNEEUW
- 108.500 km
Vorige week met de Tesla gaan skiën in Oostenrijk (St. Anton). Op voorhand kan je niet inschatten hoe koud het zal zijn en hoeveel wind er zal staan en ook niet hoeveel mede-Teslarijders dezelfde baan zullen nemen. Daarom besloten om op Kerstdag te vertrekken op de 30e terug te keren; en dat is goed uitgepakt!
Via de Tesla Trip Planner en A Better Route Planner vooraf heel wat gepuzzeld. Waar ik op gelet heb is het aantal laadpalen per Supercharger én of de Supercharger een V2 of V3 betreft. Als je bvb. een Supercharger kiest met 30 ipv 8 laadpalen is de kans veel kleiner dat er een wachtrij zal staan. En mijn auto is voorzien van de mogelijkheid om aan V3-Superchargers (d.m.v. een CCS-transformator) te laden, waardoor je de volle laadcapaciteit kan benutten en je niet moet delen met de Tesla naast je. Aan de Supercharger in Metz bevond zich ook een laadstation van Ionity. Tijdens mijn laadsessie heeft er 1 Tesla kort moeten wachten alvorens hij kon gaan laden. Maar aan Ionity stonden er wel 4 te wachten! (Zie foto van mijn auto als enige aan de V3 in Sulz-Vöhringen.)
De totale afstand van de enkele reis bedroeg 850 km. Deze werd steeds d.m.v. 2 tussenstops gereden. Zo bedroegen de afstanden tussen de stops 270 tot wel 340 km. Dat betekende 3 à 4u rijden en dan konden m'n vrouw en ik wel even een pauze gebruiken. Het verbruik over de 1.700 km was verbazingwekkend laag, nl. 203 Wh/km oftewel 20,3 kWh/100 km (zie foto, waarop je ook het overall verbruik van 188 Wh/km oftewel 18,8 kWh/100 km). De temperaturen waren rond het vriespunt in de heenreis, maar heel warm in de terugreis. Door de grote 100 kWh-accu, het lage verbruik en de Superchagers zijn (zelfs winterse) reizen met deze auto perfect te doen. Beide ritten duurden 10u. Ik denk dat je met een dieselwagen misschien een half uurtje rapper ter plekke bent, mits je ook 2 x een pauze neemt.
In St. Anton is er een Supercharger met 10 palen, maar ik kon (gratis) aan het Hotel laden middels een 22 kWh-paal (zie foto van Auto op de winterwielen).
Voor de zekerheid had ik van een vriend die voorheen Model S reed (en nu Model X) een set sneeuwkettingen overgekocht, maar heb ze dus niet nodig gehad. De auto zelf is weer 100 % bevallen. M'n vrouw - die niets met auto's heeft-, heeft aan de rest van het gezelschap wel 3 x gezegd wat voor fijne auto het is en dat het een zeer fijne manier van reizen is. De weglegging op de snelweg is absurd goed, dit zou je zelf moeten ervaren. De auto rijdt écht als op rails en behoeft nooit stuurcorrecties, waardoor er echt rust heerst. De zetelverwarming aan, podcast op en voor je het weet ben je ter plekke. Ik blijf lezen en horen hoe slecht een Model S rijdt en hoe slecht hij in mekaar zit, maar volgens mij heeft iedereen het dan over de allereerste 85 uit 2012... Mijn auto zit prima ineen, nog steeds kraakt of rammelt er niets, je zit erin als een vorst en de weglegging is supergoed, enkel niet sportief. De 85D uit 2015 van mijn schoonouders rammelt ook niet, rijdt ook fijn, maar heeft wel heel veel minder lekker meubilair. Ook zijn er heel andere interieurmaterialen gebruikt, maar het is niet dat één van de twee er cheap uitziet. Ik zou denken dat het de autopers is, die dit verzint, maar gisteren las ik hier op AW nog een review van een E-tron-rijder, die voorheen een Model S reed en zijn auto beschreef als "de auto was K*T, maar de IT was top". Soit, ik kan maar zeggen wat weet...
