Tesla Model S 85 Signature Performance (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model S 85 Signature Performance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Jongens DroomMachine
- 127.500 km
2012, De introductie van de Tesla S op de markt.
WAUW, wat een gave auto dacht ik toen, maar de komende jaren niet voor deze meneer gezien de prijs.
2022, Ik zit op vakantie in Frankrijk te genieten van de zon en mijn Volvo V60 terwijl ik een advertentie van een Tesla S P85 voorbij zie komen van een particuliere eigenaar bij mij in de buurt thuis.
Oh jee, das wel echt een "koopje" maar helaas zit ik te ver weg.
Toch contact opgenomen en de man wil hem wel reserveren tot ik thuis kom.
In de tussentijd ga ik naarstig op zoek naar alle mogelijke technische info die er over de auto te vinden is. Je moet toch wat op zo'n camping....
Dat blijkt de innerlijke gemoederen toch wel enigszins te beroeren.
Afhankelijk welk medium je leest, komen er toch wel wat minpunten voorbij en ik begin wel enige twijfel te krijgen of dit nou eigenlijk wel zo'n goed idee is.
De verkoper bleek de eerste eigenaar te zijn en had weinig tot geen problemen ondervonden (te checken via de Tesla app) maar begreep mijn Tesla fobie wel een beetje en stelde dat alle negatieve info vaak van een site afkomt (het Tesla forum) waar voornamelijk alleen maar negatieve zaken naar voren komen en weinig of geen goede.
Beetje het zelfde als werken op de eerste hulp, daar zie je in de regel ook geen gezonde mensen binnen komen.
Gezien de lage km stand en nadat ik de verkoper aan de tand had gevoeld inzake zijn laadgedrag t.o.v. de accu etc. durfde ik het toch wel aan.
What's life without a little danger...
Oke, de auto begint nu misschien ietsje gedateerd te raken en dan met name het interieur zoals de stoelen en ook qua safety gadgets ga ik er wel iets op achteruit in vergelijking met mijn 2015 Volvo V60 Twin Engine.
Zo is er bijvoorbeeld geen automatische afstand bepaling tot je voorganger in de cruise control mode en moet je zelf de cruise control aanpassen of uitzetten om niet te botsen.
Lane departure warning? Vergeet het.
Inhaal waarschuwing in de zijspiegel? No way.
Emergency brake bij te dichtbij komend obstakel? Noop.
Let wel dit is een 2013 model en geen latere van 2016 die dat wel allemaal heeft.
Mis ik deze handigheidjes? Ja en nee.
Ja, want je raakt snel gewend aan het automatisch afstand houden op de cruise control.
Nee, ik rij nu weer veel bewuster en heb meer het idee dat ik weer "auto rij" en geniet bovendien gewoon van de auto zelf.
De tesla S is een cruise schip, een slagschip en een echte Amerikaanse cruise bak. Ergens waan je jezelf wel weer terug in de jaren 50.
Je zoeft met het apparaat over s'Heeren wegen zonder al te veel haast oftewel binnen de door big brother gestelde snelheids limieten.
Je voelt wel dat de auto wat zwaarder is maar qua rijden merk ik daar niet zoveel van door het lager zwaartepunt.
De besturing is uitstekend. Er zijn overigens 3 verschillende besturingsmodes maar ik heb het verschil nog niet kunnen ontdekken.
De stoelen zijn versie 1 en zien er eigenlijk best wel een beetje goedkoop en campingachtig uit.
Sterker nog, bij de eerste aanblik dacht ik nog "die zijn volgens mij gemaakt voor amerikaanse dikke achterwerken" gezien de breedte.
Toch zitten ze veel beter dan ik verwacht had al had het zitgedeelte misschien iets meer achterover gemogen bij het instellen. Gezien de zijdelingse ruimte kun je bijna overdwars, achterste voren op je hoofd gaan staan.
Over het vermogen zal ik het maar niet hebben, alhoewel, ik heb mijn vrouw eenmaal laten zien waar de auto toe is staat is en zij begon te gillen dat zegt genoeg.
Ik laat het snelle optrekken maar zoveel mogelijk achterwege want de bandenkosten lopen dan wel heel erg hard op in dit soort gevallen. Bij gewoon gebruik slijten bij mij de banden volgens een normaal patroon.
En ik vermoed dat de aandrijflijn misschien wat zwak is bij het regelmatig fors optrekken gezien de vele vervangingen op het Tesla forum. Maar dat is meer een gevoel dan een feit.
De ruimte van binnen is gigantisch, de breedte kan wel een beetje een nadeel zijn bij kleine parkeer plaatsen en bij mij in de schuur is dat wel een beetje probleem met maar 10 cm aan weerszijden bij het naar binnen parkeren.
