Tesla Model S 85 Performance – 2013 – 346.756 km - Klokje Rond

Besparen is genieten

67 reacties

Video
AutoWeek 40 2021
AutoWeek 40 2021

Je leest het in AutoWeek 40 2021

Van wekelijks voor tachtig euro tanken naar gratis laden is sinds eind vorig jaar realiteit voor Gino Coppens. Hij kon toen de Tesla Model S van zijn vader overnemen. Dat maakt de dagelijkse rit van Etten-Leur naar Barendrecht veel plezanter. Geen olielekkages, stotterende motor of stroef schakelende versnellingsbak deze keer. Maar er is vast wel iets te mekkeren, na bijna 350.000 km.

Coppens senior behoorde echt tot de Tesla-pioniers in Nederland, getuige het bouwjaar van deze Model S. Gino: “Dat klopt, het merk was toen nog maar net bekend en nauwelijks verkrijgbaar. Mijn vader reed altijd bijzondere auto’s. Voor deze Tesla had hij een Cadillac SRX en begin 2013 had hij zijn oog laten vallen op de Fisker Karma. Totdat ik een filmpje van de Tesla Model S tegenkwam en we erin slaagden in Eindhoven een proefrit te maken met een exemplaar dat speciaal uit de VS was gehaald. Je snapt het al: we waren meteen verkocht en de bestelling werd geplaatst.

In november was het zover en konden we de auto ophalen. Vooral in de beginperiode had je er enorm veel bekijks mee.” In 2020 ging Gino’s vader op zoek naar een nieuwe auto en maakten ze proefritten met de Porsche Taycan en Audi E-tron. “Daarna ook met een Tesla Model S Long Range en die is het uiteindelijk geworden. Toen besloot ik om de zijne over te nemen. Ik ken de hele historie en heb alle vertrouwen in de techniek. Sterker nog, ik zou met mijn ogen dicht een Model S durven te kopen met zeven ton op de klok”, aldus Gino. Bij de auto zijn in het begin de motor en het accupakket onder garantie vervangen, vertelt hij. “Een medewerker van Tesla maakte ons erop attent dat de motor een bijgeluid produceerde, het was mijn vader nog niet eens opgevallen. Deze versie heeft één motor. Die ligt achterin en levert meer dan voldoende vermogen, maar daar hoef ik jullie niets over te vertellen.”

LADEN GAAT TRAGER

Die enorme hoeveelheid pk’s (422 om precies te zijn) vormde in combinatie met de leeftijd van de bestuurder nog een klein probleem. “Bij de verzekeringsmaatschappij gaan dan meteen de alarmbellen af”, vertelt Gino. “Dat kwam neer op een premie van € 600 per maand. De enige optie is nu om nog een paar jaar op naam van mijn vader te rijden.

Die houdt mij trouwens goed in de gaten. Zo reed ik in het begin een keer 180 km/h op een 80weg. Mijn vader belde mij ineens op en sommeerde mij om de auto heel snel aan de kant te zetten. Ik was even vergeten dat hij mij via de app precies in de gaten kan houden. Niet dat hij dat continu doet hoor, dit was puur toeval.”

De eerste paar weken was Gino naar eigen zeggen in de zevende hemel, ook al kende hij de auto best goed. “Maar als hij van jezelf is, rijdt het ineens toch heel anders. Vaak vrienden mee en even demonstreren hoe snel hij optrekt. Nou, dat heb ik geweten!” De eerste set banden was na 15.000 kilometer totaal versleten. Daarna ging Gino rustiger rijden.

Hij gebruikt hij de auto vooral om dagelijks mee van Etten-Leur naar zijn werk in Barendrecht te rijden. “Als ik heel erg goed mijn best doe, kan ik zonder ook maar één keer te remmen op mijn werk komen. Onderweg maak ik dan af en toe een laadstop bij de superchargers in Dordrecht en die tijd kan ik benutten om alvast wat werk te doen. Het laden gaat niet meer zo snel als in het begin. Het is nu maximaal 130 kW en gemiddeld haal ik ongeveer 360 kilometer uit een volle accu.”

SCHEELT !

Gino kan zijn auto via de app en Google Maps exact volgen. Dat zien we als keurmeester JoepSchuurman al een poosje weg is voor zijn proefrit. Dat elektrisch rijden een soort zalvende werking heeft voor de rijstijl blijkt wel als we Gino naar zijn ervaringen vragen. “Het is totaal anders rijden en je bent onbewust ook meer met het verbruik en het bereik bezig. Niet op een zenuwachtige manier, ik zit gewoon met een andere mindset achter het stuur. Zeker op lange reizen, zoals onlangs naar Italië. Vroeger was dat voor mij pas stoppen na 750 kilometer om te tanken.

Nu rijd ik met een gemiddelde van zo’n 115 km/h, dat is de ideale snelheid qua verbruik en laadstops. Eigenlijk is het heerlijk relaxed reizen op die manier en onder aan de streep ben je niet eens zo gek veel langer onderweg. En ik kon in het centrum van Verona parkeren en tegelijkertijd laden. Wat wil je nog meer? Ik ben nu minstens ! 3.000 per jaar voordeliger uit. Laden bij de Superchargers van Tesla is gratis, wegenbelasting betaal ik niet en de onderhoudskosten vallen tot nu toe mee”, aldus Gino. Wat dat laatste betreft, heeft Joep helaas minder goed nieuws. Er zit wat werk aan het onderstel en de remmen. Geloof het of niet: de schijven zijn nog nooit vervangen.

Een nadeel van dat weinige remmen is dat de remtangen vast gaan zitten. Die moeten dus af en toe uit elkaar en worden gesmeerd. Het onderstel heeft het ook zwaar te verduren door het hoge gewicht. Desalniettemin petje af voor deze ruim acht jaar oude Tesla met ruime praktijkervaring. We snappen wel waarom Gino zo enthousiast is.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Voor de Tesla een twijfelende blik vanwege de matige remmen en de versleten draagarm. Technisch gezien vind ik het wel een prestatie. Als de auto iets beter was onderhouden, had er zeker een duimpje in gezeten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Tesla
Model Model S 85 Performance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 88.700

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 310 kW / 422 pk
Maximaal koppel 600 Nm
Accu capaciteit (bruto) 85 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.970 mm / 1.964 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.960 mm
Massa leeg 2.100 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/35R21Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,6 s

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum