Tesla Model S 85 Performance (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 85 Performance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 199.000 km |
5 jaar Tesla rijden
- 199.000 km
Nu vijf jaar geleden - 23 sep 2013 - mijn eerste Tesla opgehaald in Tilburg. een van de eerste in NL - kwam de eerste maanden de auto regelmatig tegen op sites als Autogespot.
Na 35 jaar Volvo gereden te hebben (240, V40, V70) heb ik de auto in juni '13 besteld waarbij ik gelukkig nog kon meeliften met een door een partij geplaatste reservering voor een productieplek. Tot 2010 via m'n toenmalige werkgever 12 jaar lang lease-gereden - de Tesla is de eerste door mezelf nieuw aangeschafte auto.
Ongezien en zonder proefrit besteld omdat ik erg onder de indruk was gekomen van Elon Musk's masterplan (zie de blog op tesla.com), de praktijkervaringen in de VS met deze auto en vanwege de mileu-aspecten. Elektrisch rijden zonder dat je het gevoel hebt in een niet-serieuze geitewollensokken-auto te zitten. Had ik het toen gedaan als er geen belastingvoordelen waren (0% bijtelling, extra aftrek etc). ? Toen zeker niet - 100k aan een auto uitgeven is eigenlijk absurd.
Kosten - per km.
Waar je uiteindelijk naar moet kijken is wat het overall kost per km. - de Total Cost of Ownership. Elektrisch rijden is dan des te interessanter naarmate je meer km's maakt. Ik kan thuis s'nachts laden en rij 50.000 km per jaar. Op jaarbasis nemen we ruim boven de 10.000 kWh stroom af. De energiebelasting boven die grens is veel lager. Samen met het gratis gebruik van de Tesla Superchargers ben ik gemiddeld 2,6 cent per km aan stroom kwijt. Vergelijk dat met 16 cent per km voor mijn Volvo V70 T5 op benzine. Dat betekent een "brandstofbesparing" van €35.000 over de afgelopen 5 jaar. Om de stroom ook zo groen als mogelijk te maken heb ik sinds eind '13 via een lokale coöperatie 60 zonnepanelen liggen op een school in het dorp.
Als je eenmaal elektrisch hebt gereden wil je niets anders meer. De kracht, de souplesse, het zoeven over de weg, geen geluid bij lage snelheid, geen geschakel meer.. De auto remt op de motor waarbij deze als een dynamo de accu-bijlaadt. Afgelopen zomer in de Dolomieten een stuk van 50 km gereden (waarvan pakweg 30 dalend) zonder netto stroomverbruik. De zwaartekracht laadt de accu - met een verbrandingsmotor genereer je slechts warmte (van het remmen) en remstof.... Remblokken vervangen gaat overigens dan ook met een veel tragere frequentie...
Mijn auto was nog een van de relatief eerste (Vin 17.770) en heeft de eerste 80.000 km's de nodige kinderziektes gehad - daarnaast een nieuwe drivetrain op 146k km's. overigens meer omdat Tesla vond dat de motor geluid maakte dan dat ik dat vond... Hiermee zit er nu de derde drive-train (motor&convertor) in en de tweede grote accu. Overigens heeft Tesla de problemen met de drive-trains nu onder controle. De motor is niet groter dan een watermeloen - bij problemen wordt'ie vervangen.
Verder de eerste 80K km's nog wat kleinere zaken - deze en de eerder genoemde problemen allemaal door Tesla onder garantie of coulance opgelost. Het niveau van service is ongekend - in 2016 met een lekke band op ons vakantieadres in Italië... Tesla NL om advies gevraagd die vervolgens ongevraagd via Tesla Milaan een nieuwe band regelden, de auto bij mij via een flat-bad lieten ophalen (op kosten van Tesla)...
De afgelopen 100.000 km verder recentelijk alleen een 12V accu vervangen en reparatie gehad agv speling in linker en rechter fuseekogels en rechter draagarm bovenste kogel (beide afgelopen maand) Kosten totaal €1.500 (ex BTW). Verder geen kosten.
De auto rijdt beter dan toen ik'm kocht. Regelmatige gratis software-updates hebben 'm zuiniger gemaakt en nieuwe functies gebracht.... De bediening gaat vrijwel geheel via het 17 inch grote scherm - de interface en functies zijn dezelfde als een Model S die nu van de band rolt. Dat de auto al bijna 200K heeft gereden merk je eigenlijk nergens aan.
Accu-laden en degeneratie.