De inklapbare achterbank geeft een behoorlijk lange lengte en ik heb er al aardig wat dingen mee vervoerd wat dat betreft doet de auto zeker niet onder voor de Volvo V60. En ik heb weer een elektrische achterklep dat had de V60 dan weer niet....
De auto heeft levenslang gratis laden bij de Tesla superchargers (tot modeljr 2015) wat de auto toch wel een aardig financieel voordeel geeft, op het moment van schrijven. €430 per maand om precies te zijn.
Bovendien laad ik thuis met de zonnepanelen.
Ik had een bezoek gebracht aan het Tesla service station in Groningen en ze vroegen of ik hem niet wilde inruilen.
Ja hallo, ik heb hem net! En dan ben ik ook mijn gratis laden kwijt dus ik dacht het niet. (Plus dat die dingen nieuw nog steeds verrot duur zijn.)
Oke, nu de andere kant van het verhaal. Ik had bij het kopen even wat minder aandacht besteed aan de geluidsinstallatie en bleek dat er 3 van de 4 deurspeakers defect waren. Dat ik dat niet gehoord had zegt wel iets over de kwaliteit van die ene resterende in de achterdeur....
Dus zelf even 4 nieuwe JBL's erin gezet en voila perfecte sound terug. (2 uurtjes werk).
2 weken later doet de navigatie het niet meer op die giga tablet in het midden.
Na een beetje Googlen blijkt de fout in de SD kaart te zitten ergens aan de zijkant van de tablet die er na al die heen en weer beschrijvingen na een jaar of 10 mee uitscheid.
Dus 3 weken na aankoop ligt het halve dashboard er al uit en verving ik het kaartje voor €24 en voila hij doet het weer. Moeilijk? Nee. Storend? Misschien, als je zelf niet sleutelt.
Wat blijkt, er zijn nogal wat Youtube knutselaars die veel van de eerste Tesla perikelen zelf hebben bedwongen en al die zaken publiceren op het web en reparaties (mits zelf uitgevoerd) kosten daardoor relatief weinig. En tja de mijne is toch al over z'n garantie datum heen dus gewoon lekker zelf knutselen.
Ja maar....zou je kunnen zeggen, voor zo'n auto en die prijs verwacht ik toch wel iets beters.
Nu rij ik al jaren auto's in het hogere segment en ook de Volvo's en Mercedessen hebben issues. (en die sleutelen wel een stukje moeilijker tot nu toe.)
Wat dat betreft is de Tesla een genot om aan te werken. Over het in elkaar zetten van de auto is toch wel goed nagedacht waardoor sleutelen relatief makkelijk is. T'is wel een ritsrats klik karretje.
"Reikwijdte angst"? Je afstand gedrag veranderd wel iets maar persoonlijk heb ik daar niet zo'n moeite mee. Tot 80% laadcapaciteit levert de auto praktisch zo'n 300 km. (door de accu leeg rijden tot 15%).
Voor mijn werk kan ik dan niet heen en weer (Groningen- Schiphol) maar ik neem 15 minuten extra tijd zodat ik even bij de snellader in Badhoevedorp ga staan. Bij een accu capaciteit van 15% gaat dat laden als een dolle.
Algemeen stop ik nu misschien wel wat vaker om eens te laden i.p.v. te tanken maar ik vind dat ergens wel relaxt.
Haast maak je toch meestal zelf denk ik altijd maar. Tenzij je voor een tsunami uitrijd natuurlijk....
Intussen stikt het ook van die snellaadstations van Tesla en tot nu toe heb ik er nog nooit hoeven wachten want men staat er toch meestal niet langer dan 15 of 20 minuten.
Overigens loopt de accu ook wat leeg als de auto stilstaat, ongeveer 1 ½ % per dag. Dat is wel iets om in de gaten te houden op koude dagen en langdurig stilzetten. Weer een bewust dingetje.....dus niet met 10% de auto bij -10C en 5 dagen ergens achterlaten (zoals Schiphol Parking bijvoorbeeld).
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar van gediend is, zo had ik een collega die het elektrisch rijden maar helemaal niks vond! Je moet constant aan te veel dingen denken!
Kijk aan hoe verwend we al zijn met onze auto's door de fabrikanten. Instappen en gaan met die banaan nergens meer aan denken. (En toch gebeuren er nog steeds auto ongelukken....hoe kan dat nou?)
Gebruiksgemak. Mijn vrouw en ik hebben daar een klein verschil van mening over.
"Ik kan die ipad bijna niet aflezen en ik weet niet waar ik al die knopjes moet zoeken in al die menu's. Geef mij maar gewoon drukknoppen!"
Ja maar Lief, dat heb je ook in de Volvo zonder leesbril....
Nee, die heeft gewoon drukknoppen....
Ja, maar je kunt ook stemopdrachten geven net als in de Volvo...