Waar ik me tenslotte weer aan geërgerd heb, is hoe je ruitensproeiervloeistof moet bijvullen. De vulopening is dramatisch slecht gelokaliseerd (zie foto), maar dit is met de facelift wel verbeterd heb ik gezien.
CITYTRIP
- 133.500 km
Toen m'n auto ongeveer 115.000 km had, heb ik deze nog eens naar het service centrum gebracht. Ik hoorde al eventjes een doffe klop rechtsachter wanneer ik over een put of bult reed. M'n broer die eens op de achterbank meereed, merkte het zelf ook op. Voor de veiligheid toch maar eens laten nakijken. Nog voordat ik de auto had afgezet, kreeg ik al een bericht in de app dat Tesla meende dat de achterste veerpoten zouden moeten vervangen worden en dat dit € 2.700,00 zou kosten (slik). De auto dus 's avonds achtergelaten en een brief op het dashboard gelegd, met de vraag om toch minstens de auto zélf te bekijken en mij eens te bellen of mailen alvorens grote kosten te maken. Ik kreeg vervolgens een mail waarin werd gesteld : "Wij hebben uw wagen nagezien en een testrit uitgevoerd ter controle van het voertuig. Hieruit hebben we opgemerkt dat beide veerpoten achteraan vervangen dienen te worden om het geluid weg te hebben, maar het voertuig is volledig veilig om te rijden. De keuze is volledig aan u of u al dan niet wenst om deze te laten vervangen. Beide veerpoten dienen vervangen te worden vanaf 80.000 Km omdat er bij dergelijke kilometers slijtage op beide veerpoten zit, veiligheidshalve dienen ze beide vervangen te worden, dit om de veiligheid en stabiliteit van de wagen te garanderen. We hebben de ophanging nagezien en deze is voor de rest volledig in orde. Kan u ons laten weten of u de herstelling al dan niet wenst uit te voeren?" Na wat heen-en-weergemail, waarbij werd bevestigd dat de veiligheid echt niet in gedrang zou komen bij niet-vervanging, besloten om voorlopig dus niet over te gaan tot vervanging. Ondertussen zijn we 18.500 km verder en is de toestand niet verergerd. Even terzijde vind ik het persoonlijk totaal geschift dat het volgens Tesla normaal is dat je elke 80.000 km de achterste veerpoten zou moeten vervangen. De prijs hiervoor vind ik nog geschifter. Ben nu benieuwd hoeveel km ik nog verder kan rijden, voordat ik de kosten toch moet gaan maken.
Voor het overige - gelukkig - geen mankementen of kosten gehad, terwijl de kilometers er toch vlot bijgeschreven worden.
Vorige zondag met 2 vrienden naar Berlijn gereden voor een concert. 2 dagen erna al teruggekomen. Ondanks dat dit een reis van 2 x 850 km betreft, vond niemand van het gezelschap de reis vermoeiend. Zoals steeds bevestigt de auto ultra-lekker te rijden op de snelweg. In Duitsland 2 x geprobeerd de topsnelheid van 250 km/u aan te tikken, maar beide keren vond ik het genoeg geweest bij 235 km/u. Er reed toch betrekkelijk veel volk rond, mijn geest kan het allemaal niet zo goed meer volgen bij + 200 en de remmen zijn ook niet de beste van de klas. Vaak lees je dat EV's heel snel accelereren van 0 naar 100, maar dat het daarna veel minder wordt. Ik vind dat mijn auto ook boven de 100 zéér snel blijft versnellen. Voor het overige 150 km/u gereden op de Freie Fahrt. Boven die snelheid werkt immers (helaas) de cruise control niet meer en het is een goed compromis tussen vaart maken en toch nog een acceptabel verbruik en dus range behouden. De hele rit werd afgeklokt met een verbruik van 188 Wh/km oftewel 18,8 kWh/100 km. Tijdens de rit passeerde ik voldoende Superchargers en eenmaal deden we een afstand van ongeveer 370 km tussen 2 laadbeurten. Wat wel opmerkelijk was, is dat de auto aangaf dat de Supercharger van Moers 40 laadplekken had, daar waar het er in realiteit maar 8 waren. Gelukkig plek genoeg. Helaas waren we aldaar om 11.15u en kon je in het Van Der Valk hotel maar iets eten (brunch) vanaf 12u. Dat zagen we niet zitten, maar een drankje op het terras wel. Toch kwam er niemand onze bestelling opnemen, ook niet als we het binnen gingen vragen.