Startend met een rit naar Davos in december 2013 zijn we de afgelopen altijd met de Tesla op vakantie geweest - tot 1.500 km op een dag rijdend. In het begin betekende dat wat meer plannen - waar kunnen we laden of het beste overnachten. Inmiddels zijn er zoveel Tesla-snelalders dat dit nagenoeg geen issue meer is. Tesla is niet alleen de "auto" - maar ook de Superchargers (SuC). Het snelladen aan de SuC's zit bij de prijs van de auto in en is dus feitelijk gratis. Het aantal laadpunten wordt versneld verder uitgebreid. Praktisch betekent het 2 tot 3 uur rijden, afgewisseld met 20 tot 30 minuten laden. Zo leeg mogelijk aankomen (dan laadt de accu het snelst) en niet meer laden dan nodig is om naar de volgende SuC te rijden. Met twee kinderen in de auto is het laden doorgaans eerder klaar dan wij... De laders staan altijd bij restaurants, McD etc. Lange rit rijden duurt daardoor wat langer dan voorheen, maar is veel relaxter en we komen veel minder vermoeid aan. We ervaren het meer dat de vakantie al begint met het rijden..
Omdenken is hier relevant. Niet gaan laden als de accu leeg is, maar als de auto stil staat (bv elke nacht, of onderweg als je toch plas/eet stop hebt etc.). Daarnaast kan je ook gewoon aan het stopcontact staan - bv bij een vakantiehuis. Gaat traag (13 km/u) - maar ja het is vakantie .. we hebben dan alle tijd...
Angst om stil te komen staan met een lege accu is een non-issue. De accu-omvang is groot genoeg voor dagelijks gebruik en de info-voorziening in de auto is zo goed dat dit in de praktijk helemaal geen probleem is.
Ervaring van Tesla-rijders (en van mij) leert dat accu-degradatie zich beperkt tot 1% per 50.000 afgelegde km's. Na een half miljoen km's dus pakweg 10%. Hoe lang doe je erover om zoveel km's af te leggen?
Tesla laadnetwerk.
Misschien wel het sterkste punt waarop Tesla zich van de concurrente onderscheidt is het Europese laadnetwerk. Er staan inmiddels (eind '18) circa 4.000 snelladers (Superchargers) op 423 locaties - variërend van 6 tot 32 laders per locatie. Daarmee kan je probleemloos - en voor de meeste Tesla-rijders ook gratis - van de Noordkaap naar Gibraltar en van Schotland naar Boedapest rijden. (zie de rode punten op de kaart op een van de foto's). De zwarte punten zijn de zogenaamde Destination Chargers - standaard laders (zoals thuisladers) die door Tesla gratis worden aangebonden aan hotels, restaurants en dergelijke. Twee of drie Tesla-only laders en één generiek bruikbare lader (dus voor andere EV's) per locatie. Hiermee kun je - doorgaans gratis - s'nachts in je hotel de accu volledig volladen als je toch lig te slapen. Alle relevante informatie over deze laders zichtbaar op het grote scherm en volledig geïntegreerd in de navigatie. Geen enkele andere aanbieder van EV's beschikt over een vergelijkbaar netwerk.
Aandachtspuntje
Puntje van aandacht is het zitcomfort achterin - met name voor lange mensen (1.90+). In de huidige Tesla's Model S is dit een stuk verbeterd, maar de eerste zaten gewoon niet goed. Gelukkig zit ik vrijwel altijd gewoon achter het stuur -;)
Update
In 2018 overgestapt naar een Tesla S100D - de P85 gebruiken we als tweede auto. In totaal hebben we er inmiddels ruim 300.000 Tesla km's op zitten. De V70 is de deur uit.... nooit neer terug naar een auto met een verbrandingsmotor. Begin 2020 is de P85 uiteindelijk verkocht en hebben we nu een Model 3 als tweede auto. Deze laatste Tesla-variant is een geweldige rijdersauto, maar verkoop van de eerste deed toch wel een beetje pijn...
Voor mensen die een Tesla willen kopen: gebruik in ieder geval een referral code zodat je 1.500km gratis kunt SuperChargen. Die van mij is http://ts.la/egbert6600.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model S P85+ - 2013 - 205.037 km - Accudegradatie

Dit vonden we negen jaar geleden van de Tesla Model S

Tesla Model S 85 Performance – 2013 – 346.756 km - Klokje Rond

Videoflashback: Tesla Model S P85 - 271.452 km - Klokje Rond

Wat weet Indy Dontje over auto's?