Oh....maar dat gebruik ik daar ook niet want ik weet gewoon waar de knopjes zitten.
Ze heeft echter wel een punt denk ik. Auto fabrikanten houden er denk ik te weinig rekening mee dat de gemiddelde 50'plus-er niet meer zo goed ziet op de korte afstand en zo'n verlichtte ipad in het midden helpt daar niet echt bij....en dat is niet alleen een Tesla dingetje.
Wat ook ietwat onhandig is, is dat de richting aanwijzer c.q. window wieper onder de cruisecontrol hendel zit en volledig uit het zicht zit. Hoe vaak ik me daar al niet in vergiste in het begin, maar het word beter.
Tot slot, ondanks dat ik de eerste Tee Es prachtig vond/vind, heb ik iets tegen dat walvishaai mondje aan de voorkant. Ik kon het dan ook niet nalaten om die iets aan te passen waardoor het toch een beetje wat lijkt. Met een beetje fantasie een Aston Martin DB7....
Wielen, deze Te Es kwam met van die grote Flintstone vliegtuig turbine wielen a 21", cool gezicht hoor maar het rijden is merkbaar minder stabiel. Je moet vaker kleine correcties uitoefenen en al helemaal op van die wegen met spoorvorming.
Ik kwam daar achter nadat ik 19" wintervelgen had gemonteerd waardoor de auto veel stabieler rijd. Plus dat die grote dingen zó gemakkelijk beschadigen bij de eerste de beste stoeprand want hij is al zo breed....
En er is nog 1 groot nadeel.....
De Tesla mag niets trekken.
Dus aangezien ik mijn Volvo V60 ook een mooie kar vind en ik er relatief weinig voor terug krijg heb ik die nog maar even gehouden als sleurhut apparaat en als back up voor het geval "Life een beetje te dangerous" word, lees, groot defect aan de Tesla......
Maar ik vind het nog steeds de jongens droom van een auto net als in 2013.....
Half jaartje in gebruik
- 138.000 km
Intussen rij ik nu een half jaar met de eS.
Ik sprak laatst een collega en die vond elektrisch rijden helemaal niks! (geen tesla overigens) je moet steeds maar van alles in de gaten houden als het om dat laden gaat vond ze! M.a.w. instappen en rijden en naar de pomp kunnen als het moet was het motto kennelijk.
In mijn geval, ja, ik rij nu ook iets bewuster als het gaat om de range maar het is meer een 2e natuur geworden wat wel en niet kan. Maar daarvoor rij je wel gratis zonder laadkosten. Ik blijf toch een jan-kaas...
Voor mijn woon werkverkeer Groningen - Schiphol vv. kan ik niet heen en weer. Geen probleem op zich want naast de parking op Schiphol zijn 2 snellaad stations van Tesla binnen 2 km van elkaar. En op de terug weg zijn er ook nog 2 laadstations.
Een nadeel is wel dat ik bij koud weer (minder dan 0 C) de auto niet durf weg te zetten met minder dan 70%. Ik kwam na een paar dagen eens terug en had het apparaat nog maar 9% in de accu dat was wel even schrikken. Zeker omdat ik hem had weg gezet met 50%. Ik vermoed dat ik de voorverwarming niet had uitgezet tijdens de paar dagen stalling.
Overigens vind ik het laden (gem. 20 min.) niet echt storend en best ontspannen.
We zijn ook een keer naar Parijs geweest en ook die kant op geen laadproblemen in tegenstelling tot de EV6 die niet wilde laden bij het tesla station. Ik gebruik overigens een separaat appje dat precies uitrekent wat de beste route en laad cyclus is en dat werkt uitstekend.
De app van Tesla is overigens niet zo gebruiksvriendelijk en snel als die van Volvo helaas maar het voldoet.
Dan qua rijden, ik had gehoopt dat de auto iets stiller zou zijn maar dat is hij niet vergeleken met de V60 volvo. Het schijnt dat er nog wel iets te verbeteren valt met geluidsdempend materiaal dus dat ga ik nog eens bekijken.
Qua bedieningsgemak is het grote scherm soms niet zo makkelijk als ouderwetse draaiknoppen om maar niet te spreken van ouderdoms bijziendheid. Maar dat hebben straks alle oudjes in die moderne auto's met veel te jonge displays vermoed ik.
Verder zoeft ie lekker over de weg met een wisselend verbruik van 175 Wh/km - 220 Wh/km afhankelijk van de windrichting.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie

Dit vonden we negen jaar geleden van de Tesla Model S

Tesla Model S 85 Performance – 2013 – 346.756 km - Klokje Rond

Videoflashback: Tesla Model S P85 - 271.452 km - Klokje Rond

Wat weet Indy Dontje over auto's?