Bij thuiskomst eens een dag gewerkt met de bedoeling het verbruik zo laag mogelijk te houden. Dit resulteerde in 438,8 reële kilometers op een lading van 90 tot 10% aan een verbruik van 149 Wh/km oftewel 14,9 kWh/100 km. 438,8 km met 80 % accu betekent 548,5 km op 100 % accu. Zo zie je maar de gigantische impact van het weer en je rechter voet.
Deze zomer staan er nog 2 trips naar Berlijn en eind september een gezinsreis naar Italië op het het programma. Daarna breng ik weer verslag uit, tenzij er voordien nog iets te melden valt.
NIEUWE SCHOKDEMPERS EN AANDRIJFASSEN
- 170.500 km
Eind september nog met het hele gezin naar Piemonte geweest; ging als vanouds perfect zonder al te veel voorbereiding. Daar onze pasgeborene mee was, de heenreis over 3 dagen gespreid en onderweg steeds geslapen in een hotel vlakbij superchargers. Op de bestemming mocht ik gratis laden. De schoonouders waren mee met hun 2015 Model S 85D. Die laadt een heel stuk minder snel, maar heeft toch nog een aanvaardbare range, dus er valt zeker nog mee te reizen.
Ondertussen werd het geklop rechtsachter stilaan toch erger en erger, waardoor ik beide achterste schokdempers heb laten vervangen op een km-stand van 169.355. Bovendien werden de aandrijfassen van de voorste motor vervangen, maar ik een trilling gewaar werd bij accelereren boven 50 km/u en hard geklapper bij volgas. Tesla meldde dat dit al eens kosteloos werd vervangen op mijn auto en nu namen ze ook een deel van de kosten voor hun rekening. Het internet staat vol over deze zogenaamde 'halfshafts', dus persoonlijk vind ik het schandalig dat ze dit niet in orde krijgen na 10 jaar... Ik neem me nu voor nog rustiger te rijden, om deze assen zo lang mogelijk te kunnen laten meegaan. In totaal € 3.065,00 kwijt, wat wel pijn doet. Anderzijds ben ik blij toch nog 55.000 km meer met de schokdompers te hebben gereden en heb ik voor het overige nog niet echt kosten gehad benevens banden. Het kosteloos superchargen compenseert ook veel natuurlijk. Wat dat betreft merk ik zeker geen groot verlies van range en de auto laadt nog steeds even snel (of traag, zoals je wil) op als toen hij nieuw was.
Samenvattend : ik vind het nog steeds een heerlijk rijdende auto, die het altijd doet, maar toch ook niet honderduizenden kilometers kostenvrij is (waren al m'n vorige auto's trouwens ook niet, behalve dan de VW GOLF van m'n vrouw) en als er wat aan is, kost het meteen erg veel. We nemen dit mee voor de toekomst, maar voorlopig rijden we verder!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasiondubbeltest: Tesla Model S vs Jaguar I-Pace

Tesla Model S wordt cabriolet dankzij Ares Design

Tesla verlaagt prijzen Model S in Nederland

Porsche 911 Turbo S vs. EV's - Dragrace

Tesla Model S Long Range - Eerste Rijtest
